Вечірнє засідання 16 вересня
Тяжко проходять через парламент такі важливі антикорупційні законопроекти, спрямовані на очищення влади. Із пакета законопроектів з повторної спроби вдалося прийняти лише один — про очищення влади, так званий закон про люстрацію, який був однією з вимог Майдану. Під час розгляду цього законопроекту під Верховною Радою ледь не дійшло до штурму: знову горіли покришки і відбувалися сутички.
На початку засідання Голова Верховної Ради Олександр Турчинов запропонував перенести голосування за законопроект про засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія), який було розглянуто й обговорено на ранковому пленарному засіданні, через недостатню кількість депутатів у сесійній залі. А цей документ входить до пакета так званих євроінтеграційних законів.
З другої спроби, після того як головуючий пообіцяв доручити оприлюднити прізвища депутатів, які не голосують, було включено до порядку денного проект закону про систему спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції (реєстр. №5085), внесений Президентом України. Однак голосів для ухвалення законопроекту за основу знову забракло (207 і 203 «за»).
Під час розгляду законопроекту про очищення влади (реєстр. №4359а), який доповів член робочої групи з опрацювання закону Леонід Ємець, головуючому довелося знову вдаватися до ультиматумів. О. Турчинов заявив: результати голосування будуть опубліковані у газеті «Голос України», і нехай всі виборці побачать прізвища депутатів, які не хочуть боротися з корупцією. Під час обговорення депутат від «УДАРу» Сергій Каплін навіть запропонував спрямувати зарплати депутатів, які не беруть участі в голосуваннях, на видання парламентської газети. Зрештою закон було прийнято у другому читанні та в цілому (231 «за»).
До другого читання було внесено понад 400 поправок і багато пропозицій було враховано. Документом визначено процедуру очищення влади від осіб, які заплямували себе хабарництвом, підтримкою терористів і сепаратистів та вчинили інші протиправні дії. Метою закону є відновлення довіри до влади та створення умов для побудови нової системи органів влади у відповідності до європейських стандартів. Для досягнення зазначеної мети законом, зокрема, пропонується запровадити відповідні перевірки при призначенні на посади в органах влади та місцевого самоврядування, а також провести перевірки державних службовців на предмет відповідності їх перебування на займаній посаді.
Під час обговорення всі промовці наголошували на потребі негайно ухвалити конче необхідний закон. Катерина Ващук («Суверенна європейська Україна») наголосила: закон про люстрацію має висіти над владою, «як сокира, як меч, який відсіче руки нечисті і позбавить можливості вести себе так, що сьогодні народ не вірить владі». Володимир Яворівський («Батьківщина») нагадав, що Чехія прийняла відповідний закон одразу після здобуття незалежності, Польща — на другий рік, а ми не здатні його прийняти навіть через 23 роки існування незалежної Української держави. А Микола Катеринчук («Батьківщина») повідомив, що вулиця Грушевського «перекрита українськими патріотами, шинами і зброєю». «І якщо сьогодні не буде проголосований цей законопроект, я боюсь, що буде зовсім інша аргументація», — сказав депутат. Зрештою, після кількох голосувань закон таки було прийнято у другому читанні та в цілому. Після результативного голосування мітингувальники під стінами парламенту розійшлися.
Законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення належної організації та проведення виборів народних депутатів України — за результатами голосування не набрав вдосталь голосів (179 — «за»). Не підтримали народні обранці й повернення до розгляду законопроекту про внесення змін до Держбюджету-2014, якими передбачалося збільшити видатки ЦВК на проведення позачергових парламентських виборів.
Не знайшли підтримки у сесійній залі й інші урядові законопроекти, внесені як невідкладні. Зокрема, депутати відмовилися включати до порядку денного та розглядати пакет законопроектів щодо економічної реформи — про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин (№ 5078), про внесення змін до Податкового кодексу та інших законодавчих актів щодо податкової реформи (№ 5079) і про реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізацію фонду оплати праці (щодо сплати єдиного соціального внеску) (№ 5080). Кабінет Міністрів наполягає на ухваленні цих законів, оскільки на їх основі вже розробив проект державного бюджету на 2015 рік. Однак в урядових пропозиціях до податкової реформи є багато непопулярних змін: зокрема, пропонується обкласти податком усю житлову нерухомість, незалежно від площі, збільшити до 2% розмір пенсійного збору при купівлі іноземної валюти.
Едуард Гурвіц, Давид Жванія.
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.