«Голос України» продовжує знайомити своїх читачів зі статтями, підготовленими працівниками Програми сприяння парламенту спільно з Асоціацією випускників Програми стажування у Верховній Раді України «Ліга інтернів» у рамках серії матеріалів «Ефективний доступ громадянського суспільства до законодавчого процесу».

Навіщо громадськості брати участь у слуханнях?

Слухання сприяють залученню широкої громадськості до вироблення державної політики, законотворчого процесу, під час слухань свою думку щодо того чи іншого питання можуть висловити провідні спеціалісти в певній галузі, представники неурядових організацій, бізнесу тощо.

Що таке слухання і хто кого слухає?

Слухання у Верховній Раді України — це одна з ключових форм роботи парламенту, комітету; офіційний захід, під час якого народні депутати в стислій формі отримують інформацію з певних питань безпосередньо від структур виконавчої влади та представників громадськості, здійснюють стислий і ефективний інформаційний обмін.

Регулярне й ефективне проведення комітетських слухань з окремих питань дозволяє покращити ефективність законотворчої роботи, виконання контрольної функції парламенту. Протягом п’ятої сесії Верховної Ради VІ скликання відбулося 18 слухань: парламентських — 3, комітетських — 11 та виїзних — 4.

Яка мета слухань?

Головна мета — це обговорення проектів найважливіших законодавчих актів, з’ясування ефективності реалізації прийнятих законів та інших актів Верховної Ради з питань, віднесених до предметів їхнього відання, отримання всебічної інформації щодо питань, які розглядаються комітетом, їхнього детального вивчення та обговорення, а також залучення широких кіл громадськості до участі у визначенні політики держави, розбудови демократичного суспільства.

Які є види слухань?

Парламентські 

Відбуваються щомісяця згідно з постановою про проведення слухань із певного питання, прийнятою на пленарному засіданні Верховної Ради простою більшістю голосів (226). Тему подає профільний комітет. Місцем проведення є пленарна зала. Незважаючи на велику кількість учасників слухань, на жаль, практика показує, що представникам громадських організацій дуже важко взяти участь як доповідачам під час парламентських слухань. За результатами проведення слухань народні депутати приймають резолюцію, яка містить рекомендації, вироблені під час слухань.

Комітетські 

Проводяться згідно з рішенням комітету, є менш масштабними за кількістю учасників, але більш ефективними стосовно виконання мети проведення. Представники громадськості мають реальні можливості взяти в них участь.

Інформаційні

Під час слухань народні депутати безпосередньо знайомляться з думкою представників громадських, самоврядних, відомчих, державних та інших організацій. Це допомагає з’ясувати, де справді потрібні нові закони, а де достатньо внесення відповідних змін до вже чинних. Сприяють більшій поінформованості громадськості та пошуку порозуміння щодо вирішення гострих питань життєдіяльності суспільства.

Контрольні

Дають змогу вивчити стан виконання законів України, тих чи інших державних програм тощо, сприяють покращенню підзвітності й посиленню відповідальності виконавчої влади. Громадськість може надати результати моніторингу діяльності виконавчої влади у виконанні законів України або державних програм.

Законотворчі

Дають змогу залучити широкі кола громадськості до участі в розробці та плануванні державної політики і громадські експертизи до законодавства тощо. Добре організовані слухання дозволяють народним депутатам запросити та вислухати експертів, представників громадськості, які дотримуються протилежних точок зору.

Відкриті та закриті 

Представники громадськості є важливими учасниками всіх відкритих слухань, але згідно із Законом «Про комітети Верховної Ради України» комітет може ухвалити рішення про проведення закритих слухань, якщо інформація, котра буде використана під час проведення слухань, містить державну чи іншу охоронювану законом таємницю.

Виїзні

Комітет Верховної Ради своїм рішенням може ухвалити ініціативу про проведення виїзних слухань для вивчення ситуації на місці, дуже часто Комітет із питань екології проводить виїзні слухання або засідання.

Контакти всіх структурних підрозділів Верховної Ради України можна знайти на сайті www.rada.gov.ua

Марина РУДЕНКО, менеджер розвитку Програми стажування.