Найважливішим досягненням незалежності Узбекистану можна вважати формування необхідних демократичних інститутів, в тому числі виборчої системи, яка є гарантом обраного політичного курсу, підтвердженням того, що держава виражає волю народу, служить його інтересам.
Пошук оптимальної для країни виборчої системи завжди надзвичайно складний. Адже в результаті вона повинна спиратися на базові цінності демократії і одночасно враховувати пріоритети соціального і політичного розвитку країни. Крім того, будь-яка виборча система повинна створюватися виходячи з інтересів, передусім громадян, а також суспільства в цілому.
За роки незалежності в Узбекистані в результаті послідовної, поетапної модернізації політичної, державної, правової системи створена та відповідає найвищим демократичним вимогам виборча система. Сформована ефективна законодавча і нормативно-правова база виборів. Створено цілісну незалежну систему виборчих комісій на чолі з Центральною виборчою комісією, що забезпечує підготовку і проведення виборів до представницьких органів влади. Сформовано організаційно-правові, матеріально-технічні умови для вільної, активної участі громадян, політичних партій у виборних процесах, надійні гарантії повної реалізації їх виборчих прав. Нормативно-правову базу в цій сфері утворюють Конституція, закони «Про гарантії виборчих прав громадян», «Про вибори до Олій Мажліса Республіки Узбекистан», «Про вибори до обласних, районних, міських Кенгаша народних депутатів» та інші акти. А постійне вдосконалення законодавства про вибори розглядається як найважливіший елемент реформ.
Конституція і закони про вибори повністю відповідають загальновизнаним міжнародним стандартам, зокрема, Загальній декларації прав людини, Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, Копенгагенському документу 1990 року та ін.
У виборчому законодавстві республіки знайшли своє відображення такі стандарти і критерії, як право обирати і бути обраними до органів державної влади на основі універсальних принципів — загального, рівного, прямого виборчого права при вільному і таємному голосуванні, періодичність та обов’язковість проведення виборів, їх вільний, справжній, справедливий, відкритий і гласний характер.
У країні створено всі умови для демократичного виборчого процесу, в тому числі механізм захисту прав і свобод людини. Багатопартійність стає нормою суспільного життя, яка розвивається на основі різноманіття політичних інститутів, ідеологій і думок.
Незалежні виборчі комісії організують голосування і здійснюють підрахунок голосів, ефективно функціонують механізми захисту відповідних прав всіх учасників цього процесу, є можливість оскаржити підсумки голосування та результати виборів в судових органах. Свій внесок роблять і дієвий громадський контроль і неупереджене міжнародне спостереження за виборчим процесом.
Усе це — якісні показники того, що виборче законодавство забезпечує практичну реалізацію головного конституційного принципу — народовладдя. Крім того, воно відповідає пріоритетній меті цієї сфери права — забезпечити доступ до влади гідних представників народу, гарантувати об’єктивність та неупередженість, рівну і справедливу боротьбу ідей і програм політичних партій.
Реалізація Концепції подальшого поглиблення демократичних реформ і формування громадянського суспільства в країні, представленої Президентом Ісламом Карімовим, поклала початок новому етапу реформування та демократизації державного і суспільного будівництва.
Виходячи із завдань побудови демократичної правової держави, формування сильного громадянського суспільства, особлива увага приділяється необхідності створення умов, що сприяють вільному волевиявленню людей, вільним виборам.
Так з ініціативи глави держави в 2014 році були внесені зміни і доповнення в статті 32, 78, 93, 98, 103 і 117 Конституції, які є логічним продовженням реформ, спрямованих на побудову демократичної правової держави та відкритого громадянського суспільства.
Відповідно до поправок до статті 117 Конституції встановлюється, що для організації та проведення виборів Президента, в Олій Мажліс, а також референдуму Олій Мажліса утворюється Центральна виборча комісія Республіки Узбекистан, основними принципами діяльності якої є незалежність, законність, колегіальність, гласність і справедливість.
Конституційне закріплення статусу Центральної виборчої комісії, цієї незалежної, демократично сформованої структури, що забезпечує підготовку та проведення виборів без всякого втручання інших органів державної влади, що займає своє особливе місце в системі державної влади, є ще однією найважливішою гарантією всебічного забезпечення демократичності, відкритості та гласності виборів, законності при їх проведенні.
У зв’язку з цим слід зазначити, що найважливішим досягненням є зростання рівня політичної свідомості та культури виборців, глибоке усвідомлення ними своїх конституційних прав. З розширенням кругозору узбекистанців змінюється їх ставлення до життя, зміцнюється почуття причетності до подій навколо подій, гордість за Батьківщину, патріотизм, зміцнюється віра в завтрашній день. А значить, ми досягнемо мети — вибори 2014 пройдуть в грудні ц. р. відповідно до Конституції та законів Узбекистану і разом з тим — на основі повного дотримання міжнародних демократичних критеріїв.
Законодавча палата (Олій Мажліс) Республіки Узбекистан.
За матеріалами Посольства Республіки Узбекистан в Україні.