Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз»
Президенту України п. Януковичу В.Ф.
Голові Верховної Ради України п. Литвину В.М.
Вельмишановний пане Президенте!
Вельмишановний пане Голово Верховної Ради України!
Представники банківської спільноти закликають Вас не допустити фінансової дестабілізації, яка виникне в разі прийняття парламентом проекту закону «Про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання діяльності банків)» (реєстраційний номер 0884 від 23.11.2007 р.) і матиме незворотні руйнівні наслідки для економіки країни та не дозволить повернутися на докризовий рівень економічного розвитку.
Схвалення законопроекту в запропонованій редакції означатиме підтримку адміністративного перерозподілу банківської системи, збільшення корупційних ризиків, нехтування положеннями Конституції України, створення внутрішніх перешкод для інтеграції України в Європейський Союз та руйнації економіки держави внаслідок:
* запровадження механізму для переділу банківського ринку і примусового усунення з нього малих і середніх банків, а фактично — знищення 2/3 діючих банківських установ, якими акумульовано 40 млрд. гривень вкладів населення;
* введення в законодавство України норм, що суперечать міжнародним банківським нормам і Базельським вимогам до структури активів і капіталу банків та встановлюють майже у 10 разів завищені порівняно з країнами Євросоюзу та Росії вимоги до капіталу банків одночасно з нереально стислими строками їх впровадження;
* впровадження надмірної зарегульованості банківського ринку внаслідок необґрунтованого розширення повноважень банківського регулятора, що в умовах певної закритості НБУ і неширокого контакту з громадськістю створить систему банківського нагляду з необмеженими повноваженнями, які не підлягають ні контролю, ні впливу.
Законопроект не тільки ігнорує потреби національної економіки та євроінтеграційні принципи України, а й дискредитує поставлені Президентом України завдання щодо відновлення економічного зростання та побудови стійкої і конкурентоспроможної у світовому масштабі економіки.
Цей проект несе в собі загрозу нової фінансово-економічної кризи, невиконання плану надходжень до державного бюджету, втрати соціально-економічної стабільності в країні та масових невдоволень бізнес-середовища державною політикою, а тому може заблокувати реалізацію проголошених Президентом України реформ, спрямованих на підвищення добробуту нації, в тому числі через розбудову національної банківської системи для відновлення кредитування економіки.
Застерігаємо, що прийняття законопроекту стане каталізатором негативних явищ не тільки в банківській системі, а й в економіці країни загалом, оскільки спровокує не об’єктивні ринкові процеси об’єднання банків, а виключно монополізацію банківського ринку та знищення малих і середніх банків, які перш за все обслуговують підприємства малого і середнього бізнесу. В результаті створення перешкод для розвитку бізнесу через руйнацію важливого внутрішнього ресурсу фінансування економіки виникнуть не тільки негативні економічні ефекти, а й масові соціальні протести внаслідок різкого скорочення робочих місць, недоотримання надходжень бюджетами всіх рівнів і загальнодержавними фондами.
Зауважуємо, що передбачені у проекті стрімкі темпи докапіталізації в Україні можуть дискредитувати саму ідею капіталізації як способу підвищення надійності та стійкості банків і зробить фінансові установи більш вразливими до зовнішніх факторів. Адже спричинять погіршення структури капіталу і штучну, а не реальну, капіталізацію за рахунок нарощення боргів.
Крім цього, аналіз капіталізації банківської системи України свідчить, що вітчизняні банки постійно та планомірно здійснюють нарощення капіталу. Так, за 2005—2010 роки загальний обсяг регулятивного капіталу банківської системи збільшився майже у 14 разів (з 11,6 млрд. гривень до 153,9 млрд. гривень). При цьому лише у 2010 році регулятивний капітал банків збільшився на 13,3 відсотка (зі 135,8 млрд. гривень на початок 2010 року до 153,9 млрд. гривень на 01.11.2010 р.); адекватність регулятивного капіталу банківської системи у 2010 році збільшилась на 12,8 відсотка.
До того ж кризовий досвід розвитку банківської системи показав, що сам по собі абсолютний розмір капіталу не є запорукою стійкості фінансової установи, більш важливими є показники адекватності капіталу, виважена кредитна політика, професійні стратегічні рішення менеджменту фінустанови та рівень довіри до неї з боку населення. Підтвердженням цього є випадки банкрутства окремих великих банків в Україні, капітал яких значно перевищував установлені НБУ мінімальні розміри. Водночас малі і середні банки продемонстрували свою стійкість і конкурентоспроможність під час кризи, що дало змогу зберегти довіру вкладників, клієнтську базу та заощадити мільярди державних коштів, витрачених на рекапіталізацію великих проблемних фінансових установ. Слід враховувати, що малими і середніми банками акумульовано 1/5 усіх депозитних вкладів населення, що є достатнім підтвердженням необхідності їхнього збереження та подальшого розвитку.
Наголошуємо, що норми законопроекту, спрямовані на ще більше скорочення кількості банків для українців, не відповідають ні світовій практиці, ні потребам української економіки. Адже сучасна антикризова політика розвинених країн, зокрема США та Великої Британії, спрямована на розукрупнення фінансових інститутів з метою уникнення руйнівних для суспільства наслідків банкрутства надмірно великих банків.
Переконані, що процеси консолідації будь-якого ринку, в тому числі і фінансового, повинні відбуватися під впливом природних ринкових чинників, а не шляхом запровадження нових суб’єктивних обмежень. Спроба штучного усунення з ринку малих і середніх банків спричинить зростання панічних настроїв населення та стрімкий відтік депозитних коштів з усієї банківської системи. Це, в свою чергу, замість відновлення кредитування економіки, може стати причиною чергової хвилі фінансово-економічної кризи.
Для недопущення такого сценарію проект закону «Про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання діяльності банків)» (реєстраційний номер 0884 від 23.11.2007 р.) має бути відхилений.
В іншому разі хитка рівновага, в якій перебуває економіка країни після тривалої фінансово-економічної кризи, може бути порушена подібними необґрунтованими рішеннями, а банківська система — доведена до чергової кризи.
З повагою,Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз».
20 грудня 2010 року.