Податкова політика ЄС на ринку тютюну є одним з успішних прикладів реалізації вимог Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну. Основним позитивом такої політики є застосування аналітичного підходу до формування податкового тиску на тютюнові вироби та використання для розрахунку ставок акцизу реальних показників соціально-економічного розвитку: доходів населення, цінової привабливості сигарет, паритету купівельної спроможності тощо.
Разом із тим не можна не помітити і прорахунки даної політики, що викликали серйозні негативні наслідки, найболючішим серед яких був «ефект податкового випередження», що означає максимальне насичення ринку продукцією перед підвищенням ставок акцизу та, відповідно, сплату акцизу за нижчими ставками. Іншими словами, перед підвищенням акцизів тютюнові компанії продають свою продукцію у великій кількості роздрібним точкам торгівлі за старими цінами та сплачують менше акцизів. У результаті такої схеми держава втрачає кошти. Але європейські функціонери вчасно звернули увагу на цю проблему і подолали її шляхом прийняття відповідних законодавчих ініціатив. Згідно з новими законами виробникам забороняється тим чи іншим шляхом насичувати ринок своєю продукцією, коли не існує реального зростання попиту, а робиться це виключно задля мінімізації податкових зобов’язань. Такі ініціативи довели свою ефективність в Іспанії, Нідерландах, Швейцарії, Великобританії, Франції та Португалії.
Яку ж ситуацію ми спостерігаємо сьогодні в Україні? На жаль, ми ще не дуже добре вчимося на чужих помилках й іноді бездумно копіюємо не-ефективні іноземні практики. Аналогічна поведінка українських виробників сигарет щоразу після підвищення ставок акцизу вже призвела до значних втрат держбюджету. Так, у 2009 році внаслідок застосування вищеописаного механізму мінімізації державний бюджет недоотримав близько 760 млн. грн., а лише за два місяці 2010 року — 1081 млн. грн.
Якщо не вжити негайних заходів, бюджет і надалі втрачатиме кошти, а це вдарить по спустошеній фінансовою кризою кишені кожного українця. Верховна Рада України має можливість уже сьогодні врегулювати ці питання завдяки рекомендаціям та пропозиціям народних депутатів фракції Партії регіонів до статті 221 проекту Податкового кодексу України, спрямованим на недопущення мінімізації платниками акцизу на тютюн своїх податкових зобов’язань. Механізм протидії цьому, запропонований проектом кодексу, передбачає встановлення тимчасових лімітів продукції, які платник акцизного податку на тютюнові вироби може реалізовувати зі сплатою акцизу за ставками до їх підвищення. Перевищення лімітів реалізації тягнутиме за собою нарахування акцизного податку на тютюнові вироби за підвищеними ставками з урахуванням підвищеного мінімального податкового зобов’язання.
Зауваження до Податкового кодексу фракції Партії регіонів дадуть змогу щорічно збільшувати надходження до бюджету країни щонайменше на 1 млрд. гривень за рахунок введення європейських норм адміністрування акцизів на тютюн!
Ми повинні діяти таким чином, щоб наша країна вміло виправляла помилки і своєчасно втілювала найкращий світовий досвід, а не винаходила щоразу велосипед, який не спроможний їхати тернистими дорогами української економічної кризи.
Партія регіонів бачить майбутнє України без тютюну і зробить для цього все можливе!
Ірина ГОРІНА, народний депутат України (фракція Партії регіонів).