Указ Президента Віктора Януковича «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» дав старт черговій спробі проведення адміністративної реформи в Україні, а наскільки вона буде успішною, покаже час. Поки що все начебто вказує на серйозність намірів глави держави пройти цей шлях до кінця. «Настав час — я неодноразово про це казав і вчергове хочу сказати: не може далі країна жити в такому стані. Ми з вами об’єдналися заради того, щоб змінити цей стан, подолати корупцію в органах державного управління, упорядкувати систему державного управління, яка відповідала б тим програмам, які ми дев’ятнадцять років декларували в нашій країні, але які не вдалося суттєвим чином втілити в життя», — сказав В. Янукович під час четвергового засідання Комітету з економічних реформ. І підкреслив: не вдавалося тому, що цьому перешкоджала політична ситуація, оскільки «боротьба за владу виходила на перше місце і не давала починати реформи».
Президент вважає, що сьогодні є всі можливості, щоб за рахунок створення ефективної системи влади, боротьби з корупцією і дерегуляції скоротити державні витрати на утримання міністерств і відомств. При цьому глава держави повідомив, що наступними у черзі на «оптимізацію» будуть місцеві адміністрації.
На які зміни чекати?
Указ Президента визначає шість типів центральних органів виконавчої влади: міністерство, служба, інспекція, агентство, незалежні регулятори та органи зі спеціальним статусом. Зі 112 органів центральної виконавчої влади створено 63, з них — 16 міністерств, 28 служб, 13 агентств і сім інспекцій.
Реформа Кабінету Міністрів передбачає зменшення з 36 до 18 кількості членів уряду. Кількість працівників Кабміну (нині — 1174 особи) планується скоротити більш як на половину. Система управління міністерствами передбачає запровадження посади керівника апарату—заступника міністра. При цьому в міністра залишиться лише два заступники. Найближчим часом Президент має подати до Верховної Ради проекти законів «Про державну службу», «Про центральні органи виконавчої влади», «Про національні регулятори» та зміни до закону про Кабінет Міністрів.
Склад нового Кабінету Міністрів:
— перший віце-прем’єр-міністр — міністр економічного розвитку і торгівлі Андрій Клюєв;
— віце-прем’єр-міністр — міністр інфраструктури Борис Колесніков;
— віце-прем’єр-міністр — міністр соціальної політики Сергій Тігіпко;
— віце-прем’єр-міністр — міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Віктор Тихонов;
— міністр надзвичайних ситуацій Віктор Балога;
— міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко;
— міністр екології та природних ресурсів Микола Злочевський;
— міністр культури Михайло Кулиняк;
— міністр аграрної політики та продовольства Микола Присяжнюк;
— міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник.
— міністр Кабінету Міністрів Анатолій Толстоухов.
Крім того, до складу уряду входять міністри закордонних справ Костянтин Грищенко, внутрішніх справ Анатолій Могильов, оборони Михайло Єжель, юстиції Олександр Лавринович, охорони здоров’я Зіновій Митник, фінансів Федір Ярошенко, котрих ці зміни не зачепили.
Внаслідок реорганізації свої посади втратили міністр праці та соціальної політики Василь Надрага, міністр з питань житлово-комунального господарства Юрій Хіврич, міністр регіонального розвитку та будівництва Володимир Яцуба, міністр вугільної промисловості Юрій Ященко, міністр економіки Василь Цушко, міністр у справах сім’ї, молоді та спорту Равіль Сафіулін, міністр транспорту і зв’язку Костянтин Єфименко та міністр з питань промислової політики Дмитро Колесніков.
Учора вже й відбулося перше організаційне засідання нового складу Кабміну, під час якого прем’єр Микола Азаров розпорядився негайно розпочати процес ліквідації та реорганізації міністерств і відомств, а також приступити до скорочення чисельності їх апаратів.
У списку значаться
Указом Президента утворено:
— Міністерство аграрної політики та продовольства (до його складу увійшли Міністерство аграрної політики та Державна інспекція сільського господарства);
— Міністерство економічного розвитку і торгівлі (утворене на базі Міністерства економіки, проте на нього також покладено функції у сфері реалізації державної регуляторної політики, державної політики з питань розвитку підприємництва, регулювання цінової політики);
— Міністерство енергетики та вугільної промисловості (на основі Мінпаливенерго та Мінвуглепрому);
— Міністерство інфраструктури (об’єднало Державну автотранспортну службу, Державну авіаційну службу, Державну службу зв’язку, Державну службу морського та річкового транспорту, Міністерство транспорту та зв’язку. Крім того, на міністерство покладено функції з реалізації державної політики у сфері туризму);
— Міністерство культури (об’єднує Міністерство культури і туризму, Державне агентство України з питань кіно. На це міністерство покладено також функції з реалізації державної політики у сферах міжнаціональних відносин, захисту прав національних меншин, релігії);
— Міністерство надзвичайних ситуацій (крім власне Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, об’єднає Держслужбу гірничого нагляду та промислової безпеки, Держагентство з управління зоною відчуження та Держінспекцію техногенної безпеки);
— Міністерство освіти і науки, молоді та спорту (утворене з реорганізованих Міністерства освіти і науки, Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту, Держслужби інтелектуальної власності та Держслужби молоді та спорту);
— Міністерство екології та природних ресурсів (утворене на основі реорганізованого Міністерства охорони навколишнього природного середовища, Державної екологічної інспекції та Держслужби геології і надр);
— Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства (утворене на основі Міністерства регіонального розвитку та будівництва і Міністерства з питань житлово-комунального господарства);
— Міністерство соціальної політики (на основі реорганізованого Міністерства праці та соціальної політики і Держінспекції з питань праці).
Крім того, на основі Держагентства з управління національними проектами та Держагентства з інвестицій та розвитку утворено Держагентство з інвестицій та управління національними проектами, Міністерство промислової політики реорганізовано у Держагентство з управління державними корпоративними правами та майном, Головне контрольно-ревізійне управління реорганізовано в Державну фінансову інспекцію та ін.
До переліку ліквідованих потрапив Держкомітет з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду (виконання його функцій покладено на Держслужбу гірничого нагляду та промислової безпеки і Державну інспекцію техногенної безпеки). А от функції ліквідованої Вищої атестаційної комісії буде передано до Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. Ліквідувавши Український інститут національної пам’яті, Президент іншим указом розпорядився створити Український інститут національної пам’яті як науково-дослідну бюджетну установу при Кабінеті Міністрів. Також у місячний термін має бути вирішене питання про ліквідацію Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі.
Загалом, після зміни вивісок, залишаться такі центральні органи виконавчої влади: державні служби (авіаційна; автотранспортна; архівна; ветеринарна та фітосанітарна; виконавча; казначейська; митна; міграційна; пенітенціарна; податкова; пробірна; реєстраційна; санітарно-епідеміологічна; служба автомобільних доріг; геології та надр; служба гірничого нагляду та промислової безпеки; експортного контролю; з питань інвалідів та ветеранів; зв’язку; інтелектуальної власності; служба молоді та спорту; морського та річкового транспорту; статистики; технічного регулювання; з лікарських препаратів і контролю за наркотиками; з питань захисту персональних даних; з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань; фінансового моніторингу), державні агентства (водних ресурсів; екологічних інвестицій; з енергоефективності та енергозбереження; з інвестицій та управління національними проектами; з питань науки, інновацій та інформації; земельних ресурсів; лісових ресурсів; агентство резерву; рибного господарства; з питань кіно; з управління державними корпоративними правами та майном; з управління зоною відчуження; космічне агентство), державні інспекції (архітектурно-будівельна; екологічна; сільського господарства; техногенної безпеки; з питань праці; ядерного регулювання; фінансова), адміністрація Державної прикордонної служби та адміністрація Держслужби спеціального зв’язку та захисту інформації, Держкомісія з регулювання ринків фінансових послуг та Нацагентство з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та реалізації інфраструктурних проектів і Пенсійний фонд. Крім того, збережено три центральних органи зі спеціальним статусом: Антимонопольний комітет, Держкомітет телебачення і радіомовлення та Фонд держмайна.
Прем’єр про систему управління
Представляючи вчора віце-прем’єра — міністра інфраструктури Б. Колеснікова, прем’єр М. Азаров сказав, що під час першого етапу адміністративної реформи реформуватимуться структури самого Кабміну, міністерств, комітетів та відомств. «Вводиться проста система управління: міністерства, під ними державні служби, агентства та інспекції. Це перехід від галузевого до функціонального управління. Відповідно, трансформується і сам Кабінет Міністрів: віце-прем’єри обіймають посади міністрів основних ключових міністерств. Таким чином, визначено основні напрями роботи з реформування нашої економіки, соціальної сфери», — сказав глава уряду.