Якщо адміністративна реформа не торкнеться органів місцевого самоврядування, це означатиме, що країна не матиме перспективи. Саме тому держава повинна стимулювати об’єднання адміністративно-територіальних ланок. Так вважають учасники Конференції з питань законодавчого забезпечення міжмуніципального співробітництва, організованої Комітетом Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Такі об’єднання, на думку члена комітету Василя Демчишена, мають функціонувати за принципом «пробного шлюбу». Для того, щоб громада могла переконатися у необхідності подальшого злиття в єдину одиницю.
Для успішного втілення в життя такого співробітництва в нашій країні необхідне ухвалення відповідного законодавства. Власне, мета конференції — розглянути кращі досвіди європейських країн та започаткувати роботу з розвитку національного законодавства у цій галузі.
У тому, що наявність відповідного законодавства є важливим компонентом успішного ММС, упевнений і Аке Петерсон, представник генерального секретаря Ради Європи з питань координації програм співробітництва в Україні. А також політична воля. За його словами, Рада Європи незабаром розпочне проект, який сприятиме розбудові місцевих громад. «Сподіваюся, це допоможе досягти поставленої мети», — зауважив він.
Учасники конференції переконані: міжмуніципальне співробітництво не лише збільшить можливості органів місцевого самоврядування, а й фактично дасть нову якість життя громадянам. Тобто вони зможуть самостійно обирати кращі послуги, не прив’язуючись до населеного пункту, в якому проживають.
«З цієї точки зору важливим є досвід інших країн. Проте форми, які прийматиме це співробітництво в Україні, будуть набагато кращі. Оскільки ми будемо збагачені європейським досвідом», — наголосив заступник міністра регіонального розвитку та будівництва Сергій Романюк. Від такої співпраці, упевнений він, вигоду матимуть не лише громадяни, а й органи виконавчої влади і державний бюджет. Бо співробітництво дасть можливість оптимізувати бюджетні видатки. Мало того, ММС певною мірою може стати альтернативою адміністративного об’єднання територіальних громад. «Можливо, ми побачимо в певній частині, що адміністративне об’єднання буде зайве», — зауважив С. Романюк.
У тому, що економічна криза не завада для проведення змін, за словами керівника Програми Ради Європи «Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні» В’ячеслава Толкованова, переконана більшість міжнародних експертів. І багато країн такі кроки вже розпочали, зокрема щодо місцевого самоврядування.
Завдання реформи органів самоврядування, на думку
В. Толкованова, полягає в двох аспектах. По-перше, подолати надмірну фрагментацію територіальної організації влади. Громади повинні мати бюджет розвитку, інакше вони не мають майбутнього, упевнений він. По-друге, оптимізація бюджетних видатків, але водночас поліпшення якості послуг, які надаються.
Щоправда, елементи ММС в Україні є, але поки що це має вигляд не партнерства, а певного тиску. І причина цього, вважають учасники заходу, у відсутності відповідного законодавства. Яке насамперед мало б чітко конкретизувати компетенцію відповідних структур, щоб уникнути суперечок та юридичних колізій.
Дуже часто громади, як базовий рівень самоврядування, не мають достатніх ресурсів для виконання усіх покладених на них функцій. Тож таке партнерство могло б стати у пригоді. У цьому контексті напрочуд важливим є авторитетне слово нинішніх керівників громад та активістів. Бо саме вони могли б доступно пояснити користь від співробітництва.
З огляду на це у регіонах країни починаючи з серпня проведено низку навчальних семінарів і «круглих столів» для місцевих керівників та асоціацій. Такі заходи, зокрема, вже відбулися в Чернігівській, Донецькій, Луганській, Волинській, Закарпатській та Одеській областях.