Сьогодні уряд представить у Верховній Раді проект держбюджету на 2011 рік. Міністр фінансів Федір Ярошенко назвав шість основних стратегічних принципів, на яких базується цей документ:
по-перше, за його словами, проект держбюджету орієнтований на «впевнене економічне зростання»;
по-друге, він передбачає зниження податкового навантаження, внаслідок чого перерозподіл валового внутрішнього продукту через зведений бюджет країни у 2011 році становитиме 28,7 відсотка (у 2010 році — 29,6 відсотка);
по-третє, держбюджет передбачає скорочення адміністративних витрат;
по-четверте, у 2011 році планується скоротити дефіцит держ-бюджету до 3,08 відсотка ВВП (на 38,6 мільярда гривень), що на 30 відсотків менше, ніж цього року;
по-п’яте, проект державного кошторису передбачає реалізацію стратегічних національних проектів;
по-шосте, проектом держ-бюджету робиться крок до забезпечення фінансової самостійності місцевих бюджетів, зокрема, за рахунок перерозподілу доходів та видатків пряме збільшення фінансових можливостей місцевих бюджетів має сягнути більш як 15 мільярдів гривень.
Основні макропоказники Проект держбюджету на 2011 розрахований на таких прогнозних макропоказниках:
Разом з тим уряд зазначає, що дотримання цих показників залежатиме від «стабільності розвитку світової економіки, сприятливої зовнішньоекономічної кон’юнктури, виваженої соціальної політики, поліпшення інвестиційного клімату, введення в дію положень Податкового кодексу, активізації кредитування банківською системою реального сектору економіки та оптимізації тарифної політики». Це означає, що, з одного боку, стримуватиметься зростання зарплат, пенсій та соціальних виплат (передбачається підвищення в межах офіційних показників інфляції), а з другого — й надалі збільшуватиметься вартість комунальних послуг, ціна на газ та електро-
енергію для населення тощо.
Зокрема, на підготовку до Євро-2012 у 2011 році заплановано виділити 6,1 мільярда гривень, на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг — 13,8 мільярда гривень, на підтримку підприємств агро-промислового комплексу плановано спрямувати близько 1 мільярда гривень, а з урахуванням збереження пільгових режимів оподаткування в сільському господарстві ця сума має сягнути 30,5 мільярда гривень, сума централізованих капітальних видатків пропонується на рівні 4 мільярдів гривень. Що стосується витрат на державне управління, то поки що можна говорити лише про значне скорочення видатків на забезпечення діяльності Верховної Ради — якщо в бюджеті 2010 року за цією статтею було передбачено 822 мільйони гривень, то в 2011-му пропонується 786 мільйонів.
Натомість Кабінету Міністрів пропонується виділити 311 мільйонів гривень, що лише на 800 тисяч гривень менше, ніж минулоріч. Коли ж ідеться про Державне управління справами, то його фінансування пропонується збільшити майже на 400 мільйонів гривень — з 946 мільйонів до 1,343 мільярда гривень. З останньої суми власне на забезпечення діяльності Президента планується витратити 353 мільйони гривень (у 2010 році — 292 мільйони). Як бачимо, попри анонсовану адмінреформу, котра начебто має призвести до скорочення видатків на держуправління, поки що вони тільки зростають — з 2,080 мільярда у 2010 році до 2,441 мільярда у 2011 році.
Мал. Олександра МОНАСТИРСЬКОГО.