3 дня існування (1993) Асоціації керівників шкіл України (АКШУ) ми зрозуміли, що не повинні варитися у власному соку. Поставили за мету і того самого року увійшли до Європейської Асоціації керівників шкіл (ЕЗНА), тим самим заявивши про надбання української освіти і бажання співпрацювати.
Особливо цікавими та корисними для нас стали спільні проекти та конференції з їх блискучою, незашореною науково прогнозованою лекційною частиною, а також можливістю обміну досвідом у педагогічних майстернях.
Спільні освітні проекти навчили по-іншому ставитися до посади директора, ефективніше впроваджувати нові інтерактивні форми роботи та навчання, активніше брати участь у міжнародних заходах.
Запам’яталася конференція в Мальмо (Швеція, 2000 рік). Там говорили про особливу цінність освіти в розвитку людства. Власне, тоді чітко пролунало: XXІ століття — століття освіти та духовності. Країнами-лідерами стануть ті, хто зробить освіту пріоритетною галуззю.
Конференція в Нідерландах порушила питання якості освіти через проблему оцінювання учнів. Було визначено 10 ознак сучасної школи, серед яких: обов’язкове партнерство; комп’ютерні технології та створення мережі в кожній ЗОШ; іноземні мови як засіб спілкування; нові функції вчителя; роль директора як лідера освітнього процесу.
Презентація освіти Фінляндії ще раз підтвердила лідерство цієї країни в галузі. Вразило технічне забезпечення, широке використання комп’ютерних технологій; мудре поєднання найкращого з європейського, радянського та власного досвіду; повна автономність школи з міцною підтримкою держави (директор розпоряджається фінансами, але він — не бухгалтер, на нього працює центральна (муніципальна) бухгалтерія; керівник не займається господарськими питаннями, але за його пропозицією добудовують, ремонтують, модернізують, прибирають заклад тощо).
Директор у Фінляндії, до речі, не є чистим менеджером, він ще і ментор. Чи не тому 75 відсотків учнів країни хочуть бути вчителями.
Там відсутні інспекції, працює система самооцінки школи, учителя. Діє не підпорядкований міністерству інститут оцінювання роботи ЗОШ.
Конференція в Римі (Італія, 2006 рік) підкреслила, що ознакою якості освіти є духовність та моральний лідер, керівник навчального процесу.
Було наголошено, що директор — ключова фігура у вирішенні проблеми якості освіти, а школі слід довіряти й надати більшої автономності та підтримки. Пролунала критика на адресу застарілих форм проведення тестування, як несучасної, спрямованої на «натаскування», а не на розвиток дитини (Франція). Конференція порушила проблему культурної спадщини і ролі школи у збереженні національних традицій та створення європейських.
Зрозуміло, про нові тенденції в європейській освіті члени АКШУ знали значно раніше колег. Ми про це писали, говорили. З цього приводу часто проводилися конструктивні зустрічі-дискусії з представниками міністерства.
У вересні 2008-го делегація АКШУ взяла участь в Європейській конференції директорів шкіл в Копенгагені, Данія. Цікаво, що вона проходила під гаслом «Занурення у якість освіти», що передбачало перехід на новий етап роботи. Ще цікавіше, що цей етап був визначений як поліпшення умов праці директора, вчителя, учнів.
Як працює датська школа, вирішуючи проблему якісної освіти сьогодні?
Міністерство освіти Данії чітко проголосило новий етап вирішення проблеми: «Якісне поліпшення умов праці всіх учасників навчального процесу».
Початкова школа там молодшає. Навчання починається з 4—5 років. Середня та старша школа достатньо автономні. Старша школа — це, як правило, гімназія з прицілом на університет, або професійна школа, в якій можна отримати робочу професію. Кожній гімназії надано право реалізувати свою модель. Базовий державний план є і дотримується.
Представник міністерства освіти зазначив, що шкільна бюрократія вже скорочена вдвічі, а інспекцію поступово замінює самооцінка школи.
Хочеться дочекатись того часу, коли освіта не на словах, а на ділі стане у нас пріоритетом №1. Тоді Україна буде лідером в усіх галузях людського життя, і передусім — за кількістю щасливих людей в ній.
Ірина КОЗІНА, директор ліцею №38 імені В. М. Молчанова, віце-президент АКШУ з міжнародних питань, заслужений працівник освіти.