Останнім часом навколо «Укрпошти» точаться розмови щодо можливих проявів недержавницького підходу до головного завдання відомства — доставки поштових відправлень, зокрема, періодики.
— Яким чином формуються тарифи?
— Тарифи на доставку преси регулюються державою. У формулі розрахунку тарифу до уваги береться формат/полосність газети, вага (для журналів), а також періодичність виходу. Фактично, тариф для кожного видання вираховується індивідуально.
Востаннє тарифи змінювали минулої осені, а до цього їх не підвищували років з п’ять. Минулорічне подорожчання тарифів на 45 відсотків не принесло нам бажаного економічного ефекту — доставка преси на сьогодні все ще залишається збитковим видом діяльності. Але ми розуміємо важливість доставки преси для суспільства, тому сприймаємо її як нашу соціальну функцію. Щорічно ми доставляємо понад 800 млн. примірників газет і журналів до всіх населених пунктів країни без винятку.
Частка «Укрпошти» на загальному ринку розповсюдження преси — 77 відсотків, а 90 відсотків ринку передплати проходить саме через «Укрпошту».
— Яка частка періодики в загальному обсязі виконуваних робіт?
— У 2013 році послуга з розповсюдження періодики у загальній структурі доходів підприємства становила майже сім відсотків.
— Чи готові утворити спільну комісію з моніторингу доставки періодики?
— Звичайно, готові. «Укрпошта» — партнер видавців. Ми працюємо на спільну справу, а в умовах інформаційного протистояння та зовнішньої агресії суспільству, як ніколи, важливо вчасно і якісно отримувати українську пресу, підвищувати обсяги передплати.
Ми проводимо регулярні зустрічі з видавцями та профільними асоціаціями. На початку вересня відбулася зустріч з Українською асоціацією видавців періодичної преси, на якій в тому числі обговорювалися строки та контроль якості доставки періодичних друкованих видань.
Наступну нараду за участю видавців та «Укрпошти» заплановано в адміністрації Президента України, там обговорюватимемо вже формування державної політики щодо розвитку ринку розповсюдження періодичних видань.
«Укрпошту» теж турбує виконання строків доставки. Тому на початку вересня ми прийняли окремий наказ з доставки періодики, який чітко унормовує строки доставки і встановлює прозорі правила між видавцями та розповсюджувачами.
Відповідно до наказу газети та журнали доставлятимуть передплатникам у той самий день, якщо вони надійшли від видавців до центрів сортування «Укрпошти», а саме: у Києві — до 8-ї години ранку, в обласних центрах — до 10-ї години, у районних центрах та інших населених пунктах — до 14-ї год. У великих містах преса доставляється шість днів на тиждень, у районних центрах — п’ять днів, у сільській місцевості — від трьох до п’яти разів на тиждень залежно від кількості населення.
Якщо вам відомі випадки невчасної доставки газети, зателефонуйте нам на оновлену гарячу лінію 0 800 500 440. Новий підхід до розгляду звернень в «Укрпошті» полягає в тому, що звернення розглядається не в Києві чи області, як це було раніше, а спускається вниз — до того відділення зв’язку, де виникла проблема.
— Які ще послуги надає «Укрпошта»: перевезення, реалізація товарів широкого вжитку тощо.
— Пошта — надзвичайно об’ємне поняття, що включає і надання послуг, і виробництво, і логістику. На сьогодні перелік наший послуг становить майже 50. Передусім це класичні поштові послуги, на яких ми маємо найбільше зосереджуватися та розвивати їх: поштова кореспонденція, посилки, бандеролі, кур’єрська доставка тощо. Також ми надаємо низку фінансових послуг (приймання комунальних та інших платежів, грошові перекази, страхування тощо), соціальні послуги — доставка пенсій, соціальних виплат, доставка товарів народного вжитку; через пошту можна отримувати деякі адміністративні послуги тощо.
— Якими пільгами користується «Укрпошта» як партнер видавців періодики (скільки будинків, землі, зв’язку, компенсація)?
— «Укрпошта» хоча і є стратегічним державним підприємством, що виконує соціальну функцію для держави, але передусім — ми госпрозрахункове підприємство, тому пільг не маємо.
— Скільки видавців користується нормою закону про cплату 40 відсотків від собівартості за послуги «Укрпошти»?
— У 2014 році 175 видань користуються нормою статті 9. Хоча це всього 5 відсотків від загальної кількості видань, але ці видання — багатотиражні. Крім того, здебільшого це комерційні видання, засновниками яких є ТОВ, ЗАТ, ПП тощо. Виходить, що держава і «Укрпошта» сьогодні підтримують у тому числі приватних видавців.
Уже протягом багатьох років держава не має можливості повною мірою відшкодовувати наші затрати на 9-ту статтю. У 2013 році відшкодовано понад 7 млн., а збитки становили понад 30 млн. грн. У 2014 році ситуація ще складніша — після секвестру бюджету нам взагалі нічого не компенсують, збитки становитимуть майже 50 млн. грн.
Постає запитання: чому «Укрпошта» як підприємство повинна субсидіювати інші підприємства, хай і державні, а також приватних видавців? Це потрібно вирішувати негайно на законодавчому рівні.
Спільно з Українською асоціацією видавців періодичної преси ми готуємо зміни до ст. 9 Закону України «Про Державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів». Мова йтиме про адресну підтримку таких видань напряму, а не через «Укрпошту».
— Скільки всього видань у каталозі?
— 12 вересня розпочалася передплатна кампанія на 2015 рік. Усього видань у каталозі — близько 4,5 тисячі найменувань, з яких загальнодержавних — понад 2 тисячі.
— Чи ініціювали створення за участі зацікавлених сторін робочої групи з пошуку нових можливостей для співробітництва «Укрпошта» — видавці?
— У нинішніх умовах динамічного розвитку поштового ринку та вкрай складної економічної ситуації пошук нових можливостей для співробітництва є одним з наших пріоритетів не лише в сегменті доставки періодики, а й на ринку загалом. Серед новинок, які ми плануємо впровадити, — онлайн передплата, а також нон-стоп передплата, щоб видання можна було передплатити у будь-який день. Також активізуємо переговори з видавцями, щоб передплата відбувалася напряму через «Укрпошту» — без посередників.
P.S.
1. У заголовку винесено 0,7 відсотка з огляду на таку просту арифметику.
Як стверджує М. Паньків, періодика займає лише сім відсотків у загальній структурі прибутків «Укрпошти». Із цих семи відсотків лише п’ять відсотків видавництв користуються нормою про сплату послуг поштарів у розмірі 40 відсотків від собівартості видань.
Фактично це і є 0,7 відсотка від загальної структури доходів «Укрпошти», які так обтяжують роботу поштарів. Тобто, практично усі видання укладають угоди на умовах «Укрпошти».
Ще одна заувага.
Пан Паньків стверджує, що його відомство не має пільг.
Нагадаємо: підприємства зв’язку, що розповсюджують друковані ЗМІ, за оренду нерухомого майна сплачують орендну плату в розмірі 1 гривня на рік незалежно від площі приміщення. Пільгові тарифи встановлено також для підприємств зв’язку і зі сплати податку на землю, а також підприємства зв’язку мають право на користування послугами телефонного зв’язку за тарифами, встановленими для бюджетних організацій. А головне: Законом України «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» (ч. 3 ст. 4) передбачено за рахунок державного бюджету надання фінансової допомоги розповсюджувачам преси для відшкодування різниці між розрахунковим (за собівартістю) та фіксованим тарифом на доставку друкованих засобів масової інформації передплатникам.
2. Після цієї розмови виникло ще кілька запитань до очільника «Укрпошти». Сподіваємося отримати на них відповіді.
Якщо у фахівців поштового зв’язку та у видавців є інші міркування з приводу порушених питань, «Голос України» готовий надати можливість висловити свою точку зору.