Троє — на тому світі,60 — травмовані
За даними обласної Державтоінспекції, лише цього року водії автобусів спричинили понад тридцять дорожньо-транспортних пригод, в яких загинули троє осіб і 60 отримали травми. А чи потрібно було платити таку високу ціну?
Сумна статистика кричущої безвідповідальності за кермом свідчить і про те, що з місць ДТП у Миколаївській області боягузливо втекли 39 водіїв.
Проблему безпеки пасажирських перевезень у регіоні, що загострилася, нещодавно розглядали на колегії під головуванням прокурора області Миколи Стоянова. Займатися пасажирськими перевезеннями на Миколаївщині мають право 244 суб’єкти господарювання. На жаль, якщо дотримуватися цифр, далеко не всі перевізники відповідально ставляться до покладеного завдання. Прокуратура Єланецького району, приміром, не так давно розкрила кричущий факт: дітей у школу возили на автобусах, що не пройшли техогляд. Транспорт, до слова, належав районному відділу освіти.
Найпоширеніших порушень, що впливають на загальну картину статистики, за словами заступника прокурора області Ігоря Ільницького, декілька, але пояснення їм одне — безвідповідальність. Якщо раніше водіїв без відповідного інструктажу не випускали на лінію, то сьогодні це звичайна річ. Передрейсові техогляди рухомого складу також не проводяться або проводяться як-то кажуть, для годиться. Умови роботи водіїв, їхній режим, відпочинок не контролюються. А якщо до всього цього додати погану якість техобслуговування і ремонту транспортних засобів, формальне проведення медичних оглядів перед виходом у рейс, допуск до керування автобусами водіїв, що не мають відповідної категорії, то мозаїка неблагополучної картини пасажирських перевезень буде завершена.
У разі аварії розбити... обличчя водієві
«Гумористичне» оголошення красувалося в автобусі на водійській кабінці. За іронією долі, народний чорний гумор багато в чому відображає наявну реальність. Миколаївський транспортний прокурор Юрій Палій серйозно стурбований тим, що перевізники, огороджуючи себе від відповідальності, не бажають оформляти трудові відносини з водіями. Вони воліють обмежитися договором про спільну діяльність. У разі виникнення ДТП за участю водія і його транспортного засобу фірма-перевізник, як ліцензіат, спокійно вмиває руки — вона не несе жодної відповідальності. Є ще один дивний нюанс: у разі порушення перевізником ліцензійних умов транспортна прокуратура відправляє до Києва подання на анулювання ліцензії. На жаль, останнє слово не за нею, а за Головавтотрансінспекцією: ця інстанція може ліцензію зовсім і не анулювати.
За інформацією прес-служби обласної прокуратури, за результатами перевірок прокурори принципово реагують на виявлені порушення. Порушено й відправлено до суду кримінальну справу, внесено 40 подань і приписів, 20 протестів. До відповідальності притягнуто 18 посадових осіб, із них п’ятеро представників органів контролю.
Якщо спиратися на статистичні цифри, то з початку року органи Державтоінспекції виявили майже 8,5 тисячі порушень правил дорожнього руху, в тому числі 112 фактів керування автобусами у стані сп’яніння, 1382 порушення правил перевезення пасажирів. Заборонено експлуатацію 765 автобусів — вилучено талони техогляду. Тимчасово вилучено 58 ліцензійних карток.
А що за цифрами?
Прокурор області Микола Стоянов наполягає на застосуванні найсуворіших заходів покарання нетверезих водіїв: «Єдиний реальний захід в такому разі — позбавлення підприємства ліцензії, а шофера — водійського посвідчення. Це, а також експлуатація технічно несправного транспорту, — ті випадки, коли покарання повинно бути найжорсткішим!».
Прокурорські перевірки виявили факти неналежного контролю за усуненням порушень законодавства з боку ДАІ, формального підходу до роботи. Приписи не оформлюються належним чином, їхнє виконання не контролюється. Крім того, орган ДАІ не вилучає водійські посвідчення в осіб, що незаконним способом отримали права з керування транспортними засобами вищої категорії «D» для перевезення пасажирів.
Так, у 2010 році прокуратурою області та Миколаївською транспортною прокуратурою внесено 20 протестів на рішення екзаменаційної комісії підрозділу УДАІ УМВС України в Миколаївській області про відкриття громадянам вищої категорії «D». Протести прокуратури задоволено, однак незаконно видані посвідчення не вилучено. А отже, цілком імовірно, що лжеводії й нині здійснюють перевезення, піддаючи пасажирів ризику.
Миколаївська область.