Редакція «Голосу України» неодноразово порушувала питання як легальної, так і нелегальної торгівлі в київському метро, яка суперечить і законодавству, і санітарним нормам, і нормальному розумінню. Але ж колись кияни пишалися своєю підземкою, чиї станції схожі на палаци, а чистота була такою само визначною пам’яткою, як і київські каштани. Згодом усе це загубили, і здавалося, що торговців у метро городяни ніколи не позбудуться...
Але днями з’явилося повідомлення: з першого січня 2011 року КМДА може заборонити всю торгівлю на станціях і в переходах столичної підземки! З проханням прийняти таке рішення до адміністрації звернулася комісія Київради з питань ЖКГ. На думку членів комісії, діяльність підприємців на території метрополітену суперечить будівельним нормам і порушує техніку безпеки експлуатації споруд підземки. «Усі переходи метро розраховані на екстрену евакуацію, а наразі там і без НП не проштовхнутися. Потрібно розв’язати цю проблему раз і назавжди. Тим паче що ця стаття доходів бюджет міського комунального підприємства істотно не поповнює», — вважають вони. Адже щорічний валовий дохід підприємців у метро становить від 800 млн. до 1 млрд. грн. А «Київський метрополітен» має за оренду місць у переходах і фойє не більше 1%, що становить близько 10 млн. грн. на рік. Ці гроші не виправдовують існуючого ризику безпеки для життя і здоров’я городян.
Крім того, технічні й підсобні приміщення підземки найчастіше використовуються як склади для зберігання товару торговців, у тому числі нелегальних. Це означає, що дотично метрополітен сприяє такому явищу, як стихійна торгівля. А ще торговці, сконцентровані навколо метро та в його переходах, заважають комунальним службам узимку якісно прибирати сніг і лід. З другого боку, і легальні, і нелегальні, вони забивають сміттям зливову каналізацію в переходах, через що людям доводиться пересуватися до станцій по грязюці й воді. Але чи означає це, що КМДА справді піде на повну заборону торгівлі в метро?
Самі підприємці поки що нічого не підозрюють про майбутнє виселення. Але голови їхніх спілок уже серйозно занепокоєні перспективою ліквідації торговельних точок у метро. Вони вважають, що невеликий дохід метрополітену від торгівлі пояснюється тим, що всі місця тут давно викуплені великими компаніями або окремими бізнесменами, і здаються дрібним підприємцям у суборенду.
Голова Спілки орендарів і підприємців Віктор Хмелевський вважає майбутню ліквідацію торгівлі в метро необдуманим рішенням: «Звичайно, влада не може й не повинна миритися з хаосом, що коїться у переходах метро. Але якщо підприємці працюють у рамках законодавства, навіщо рахувати їхні гроші? Чому влада спочатку дозволила безсистемно розташовувати і розподіляти торговельні точки на маршрутах евакуації, а тепер позбавляє робочих місць усіх підряд?» На його думку, влада повинна створити умови для роботи дрібних підприємців, захищаючи їхні права, а також потреби споживачів.
Від редакції. Уже не вперше підприємці, котрі правдами й неправдами «втиснулися» у заборонені для торгівлі площі, або в такий само спосіб отримали «дозволи», протестують: мовляв, влада порушує їхні права, позбавляє робочих місць і т. д., і т. п. При цьому чомусь забуваючи, що самі порушують права інших громадян, створюючи їм незручності, у тому числі в переходах і на станціях метрополітену.