Народний депутат України Юрій ГНАТКЕВИЧ —про свою нелегку долю, парламент першого і нинішнього скликань та чому він... погрожував замінувати трибуну
Із досьє «Голосу України»
Юрій ГНАТКЕВИЧ, народний депутат від Блоку Юлії Тимошенко. Народився 4 квітня 1940 року на Рівненщині в селі Добривода. 1956 року вступив до Київського інституту іноземних мов, але 19 травня 1958 року був умовно засуджений за «антирадянську агітацію» та відрахований з вузу. 1994 року був реабілітований. Упродовж п’яти років працював робітником на Корчуватському цегельному заводі, продовжуючи навчання заочно. Пізніше поступив до заочної аспірантури. Кандидат педагогічних наук. Педагогічну діяльність почав у Київському будівельному інституті, а з 1972 по 1990 рік завідував кафедрою іноземних мов в Київському політехнічному інституті. У часи перебудови став одним із активістів Народного руху України. Був делегатом його Установчого з’їзду. Протягом восьми років очолював столичну організацію Товариства «Просвіта». У Верховній Раді першого скликання входив до Народної Ради.
«За один вірш могли й розстріляти...»
— Ваші батьки були репресованими. Чи вже в дитинстві вам було відомо всю їхню історію, чи дізналися правду лише після розкриття архівів?
— Я політикою цікавлюся, скільки себе пам’ятаю. Батька розстріляли німці разом з польською поліцією, як дізнався з архіву, за спробу встановлення підпільної радіостанції УПА. Матір посадили на 10 років, коли мені було чотири. Я залишився з дідом і бабою — материними батьками. І добре знав, за що засудили матір, бо чув про це із розмов дорослих. Коли матір забрали, їй було всього 22 роки. Під час арешту енкаведист сказав: «Прощайся з сином». Потім читав її карну справу — її посадили за «пособничество бандитам». Так тоді називали (і зараз дехто називає) вояків УПА. Цікаво, що вона мала лише два допити, запротокольовані на кількох аркушах із зошита «в арифметику». Все це я на власні очі бачив в архівах СБУ в Рівному. Перший допит від другого, власне, нічим не відрізнявся. Тільки в кінці другого допиту було додаткове запитання слідчого, молодшого лейтенанта Дружиніна: «Была ли у вас кличка?». І мама своєю рукою написала: «Ні, псевдо я не мала». Якби вона мала «псевдо», отримала б як «член банди» не десять, а 25 років.
— Мати справді займалась якоюсь «бандитською» діяльністю?
— Вояки УПА переховувалися в лісах. Це були прості хлопці, здебільшого сільські парубки, а серед них сусіди, навіть родичі. Пам’ятаю з дитинства, як до нашої хати приходили якісь озброєні люди, співали пісень. Мати їх годувала, прала їм, щось давала з собою в ліс. До речі, у материній справі не було жодного свідка. Її звинуватили за чиїмось доносом. Вона в усьому відразу зізналася. Мати провела десять років у концтаборах Дудінки і Норильська, що на самому березі Північно-Льодовитого океану. Пам’ятаю, як дід часто нагадував: «Пора написати матері письмо!». І я писав. Отже, все моє дитинство було «політичним». Коли мама повернулася, я вже закінчив дев’ятий клас. Вона дуже часто повчала: «Юрцю, я тебе Христом-Богом молю: мовчи, нічого ніде не говори, бо посадять і пропадеш». Мати не раз розповідала мені, як у сталінських концтаборах знущалися з в’язнів. Колись опишу про це в мемуарах. Кілька років тому я у своєму рідному селі побудував меморіальний комплекс, де є пам’ятники односельчанам, які загинули на фронтах війни і котрі віддали життя за самостійну Україну. На першому викарбовано 33 імені загиблих, а на другому — 25, серед них 15 воїнів УПА. Минулої весни я відвідав шість братських могил вояків УПА в моєму рідному краї (Радивилівський район на Рівненщині), після чого виникла ідея поставити їм спільний пам’ятник. І така робота вже ведеться.
— Вам було лише 18 років, коли вас, студента Київського інституту іноземних мов, засудили на три роки «за антирадянську агітацію». Невже таке було можливе за один вірш? Чи знаєте, хто на вас доніс?
— Мене судили не одного, нас було троє студентів. Нам хотіли «пришити» «групівщину», але не вдалося, бо ми один одного мало знали. А «донощика», звісно ж, ми всі троє «розкусили». За тих часів КДБ скрізь мав своїх інформаторів. Були вони і серед студентів. Якби не цей вірш, мене могли б лише «налякати», виключивши з інституту, бо жодною антирадянською агітацією я не займався. Сам дивуюся нині, звідки в мене було стільки злості, висловленої у цьому вірші. Мабуть, через засуджену матір, через бачені мною сцени розправи з бандерівцями, через нічні походеньки з бабою, щоб украсти щось у колгоспі...
За такі вірші у часи Сталіна розстрілювали... Але Сталіна вже не було. Були вже трохи інші часи. Що мені допомогло? Зі мною в камері сидів один чоловік — Миролюбов Олександр Іванович. Він був сином білогвардійця. Його впіймали радянські спецслужби в Югославії. Він уже «відсидів» 10 років на лісосплавах, одружився на киянці, але йому «ще щось пригадали». Миролюбов ходив по камері й повторював: «С одного медведя, сволочи, хотят две шкуры содрать». А мені казав: «Юра, я вижу, ты умный парень. Если ты будешь на суде что-то доказывать, строить из себя героя, — посадят и сгноят. Скажи, что ты больше не будешь, что ты ошибался, что на тебя повлияло то, что мама сидела в тюрьме». Я його послухав, і це «спрацювало». Зараз думаю, що зробив правильно. Суддя прийняв рішення «дати» мені три роки умовно.
— А не пропонував КДБ співпраці? Як вас поновили в інституті? Чи вступали до Компартії?
— Я планував далі вчитися. І вже через два роки роботи на цегельному заводі мені дали дуже добру характеристику, і я звернувся до ЦК ЛКСМУ, щоб ті попросили Міністерство освіти поновити мене на навчання на заочне відділення. До речі, ті два студенти, яких судили разом зі мною, відбули кілька років у таборах і, повернувшись, теж змогли закінчити навчання в інституті. Думаю, КДБ переслідував у ті часи лише впертих і активних дисидентів. А до тих, хто «замовкав, перевиховувався», у них втрачався інтерес. Коли я вже став завідувачем кафедри іноземних мов, безумовно, я часто спілкувався з працівниками КДБ. Мої підлеглі часто виїжджали за кордон, як правило, на підвищення кваліфікації. На кафедрі працювали німці з НДР, діти репатріантів, які повернулися з Франції. Вони чомусь рвалися назад за кордон. Пригадую, коли до Києва приїхав президент Франції, здається, Жискар д’Естен, мене запросили до КДБ і кажуть: «У нас є дані, що ваша викладачка хоче передати президенту Франції лист в оперному театрі. Вмовте її, щоб вона цього не робила». І я вмовляв. Моя кафедра була найчисельнішою в КПІ. Щоразу, коли хтось із кафедри виїжджав за кордон, чи хтось звідти приїжджав, я мав давати характеристику і ручатися.
До аспірантури мене дуже не хотіли приймати. Колишній ректор інституту, який у 1958 році отримав за нас трьох, «націоналістів», догану по партійній лінії, сказав, що зробить усе, щоб я не поступив. Але я вчинив обачно: склав усі кандидатські мінімуми на «п’ять», а тоді зданий кандидатський мінімум звільняв від вступних іспитів до аспірантури. На моєму рефераті мій майбутній науковий керівник Вольф Абрамович Бухбіндер, котрий нині живе в США, написав: «Содержимое сего свидетельствует о незаурядном таланте соискателя». «Пришити» мені якусь політику теж не змогли, бо я поводився «тихо», був одружений, мав сина.
Коли в КПІ оголосили конкурс на завідувача кафедри, я, трохи повагавшись, подав документи. Але ніхто, крім мене, більше не подав, бо в Києві за моїм фахом було дуже мало кандидатів наук. А ректором КПІ тоді був щойно призначений Денисенко Григорій Іванович. Його перевели з Львівської політехніки. Ми його називали «будівельником», бо він розбудував КПІ таким, яким він є зараз. Коли він представляв мої документи на Вченій раді, в залі хтось вигукнув: «То він же не член партії!». Ректор стукнув рукою по столу і сказав: «То вступить!». А я не вступив. Чому? Перша причина — не хотів розказувати свою біографію. Друга — не люблю стояти в чергах. А в КПІ була величезна конкуренція, щоб вступити в партію. Тоді охоче в партію приймали робітників і селян, а інтелігенція мусила в черзі стояти. Диплом кандидата наук мені давав більші можливості, ніж партійний квиток. Зауважу, що в той час у КПІ було багато завідувачів кафедр, які не були членами КПРС. Для КПІ завжди були характерні вільнодумство і «революційні традиції». На початку перебудови я був головою осередку Народного руху КПІ і створив там інститутський осередок Товариства української мови. Вони і висунули мене кандидатом у депутати.
«Зараз у парламенті грошима не пахне,а смердить»
— У чому відмінність першого парламенту незалежної України від нинішнього? Чому національна ідея, яку так обстоювали ви та інші націонал-демократи, так і не змогла об’єднати українців?
— Чим відрізняється? За формальними ознаками — у нас не було мобільних телефонів, і ми виступали не з місця, а від мікрофона. Іван Плющ оголошував: «Перший мікрохвон! Другий мікрохвон!». Якщо без жартів, то ми глибше відчували свою відповідальність. Ми жили і працювали в епоху корінного історичного перелому. І це відчувалося по всіх: і по членах Політбюро КПУ, і по секретарях райкомів, і по директорах заводів, і по головах колгоспів, і по таких рухівцях, як я. Ми розуміли, що живемо у відповідальний історичний період, і що від того, як себе поведемо, такою буде вся подальша доля України. Я до всіх тодішніх керівників Компартії України (а вони всі були депутатами) ставлюся з повагою, бо вони виявилися гідними своєї історичної місії. Усі вони прийшли до високих посад від верстата, від роботи в колгоспі і не були вискочками, як зараз, — йому 40 років, а він уже мільярдер. У нас не було мільярдерів і мільйонерів. Ми розуміли дисципліну і ходили на засідання та голосували самі за себе. Зараз є багато депутатів, які не з’являються місяцями і навіть роками. Їх, окрім свого бізнесу, нічого не цікавить. Ми сотворили дикий капіталізм, який будувався шахрайською приватизацією. До влади прийшов, по правді сказати, кримінальний та напівкримінальний капітал. Жоден завод і жодна фабрика в Україні не були приватизовані з дотриманням законів і моралі. Останні два президенти — Кучма і Ющенко — ніби політичні антиподи. Але ними обома «крутив» великий капітал і вони йому обидва служили. Кажуть, що гроші не пахнуть. У парламенті вони смердять.
— З приходом нової влади знову «розбудили» мовне питання — з одного боку, в парламент внесено законопроект від коаліції, який надає переваги російській мові, а ви з колегами були автором кількох законопроектів на захист української. Нещодавно ви навіть погрожували замінувати парламент і оголосити безстрокове голодування, якщо розглядатимуть «більшовицький» законопроект. Наскільки серйозною була погроза? Може, мовне питання зараз взагалі краще не чіпати, щоб це не призвело до поглиблення конфронтації в суспільстві?
— Мовне питання є національним питанням. А національні питання в усі часи були і нині залишаються найгострішими. Законопроекти про мови вносилися завжди, зокрема в ті часи, коли Головою Верховної Ради був Олександр Мороз. Пригадую, була навіть публічна полеміка між мною і Морозом у формі «відкритих листів». Ми, націонал-патріоти, не наполягали на розгляді мовних законопроектів в ті часи, бо знали: як тільки ми їх поставимо на голосування, комуністи, «патриоты Донбасса» і зросійщена інтелігенція не дадуть нам їх ухвалити. Коли президентом став Ющенко, мовного питання він, на жаль, не форсував, а більше переймався налагодженням мостів з донецькою Партією регіонів, через що хитка помаранчева коаліція швидко розвалилася і їй було не до законів про мову.
Яка зараз мовна ситуація в Україні? В суспільстві за двадцять років склався певний мовний консенсус. З одного боку, бачимо продовження панівного становища колись імперської російської мови. З другого, офіційна державність української мови сприяє її поширенню серед усього населення та змінює ставлення до неї молоді й державних службовців. Нині склався повний білінгвізм на пасивному рівні — тобто немає людей, які не розуміють української. Водночас уже більшість службовців, суддів, прокурорів, адвокатів, багато офіцерів можуть говорити українською. Навчаються української мови і депутати. Як приклад назву Віталія Хомутинніка. Ви чули, якою чудовою українською він доповідав Податковий кодекс!? Мови навчаються не з підручника, а з життя, і головним чинником тут є мотивація. Це, до речі, чудово довів Віктор Янукович. Моя сусідка — Наталія Вітренко — якось у ліфті обурювалася: «Вы заметили, что Янукович сейчас везде выступает только на украинском?». Ми вітаємо намагання прем’єра Азарова навчитися української, але не можемо вітати призначення ним відповідальними за гуманітарну і мовну політику ставлеників російських шовіністів.
Законопроект про мови, який внесли «більшовики», на перший погляд, є ніби демократичним, європейським, бо активно захищає права національних меншин. Але за нинішніх обставин він реально захищав би лише російську мову і нищив би українську та мови національних меншин. Метафорично кажучи, він захищав би вовка від упійманого ним зайця. Це «хід конем», щоб зробити в Україні в обхід Конституції російську мову другою державною і навіки закріпити «розукраїнення» східних і південних регіонів України. Тому цей законопроект «не пройде»: за нього навіть не всі голосуватимуть з нинішньої більшості. Не перевелися ще українці в українському парламенті!
— Тобто ви вже відмовилися від своїх намірів «мінувати Верховну Раду»?
— Нещодавно прочитав про себе фейлетон «Підривник із БЮТу», де описується, що я ніби принесу портфель, витягну з нього два дротики, напишу на портфелі «заміновано», поставлю його на трибуну і кричатиму німецькою «Halt!.. Nіcht schіessen!». Звичайно, я, аби привернути увагу журналістів, ужив метафору, а насправді мінувати нічого не збирався. Який з мене підривник? На протестне голодування готовий піти без вагань, бо маю досвід. Мій рекорд — 20 днів без їжі. Готовий протриматися сорок днів. У разі чого, піднімемо «мовний майдан». Але впевнений, що Володимир Литвин — настільки досвідчений чоловік, що скаже: «Заспокойтеся!. І не збурюйте людей!».
P. S. Коли верстався номер, Юрій Гнаткевич після драматичних подій у парламенті 16 грудня, коли під час блокування трибуни відбулася сутичка між депутатами, потрапив до лікарні з гіпертонічним кризом. Телефоном він повідомив, що вже впродовж року в нього (чомусь саме у Верховній Раді) часто піднімався тиск. Нині він почувається нормально, але має намір після виписки лікуватися за власним методом — постом та голодуванням.