Ні для кого не секрет, що шкільна освіта не кращим чином позначається на здоров’ї учнів. Порушення зору, осанки, проблеми із харчуванням та навантаженнями на нервову систему — все це призводить до того, що переважна більшість сучасних школярів стоїть на диспансерному обліку в того чи іншого спеціаліста. А ті, хто ще не поставлений на облік, — швидше за все, просто недообстежені.
Тим часом у Донецькій області є навчально-виховні заклади, де накопичено досвід професійної допомоги дітям із проблемами здоров’я. Наприклад, у Горлівці дошкільнята та молодші школярі зі специфічними потребами можуть опановувати науку та водночас отримувати лікування в навчально-виховному комплексі для дітей із порушеннями зору. Таке поєднання дає підопічним шанс подолати проблеми на початковому етапі.
Директор комплексу Юлія Артемова пригадує, що наприкінці 90-х років входила до складу комісії, яка оцінювала стан здоров’я дітей для направлення їх до спеціалізованих навчально-профілактичних закладів та вела статистику неповнолітніх зі стійкими порушеннями здоров’я. Вже тоді члени комісії звернули увагу на тенденцію щорічного зростання кількості дітей зі слабким зором або іншими порушеннями зору. Артемова запропонувала зробити дитсадок, яким керувала, спеціалізованим саме для цієї категорії дітей. Зачепившись за газетну публікацію, завідувачка вирушила до Сімферополя, де вже працював аналогічний заклад. Звідти повернулася не лише із купою вражень, а й із подарованими двома апаратами для корекції зору.
Сьогодні колишній дитсадок став навчально-виховним комплексом, який відвідують 125 дітей. Навчально-виховну, профілактичну та оздоровчу програми забезпечують близько півсотні співробітників. «Якщо у звичайних дитсадках на утримання однієї дитини протягом року іде 8 тисяч гривень — із урахуванням оплати приміщення, комунальних послуг, енергоносіїв, зарплати персоналу, забезпечення меблями, іграшками тощо, то в цьому комплексі на утримання однієї дитини витрачається близько 16 тисяч гривень на рік, — навів цифри начальник міського управління освіти Микола Кружилін. — Це пояснюється необхідністю придбання спеціальної медтехніки, комплектації штату додатковими співробітниками, доплатами персоналу тощо». Із міського бюджету на харчування кожного дошкільняти виділяють 4 гривні на день. Ще стільки само доплачують батьки. Щодо учнів початкової школи, які відвідують навчально-виховний комплекс, то їхні сніданки оплачує школа, а обіди та полудники по 5 гривень кожен — батьки. Діти, у яких гострота зору становить менше 40 відсотків, перебувають у закладі безплатно.
Кабінет корекції зору — «серце» закладу. Як розповіла офтальмолог Маргарита Гончаренко, нині лікуванням із допомогою медичних апаратів охоплено 75 дітей із діагнозами «короткозорість», «далекозорість», «астигматизм», «косоокість», «амбліопія». У ранкові години в кабінеті працюють із дошкільнятами, в другій половині — зі школярами. Контроль гостроти зору, вивчення динаміки зорових показників кожної дитини здійснюють щомісяця. Порушення зору лікують за допомогою 13 апаратів та 10 комп’ютерних корекційних програм. Найулюбленіші з них — бівізотренер, який розвиває бінокулярний зір, та апарат «Сіноптофор», незамінний для лікування амбліопії, для тренування м’язів косоокого ока, формування стереоскопічного зору, співдружної роботи очей. А на апараті «Струмочок» діти із короткозорістю тренують резерви аккомодації — здатності кришталика працювати на різних відстанях.
Вражає статистика: у 39 відсотків дітей протягом попереднього навчального року гострота зору підвищилася. Ще стільки само підопічних зберегли зір на попередньому рівні. І цьому також варто радіти, особливо при короткозорості. Моніторингові показники першого семестру нового навчального року також оптимістичні: у 44 відсотків дітей зір підвищився, у 42 —зберігся на попередньому рівні. До речі, до фахівця-офтальмолога регулярно звертаються батьки дітей, які не відвідують навчально-виховний комплекс.
Після завершення четвертого класу підопічні навчально-виховного комплексу можуть відвідувати звичайну школу. В міському управлінні освіти вважають професійний спеціалізований підхід до дітей із різними проблемами здоров’я правильною перспективою. Існуючі школи-інтернати для дітей із проблемами здоров’я істотно програють і у можливостях реальної допомоги, і в підготовці підопічних до самостійного життя в суспільстві. Тоді як корекція проблем змалку дає позитивні результати. Тож назріла необхідність створення спеціалізованих навчально-виховних та оздоровчих закладів для дітей-діабетиків, дітей із проблемами опорно-рухомого апарату тощо. Тим паче що досвід горлівського закладу засвідчує правильність обраного шляху.
Для молодших школярів із вадами зору перерви роблять довшими — щоб діти встигли зробити спеціальні вправи.
Фото Валентини БАРДАР.