Дійсно, розпочата Володимиром Михайловичем Литвином розмова («Голос України», № 167 від 9 вересня 2010 року) про проблеми, шляхи реформування адміністративно-територіального устрою України повинна мати своє продовження. Адже це, на мій погляд, надзвичайно актуально.

І вже сьогодні, як зазначає академік В. Литвин, є можливість спокійно, без зайвої політизації й майже неминучого за її присутності ажіотажу, організувати на міждисциплінарній основі ґрунтовні дослідження вітчизняного політичного простору з тим, щоб з’ясувати витоки проблем, які стають на заваді його раціональної організації, запропонувати кілька варіантів оптимізації територіального устрою, накреслити шляхи розв’язання наболілих проблем.
Саме тому з ініціативи постійної комісії, яку я очолюю, Рівненська обласна рада спільно з обласною державною адміністрацією проводили науково-практичну конференцію на тему «Проблеми децентралізації влади та розвиток місцевого самоврядування», а, уклавши угоду про співпрацю з Комісією Сеймику Вармінсько-Мазурського воєводства Республіки Польща, депутати Рівненської обласної ради ознайомились з адміністративним поділом Польщі, вивчили проблеми, які виникали в ході адміністративно-територіальних реформ сусідньої країни і в місті Ольштин цього воєводства. Провели виїзне засідання постійної комісії Рівненської обласної ради з питань місцевого самоврядування розвитку територій та європейської інтеграції, де було запропоновано проект звернення до Президента України та Верховної Ради України від Рівненської обласної ради.
Виходячи з пріоритетності курсу України на європейську інтеграцію, стратегічним напрямом якого є реформування адміністративно-правової системи України, децентралізація влади та розвиток місцевого самоврядування, враховуючи позитивний досвід реформ у сусідній Республіці Польща, рішенням Рівненської обласної ради №1661 від 8 липня 2010 року схвалено звернення депутатів Рівненської обласної ради до Президента України та Верховної Ради України щодо потреби реформування адміністративно-правової системи України у відповідності до європейських стандартів. На мою думку, доцільно прискорити проведення в Україні реформ, що є необхідною передумовою входження її до європейського правового простору в межах Ради Європи та Європейського Союзу. З цією метою через газету звертаюсь до Президента України, Верховної Ради України законодавчо визначити та затвердити конституційні засади і пріоритетні напрями проведення адміністративно-територіальної реформи в Україні, які відповідатимуть європейським демократичним нормам і будуть спрямовані на децентралізацію державного управління та зміцнення місцевого самоврядування у контексті принципів Європейської хартії місцевого самоврядування. Вважаю, що вказані засади повинні передбачати розмежування політичних та адміністративних функцій і посад, децентралізацію більшості публічних завдань, функцій та ресурсів, реформування адміністративних процедур, забезпечення підконтрольності та прозорості влади, розмежування повноважень органів представницької влади та місцевих державних адміністрацій.
З метою створення організаційно-правових засад формування територіальних громад і відповідних органів місцевого самоврядування було б доцільно забезпечити прийняття Законів України «Про адміністративно-територіальний устрій України» та «Про державну регіональну політику в Україні». Ці закони могли б сприяти приведенню системи адміністративно-територіального устрою держави у відповідність до Конституції України (зі змінами та доповненнями і впорядкуванням адміністративно-територіальних одиниць), узгоджуватися із законодавством Європейського Союзу та вітчизняним законодавством про місцеве самоврядування, бюджетним, податковим, земельним законодавством.
Важливо прискорити роботу над внесенням змін та доповнень до чинних Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації» з урахуванням необхідності перерозподілу функцій та повноважень між органами місцевого самоврядування і органами виконавчої влади, передавши значний обсяг управлінських повноважень органам місцевого самоврядування.
Доцільно, переконаний, також ухвалити Верховною Радою України Виборчий кодекс, який має встановити основні правила та вимоги до виборчого законодавства на всіх рівнях виборчої системи в державі.
Дмитро ДИНОВСЬКИЙ,голова постійної комісії Рівненської обласної ради з питань місцевого самоврядування, розвитку територій та європейської інтеграції.