Вибухонебезпечні сюрпризи досі спочивають на дні
Для жителів регіону не в дивовижу небезпечні знахідки у вигляді іржавих снарядів, авіабомб, гранат, мін і набоїв, що пролежали в землі більш як півстоліття. На них натикаються в лісі, на городах, у посадках, дворах, на полях і навіть на виробничих ділянках. В Очакові, на Кінбурнській косі море часто викидає іржаві боєприпаси, уламки затонулих кораблів та інший брухт, що спочиває на дні «с времен очаковских и покоренья Крыма».
Приміром, наприкінці листопада під час земляних робіт у Новобузькому районі просто біля дороги знайшли авіабомбу ФАБ-50 часів Великої Вітчизняної війни. А за триста метрів від села Покровка Очаківського району рятувальники знешкодили 27 мін калібру 120 і 50 міліметрів. Тими само днями на берег Дніпро-Бузького лиману хвиля викинула 76-міліметровий артилерійський снаряд.
Довідка «Голосу України»
Миколаївські вчені давно працюють над створенням підводних роботів. Апарат для підводних досліджень «Інспектор» створений на власні кошти колективу вчених Національного університету кораблебудування (НУК) під керівництвом директора Інституту автоматики та електротехніки НУК доктора технічних наук Володимира Блінцова. Зразок великої серії апаратів підводного обстеження гідротехнічних споруд і суден на плаву відмінно зарекомендував себе на нещодавніх випробуваннях у Балаклавській бухті. На глибині 90 метрів робот обстежив палубну надбудову двощоглового барка «Agness Blake», що затонув у Криму під час облоги Севастополя англо-французькими військами.
Утилізація військових боє- припасів — одна з найбільш серйозних проблем Миколаївської області. Тільки цього року місцеві рятувальники, в зоні відповідальності яких сусуходіл та акваторії річок, водоймищ, внутрішніх вод Чорного моря, виявили сім скупчень смертоносних предметів різного калібру. Ці непередбачувані «привіти з минулого» будь-якої секунди можуть здетонувати. Про цю біду в столиці відомо. Відповідно до наказу міністерства, на головне управління МНС у Миколаївській області покладено організацію розмінування, координацію робіт піротехнічних підрозділів і взаємодію з органами виконавчої влади. Для повної ясності картини на початку липня перший заступник міністра МНС Віталій Бут розпорядився обстежити акваторію Чорного моря в районі Кінбурнської коси, де на дні можуть бути вибухонебезпечні предмети часів Великої Вітчизняної війни.
Загиблі судна знайде робот-інспектор
До розв’язання непростого завдання вирішили залучити останнє чудо техніки — апарат-робот із назвою «Інспектор», сконструйований групою вчених Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова. Свої величезні можливості апарат продемонстрував на практиці, в найкоротший час установивши місцезнаходження затопленого в районі Кінбурнської коси мінного загороджувача «Колгоспник». Поки робот вивчав уміст іржавої купи металу й відсортовував небезпечні знахідки, за його роботою через телемонітор спостерігали перший заступник голови ОДА Геннадій Ніколенко, начальник ГУ МНС України в області Микола Поступальський, начальник обласного управління МНС Петро Камінський, ректор Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова Сергій Рижков (на знімку вгорі). Керований апарат підняв з мінного загороджувача майже сорок вибухонебезпечних предметів. За твердженням Геннадія Ніколенка, про приблизне місце затоплення «Колгоспника» знали тільки місцеві жителі Кінбурнської коси і члени найстарішого миколаївського клубу аквалангістів «Садко».
Перш ніж розпочати пошукові роботи, водолази й піротехніки досконально вивчили всю наявну інформацію про затонулі кораблі, ознайомилися з архівними документами. Співробітництво з ученими НУК, допомога «Інспектора» значно розширили можливості. За розпорядженням голови ОДА Миколи Круглова робот і далі залучатиметься до обстеження прибережних зон Миколаївської області.
У прибережних водах Кінбурнської коси і Ягорлицької затоки «Інспектору» вдалося виявити не тільки мінний загороджувач «Колгоспник», а й торпедний катер «Ш-4», річковий монітор «Ударний», баржу з артилерійськими снарядами на борту. Питання про ліквідацію боєприпасів з території Покровської сільської ради Очаківського району нещодавно обговорювалося на засіданні комісії з питань техногенної екологічної безпеки й надзвичайних ситуацій.
Полігони для підводного екстриму
Після вивчення в Інтернеті сайтів дайверів і підводних спелеологів стало зрозуміло: адреси затонулих кораблів у районі Кінбурна, Ягорлика, Тендри й Очакова, своєрідні підводно-надводні корабельні історичні музеї давно відомі шукачам гострих відчуттів. Практично щоліта любителі підводного драйву з різних міст України й Росії зізвонюються, списуються і збираються у групи, щоб у безодні морській полювати за раритетами. Раптом посміхнеться доля і вони знайдуть затонулу легендарну баржу із всесвітньо відомою колекцією вин засновника Одеського інституту виноградарства й виноробства Василя Таїрова? На кладовищі затонулих кораблів немає ні віх, ні маячків, але досвідчені водолази-любителі, екіпіровані сучасним спорядженням, із закритими очима знаходять те, що шукають: баржі зі стрілецькою зброєю, есмінці, мінні загороджувачі, рибацькі сейнери, торпедні катери, які щедро всіяли дно Північного Причорномор’я. А недосвідчені аквалангісти навіть не підозрюють, наскільки вибухонебезпечне й непередбачуване їхнє підводне хобі.
За словами Геннадія Ніколенка, в районі Кінбурна досліджуватимуть щонайменше п’ять точок орієнтовного затоплення судів. На проведення розвідки й підготовку відповідних карт з обласного бюджету виділено 200 тисяч гривень. Але ці гроші — крапля в морі. Самостійно, без допомоги держави, без відповідної державної програми область не впорається з величезним обсягом робіт з утилізації вибухонебезпечних предметів, не кажучи вже про розчищення дна від іржавого металу. Занадто багато небезпечних сюрпризів таїть у собі узбережжя Чорного моря.
Довідка «Голосу України»
Мінний загороджувач «Колгоспник» був побудований у 1931—1933 роках у Києві на заводі «Ленінська кузня». Екіпаж — 76 осіб. До початку липня 1940 року входив до складу Дніпровської флотилії, потім переведений до Дунайської. Брав участь у висадженні десанту в районі Кілія в червні 1941 року, обороні й евакуації Херсона в серпні 1941-го. 21 вересня біля Тендровської коси в районі Покровки ворожа авіація в складі одинадцяти штурмовиків атакувала мінзаг: два перші літаки було збито зенітниками «Колгоспника». Але бомба потрапила в ходовий місток, пробила палубу й вибухнула в машинному відділенні. Командування корабля загинуло разом із бойовим розрахунком головного командного поста. Мінзаг «Колгоспник», що лежить на глибині п’ять метрів, в 1973 році знайшов і досліджував миколаївський клуб аквалангістів «Садко». Було піднято на поверхню дві 76-міліметрові гармати й кулемет. Гармата корабля поповнила експозицію миколаївського музею історії суднобудування.
 
Миколаївська область.
Фото автора.