Багато жителів північних районів Чернігівщини заробили собі пенсію в Гомелі. Тож їздять її одержувати туди, а тут мешкають, порають городи. Їм треба регулярно перетинати кордон, щоб не порушувати чинне законодавство. А ще кільканадцять тисяч родин теж мають потребу в регулярному спілкуванні з близькими по обидва боки кордону.

До редакції «Голосу України» звернулися мешканці прикордонного села Деревини. «Історично склалося так, що найближче до наших сіл місто — це білоруський Гомель, — зазначають вони у своєму зверненні. — Там живуть наші діти, внуки. І ось тепер вони не мають фінансової можливості відвідати своїх рідних. Укрзалізниця скасувала рух поїзда «Щорс—Гомель». А Білорусь довела ціну квитка майже до 40 гривень».

Донька приватного підприємця Ніни Юрової, яка ініціює звернення до різних інстанцій про прикордонне транспортне сполучення, живе і працює в Гомелі.

— Дуже багато наших односельчан знайшли роботу в Гомелі, — зазначає Н. Юрова. — Це за 50 кілометрів від Деревин. Там одружуються, отримують квартири. Та хіба тільки вони? Йдеться про тисячі людей працездатного віку з прикордонних українських сіл. І ось сьогодні вони позбавлені можливості регулярно відвідувати своїх батьків. Ну хіба моя донька із зятем, онуками можуть собі дозволити щотижня у вихідні приїжджати допомагати збирати городину? Адже сімейна поїздка додому лише трьох членів родини коштуватиме майже 240 гривень. А як чоловік із жінкою візьмуть двох дітей, то разом доведеться заплатити за 300 гривень...

Здавалося б, відносно невеликі гроші. Це якщо їздити провідувати рідних раз на рік. Але ж мешканцям Чернігова така само поїздка за 50 кілометрів до батьків коштуватиме в чотири рази дешевше. Зрозуміло, що гомельцям, які мають батьків у Городянському чи Щорському районах, відвідати батьківщину з цих причин щоразу стає проблематичніше. Про це мені говорили під час зустрічі пенсіонери, вчителі Переписа, Лемешівки, Кусіїв.

Чому ж така велика різниця в тарифах?

Річ у тім, що ще кілька років тому поїзди, які курсували між Щорсом та Гомелем, були приміськими. Перевезення пасажирів забезпечували українські та білоруські потяги. Відповідно діяли і приміські тарифи. Але невдовзі українська сторона припинила рух свого потяга.

— Деякий час на лінії працювали два білоруські дизелі, — каже начальник станції Щорс Станіслав Сипливий. — Із Щорса один вирушав о 6-й годині 17 хвилин. А другий відправлявся з Гомеля. Вечірній прибував о 21-й годині 40 хвилин. А тепер між містами курсує лише один потяг. До Щорса він прибуває об 11-й годині 40 хвилин, а вирушає о 17-й годині 37 хвилин. Вартість проїзду за міжнародним тарифом становить 39 гривень 20 копійок.

Мешканці Деревин зверталися з цього приводу до керівництва Білоруської залізниці. «Вартість проїзду у сполученні з країнами СНД і Балтії визначається відповідно до Міждержавного пасажирського тарифу у швейцарських франках, — повідомив заступник начальника Білоруської залізниці В. Балахонов. — З метою здешевлення вартості проїзду в пасажирському поїзді №856/855 «Гомель—Щорс» Білоруська залізниця узгодила з Україною застосування знижки понад 40 відсотків до чинних тарифів».

Але... все одно ціна квитка залишається досить високою. Зрозуміло, що Укрзалізниця та Білоруська залізниця мають піти назустріч мешканцям прикордоння в подальшому зниженні тарифів. Адже їх нинішній рівень підвищення призвів до того, що рідні, близькі родичі по обидва боки кордону дедалі рідше планують зустрічі, а відтак і зменшується пасажиропотік. Це у свою чергу вплине на економічні показники перевезень.

Мешканці прикордоння мають певні пільги. Наприклад, вони користуються пунктами спрощеного перетину кордону. У цьому зв’язку таким само чином потрібно розв’язати для них проблему й вартості пасажирського сполучення між залізничними станціями Гомель—Щорс. Адже, незважаючи на кордони, життя населення цього регіону тісно пов’язано кровними узами. Затискати ці стосунки в міждержавні рамки, тарифи — означає далі поглиблювати проблему, а не розв’язувати її.

На знімку: мешканка Деревин Ніна Юрова: «Наше звернення підписали 92 жителі села».

Фото автора.