Галузева профспілка з тривогою констатує загострення проблем у житлово-побутовій і оздоровчій сферах життя освітян. Рівень заробітної плати — одна з делікатних, наболілих і застарілих тем. У поточному році була спроба «розблокувати» єдину тарифну сітку.
Що реально маємо? Бюджетникам встановлено фіксовані показники, які значно нижчі від законодавчо визначених розмірів мінімальної зарплати. Ми постійно говоримо про реформування освіти, б’ємо на сполох, коли бачимо, як знижується якість підготовки учнів, студентів. Але забуваємо, що саме керівники галузі, професура, вчителі мають створити таку громадсько-суспільну думку, за якої батьки, сільська і міська громади, їх очільники, а також найвище керівництво країни переконалися б: інвестиції в галузь, в тому числі і значні державні — це наше майбутнє.
Досвід розвинутих держав підтверджує надзвичайну вигоду саме такого капіталовкладення.
Нашим стратегічним завданням є забезпечення гарантованих Законом України «Про освіту» рівнів оплати праці. На це орієнтує постанова Верховної Ради України, прийнята за підсумками парламентських слухань.
Необхідно однозначно розв’язати проблему із забезпеченням житлово-побутових гарантій сільським педагогам. За неузгодженості позицій владних структур їх фактично позбавлено переваг, якими понад 60 років компенсувалися незручності, пов’язані з проживанням у сільській місцевості.
Позиція Міністерства освіти і науки, яка повністю збігається з позицією профспілки, грунтується на висновках Генпрокуратури та рішенні окружного адмінсуду Києва щодо відсутності в чинному законодавстві будь-яких обмежень з надання сільським педагогам безоплатного житла з опаленням і освітленням.
Водночас у багатьох регіонах взято на озброєння роз’яснення Міністерства праці і соціальної політики, яке діаметрально відрізняється від висновків Генпрокуратури і суду. Можливі масові звернення освітян з цього приводу до судових органів. Ми вже маємо досвід, коли такі звернення завершились прийняттям закону про визнання боргів з окремих виплат за ст. 57 Закону «Про освіту».
На парламентських слуханнях підкреслювалось, що понад 20 тисяч освітян не мають власного житла. Як у такій ситуації бути з ротацією сільських педкадрів? Тільки коли приведемо у відповідність із законодавством рівень оплати праці, побудуємо оптимальну пільгову кредитну систему на купівлю і будівництво житла, ми зможемо ефективно формувати кадровий потенціал галузі, в тому числі і в сільській школі.
Леонід САЧКОВ, голова профспілки працівників освіти і науки.
Сам сказав
Вчителі — невиправні мрійники, бо вони не можуть не відчувати майбутнього і їм страшенно болить за все, що є навколо в світі несправедливого і нечесного. Недарма ж кажуть, що єдина професія в світі від Бога — це вчитель, а всі інші — від Учителя.
Дмитро ТАБАЧНИК, міністр освіти і науки.