У жовтні 1810 року в селі Новомалин Острозького району народилася людина, якій, за висловами сучасників, належало стати європейським патріархом скульптури на біблійну тематику...

На жаль, за плином часу вікова слава одного з найвидатніших скульпторів ХІХ століття Томаша-Оскара Сосновського, про якого йдеться, неабияк зміліла, а в радянські часи взагалі замулилася. Однак наразі випала нагода — 200 років від дня народження майстра — відновити пам’ять про нього.
...Йшов 1870 рік. Члени Академії імені святого Луки в Римі збираються на екстрене засідання, пов’язане з виявленням у Пантеоні поховання геніального Рафаеля, котрий відійшов у вічність 350 років тому. Всі шоковані: всупереч законам тлінності останки автора «Сікстинської Мадонни» та будівничого собору святого Петра у Римі добре збереглися! Тож постало питання: кому доручити зробити гіпсовий відбиток черепа художника? Називаються імена сотень непересічних майстрів, поки вибір не зупиняється на Сосновському. Це було одне з найбільших визнань скульптора...
Проте шлях до вершин для нього був нелегким і тернистим, але водночас — цілеспрямованим: Томаш, як намірився ще в дитинстві стати скульптором, так і не відступив від мрії. Сосновський навчався у Варшавській академії мистецтв. Тут він продовжив трудову та наукову діяльність як професор скульптури, став інспектором художніх установ Італії, головним директором музеїв і галерей Рима, обирався академіком 24 художніх академій світу, а впродовж останніх шести років свого життя обіймав одну з найвищих посад в академії — регента.
Попри ці регалії, Томаш-Оскар Сосновський не стомлювався творити. З-під його рук виходять різноманітні композиції на релігійні та міфологічні теми, пам’ятники, скульптурні портрети, які є окрасою храмів і музеїв Кракова, Варшави, Рима, Палестини. Виконані вони в характерному для середини XІX століття стилі класицизму.
Неперевершений ідеал досконалості Сосновський знайшов у образах Ісуса Христа, Мадонни, християнських святих. Вони стали для нього втіленням найсвітліших і найчистіших прагнень людства. У 1850—1860 роках скульптор виконує свої найкращі роботи: три рельєфи Божої Матері з дитиною, скульптури «Мадонна з немовлям», «Материнство Марії», «Мадонна непорочного зачаття», «ЕССЕ НОМО», «Христос на смертному одрі», «Пієта». Жоден скульптор-класицист XІX століття не створив так багато бездоганно досконалих художніх робіт, пов’язаних з образами Богоматері та Христа, як Сосновський. Саме вони є найбільшим внеском митця в скарбницю світового мистецтва.
Будучи багатим духовно, відомий скульптор однак не дозволяв собі розкошів у житті. Його доходи здебільшого спрямовувалися на закупівлю матеріалу для скульптур (дорогоцінного білого мармуру), пожертви бідним, допомогу молодим талановитим митцям. Частково стиль життя і покликання душі Сосновського відобразив французький дослідник Луї Веуіллот, котрий писав: «Скульптор-поляк володіє на Україні палацом, повним королівських коштовностей, а також має понад чотири тисячі підданих. Усе це залишив, щоб створювати скульптури в Римі, а ця праця спонукає його забути клопоти про себе та славу. Він насправді міг здобути славу у Франції, користуючись прибутками, які приносили його чотири тисячі підданих. Натомість він влаштував свою майстерню, схожу на сарай. Не випускаючи долота з рук і не перестаючи працювати, підкріплювався шматком хліба, або іноді якоюсь їжею, принесеною із загальної кухні. Ховався, якщо хтось приходив оглядати його роботи. Бачив його один раз. Добре обличчя, лагідне і чисте, але очі мають у собі життя незвичайне».
Інша характерна життєва риса Сосновського: будучи за тисячі кілометрів від родового гнізда, він ніколи не поривав зв’язку з ним. Зокрема, пам’яткою про талановитого майстра стала церква у Новомалині, зведена 1861 року на його кошти. А також капличка, перебудована за ескізами майстра і прикрашена його мармуровими скульптурними композиціями. Найвідоміша з цих робіт — «Мадонна з немовлям» нині зберігається в Острозькому краєзнавчому музеї.
Великий скульптор відійшов у вічність на 77-му році життя. Похований на цвинтарі Верано в Римі. На його могилі встановлено барельєф з ангелом, який лівою рукою вказує на небо, а в правиці тримає сувій пергаменту. Цікавим і визначальним для творчої спадщини Томаша-Оскара Сосновського є також некролог, який тоді розмістили в багатьох європейських газетах. Закінчувався він так: «Томаш-Оскар Сосновський був у думках і серцях усіх, тому що людину такого характеру і величності духу треба чекати довгі роки».
 
Млинів
Рівненської області.
На знімках: таким залишився світлий образ Томаша-Оскара Сосновського; скульптурне творіння Сосновського, яке дійшло до наших днів.
Фото з архіву та Євгена ЦИМБАЛЮКА.