З 30 червня морський торговельний порт «Південний» очолює Олександр Геннадійович Лагоша (на знімку). За три місяці під його керівництвом один з найбільших морських портів України не просто вийшов з кризового болота, а й почав упевнено нарощувати транспортні м’язи.

Ось кілька цифр. У вересні порт перевиконав план з вантажообороту на 24,9 відсотка й вантажообробки на 8,1 відсотка. Загалом за місяць на причалах порту оброблено 1 млн. 935,8 тис. тонн.

За вересень на причалах порту оброблено 96 суден, на причальних фронтах і комплексі вагоноперекидачів оброблено 10 тисяч 414 піввагонів.

«Економічного дива», як його поспішили назвати деякі ЗМІ, у морському торговельному порту «Південний» насправді не було. А як же досягнуто таке фантастичне на теперішній час зростання вантажообороту й обробки вантажів?

— Відповідь проста, — розповів «Голосу України» начальник МТП «Південний» Олександр Лагоша. — Ми почали ефективно застосовувати передові технології обробки вантажів.

З однією із них — дозавантаженням суховантажного судна на зовнішньому рейді — кореспонденту «Голосу України» вдалося ознайомитися у відкритому морі. На теплоході «Буревісник» ми вийшли на зовнішній рейд, де перебувало судно «Кейпгалф» (прапор Республіки Ліберія, порт приписки — Монровія). Довжина судна — 274 метри, дедвейт 144 тисячі тонн. У порт «Південний» судно прибуло з Одеського морського торговельного порту, де прийняло на борт першу партію вантажу. Потім у порту «Південний» на нього завантажили 42 тисячі тонн залізорудного концентрату для Китаю. Подальше завантаження біля причалу порту було неможливе через осадку судна й глибину біля причальної стінки.

Суховантаж вийшов у відкрите море для дозавантаження. Його проводили два плавучі крани й дві несамохідні баржі, яких відбуксирували до місця стоянки суховантажу. Глибина в цьому районі становить 19 метрів.

«Буревісник» підійшов до місця дозавантаження, й було добре видно, як плавучі крани з барж проводили дозавантаження судна. За добу ними було перевантажено в трюми теплохода 50 тисяч тонн вантажу.

Ліберійський суховантаж став уже другим судном, яке пройшло процедуру дозавантаження у відкритому морі. До призначення Олександра Лагоші на посаду начальника порту «Південний» подібна навантажувальна операція в Україні не проводилася. Чому?

— Через глибини в порту повне завантаження суден типу «кейп-сайз» було неможливе, — розповідає Олександр Лагоша. — Єдиним портом на Чорному морі, де здійснювалася така операція, був румунський порт Констанца. Тепер суховантажі-велетні зможуть повністю завантажуватися біля причалів і на зовнішньому рейді порту «Південний», — зазначає Олександр Лагоша.

Знакова подія для всіх українських морських торговельних портів відбулася завдяки застосуванню унікальної технології. У портовиків «Південного» з’явилася конкурентна перевага, тому що в порт дуже часто заходять великовантажні балкери, які завантажувалися тільки на три чверті. Четверту чверть вантажу вони добирали в Румунії в Констанці. Тепер повне завантаження суховантажів відбуватиметься в Україні.

— А успішне здійснення вантажних операцій на зовнішньому рейді, — розповів «Голосу України» Олександр Лагоша, — дасть змогу формувати повні суднові партії, збільшити обсяги вантажообороту й вантажопереробки порту, а також зменшити час простою флоту в очікуванні навантаження.

Ось яким простим виявився секрет «економічного дива» порту «Південний».

Фото В’ячеслава ТЕНЯКОВА.