Провідні телекомоператори України продовжують структурні перетворення, покликані підвищити ефективність бізнесу й конкурентоспроможність на доволі вузькому ринку. Свою філіальну й регіональну структуру вже оптимізував «Київстар». А нову операційну модель впроваджує «Укртелеком». Очікується, що у виграші від усіх цих змін буде кінцевий споживач.
Системні перетворення в телекомунікаційних компаніях останніми роками стали необхідною вимогою для збереження своїх позицій на ринку й подальшого розвитку. До того ж це характерно не лише для компаній, що працюють у нестабільних умовах вітчизняної економіки, а й для розвинених європейських рин-ків. За даними експертів
аналітичної компанії Alіxpartners, провідні європейські компанії-оператори змушені будуть до кінця року скоротити витрати загалом на 100 мільярдів євро, щоб компенсувати зниження виторгу, яке в 2014 році на європейському телеком-ринку продовжується вже п’ятий рік поспіль.
В Україні операторам, крім зниження виторгу, доводиться зустрічатися з високою зарегульованістю ринку, стрімким зниженням купівельної спроможності абонентів, зростанням цін на устаткування через девальвацію гривні та іншими принадами кризового періоду. Водночас провідні мобільні оператори на цьому етапі виявилися в більш виграшній позиції. Вони із самого початку будували свою мережу на основі більш сучасних технологій. А проведена за останні роки управлінська реструктуризація (так, «Київстар» тільки в червні закрив Київську, Одеську і Львівську філії в рамках реорганізації регіональної структури) дає їм додатковий запас міцності.
Колишній держмонополіст «Укртелеком» опинився у складнішій ситуації. Трансформаційні процеси в компанії проходять із серйозним запізненням. Здебільшого тому, що держава так довга зволікала із приватизацією телекомунікаційного активу. По суті, на сьогоднішній день «Укртелеком» є останнім національним оператором в Європі, який усе ще проходить етапи трансформації. Це значно ускладнює перебіг процесу, оскільки необхідні зміни доводиться впроваджувати не поетапно, а практично всі й одразу.
Наприкінці літа оператор завершив формування нової регіональної структури з виділенням семи основних макрорегіонів. А у вівторок, 16 вересня, з’явилася інформація про перекладення функцій будівництва, експлуатації та управління первинною мережею з окремої незалежної філії в єдину технічну дирекцію компанії. Раніше цей напрям перебував у віданні окремої філії «Дирекція первинної мережі» ПАТ «Укртелеком».
В офіційному повідомленні компанії зазначається, що це рішення було ухвалено за підсумками аудита й аналізу діяльності бізнес-одиниці. «Отримано дані про порушення і зловживання службовим становищем у регіональних підрозділах філії, що негативно впливало на продуктивність бізнес-процесів компанії. Крім цього, зафіксовано дублювання наявних у філії функцій будівництва, експлуатації та управління телекомунікаційними мережами, а також підтримки бізнесу з функціями корпоративного центру», — повідомляє прес-служба оператора.
За словами директора по країнах СНД рекрутингової компанії World Staff Віталія Михайлова, у нинішніх умовах таким великим компаніям, як «Укртелеком», навряд чи вдасться зберегти свої позиції на ринку, не завершивши процес масштабної оптимізації.
Варто зазначити, що такі трансформації операційної технічної функції пройшли практично всі провідні європейські телекомунікаційні компанії, наприклад, Brіtіsh Telecom. Національні компанії, котрі починали як монополісти фіксованого зв’язку, в сучасних умовах змушені конкурувати з молодшими й більш технологічними мобільними операторами, компенсуючи відплив абонентів фіксованого зв’язку за рахунок надання затребуваних послуг широкосмугового доступу до Інтернет. Досвід європейських компаній підтверджує, що потенціал колишніх мідних телефонних мереж досі ще не вичерпано і він дає операторам гарні можливості. Однак для цього необхідно динамічно реагувати на зміни на ринку й чітко відбудовувати стратегію розвитку мережі. Що досить складно в рамках колишньої пострадянської системи управління. Тому перетворення, що відбуваються в «Укртелекомі», є нагальною потребою, продиктованою ринком. І від того, наскільки вдало нова команда зуміє їх реалізувати, багато в чому залежатиме подальша динаміка розвитку фіксованого широкосмугового доступу до Інтернет у національних масштабах. Водночас варто враховувати, що в Європі ця послуга дуже поширена, не-зважаючи на наявність сучасних мереж передачі даних 3-го і 4-го покоління, про які українці поки що лише мріють.
Ілюстрація з архіву «Голосу України».