Правдива історія недовгого життя вчителя Дмитра Лученка у контексті не дуже далеких подій
Мені важко уявити, який він був, цей незнайомий учитель української і російської мови та літератури Дмитро Якович Лученко, мій земляк, пересічний громадянин, котрий цілком випадково потрапив між жорна жорстокого часу. Втім, як нам нині вже відомо, на його місці так само міг опинитися бухгалтер, працівник сільради чи будь-хто. Він мені не родич і навіть не просто знайомий моїх близьких чи приятелів. Я знаю про нього лише те, що розповідають сухі, байдужі та страшні сторінки «документів» — кримінальної справи, заведеної в НКВС. Але чому так боляче щемить серце?
Не розвивав мову за... Енгельсом
«Лученко в практиці своєї роботи займався протаскуванням буржуазно-націоналістичної ідеології та ворожою антирадянською агітацією...» (Витяг із кримінальної справи, порушеної НКВС 1938 року проти вчителя Дмитра Лученка. Стилістику та граматику документа редакція зберігає й надалі).
Таким звинуваченням розпочиналася не лише кримінальна справа, порушена проти вчителя української і російської мови та літератури Дмитра Лученка, а й вочевидь найтрагічніша сторінка його життя. Чим саме завинив перед радянською владою 46-річний викладач Середино-Будської середньої школи, що на Сумщині? Відповідь — на 95 пожовклих аркушах кримінальної справи, яка понад 70 років зберігається на архівних полицях.
Доля Дмитра Лученка схожа на долі його ровесників: народився 1892 року в Глухові. Про своє соціальне походження писав: «Кустар-булочник». Закінчив дворічні педагогічні курси. Мав можливість поїхати вчителювати до Києва, але залишився поблизу рідних місць — з дружиною та двома синами. До 1935-го викладав у Конотопському технікумі технормування. Доти, поки не прийшла біда, яка згодом стала життєвою катастрофою.
«У січні 1934 року, обстежуючи Козачанську неповно-середню школу, разом з головою Спілки тов. Легенькою, найшовши школу не оздобленою, вирішив їй допомогти, й надіслав до цієї школи історію ВКП(б) у плакатах, одержаних ще 1931 року від РайВНО, попередньо не розглянувши плакатів. З’ясувалося, що на цих плакатах був портрет Троцького. За це Лученко обвинувачується троцькістом, що навмисно просував портрети Троцького». (Витяг з кримінальної справи, порушеної НКВС 1938 року проти вчителя Дмитра Лученка).
Тепер ми знаємо, що це означало для людини, обвинувачуваної у такому «гріху». Лученко намагався виправдатися, мовляв, сталося це через недогляд, але оливи у вогонь підлили пильні керівники технікуму, які звинуватили його в тому, що він... «проводив контрреволюційно-націоналістичну пропаганду, користувався підручником про Енеїду з передмовою Речицького, навмисно випустив з плану роботи з літератури розділ про розвиток мови за Енгельсом». Наслідок не забарився. З витягу наказу директора: «За протягування троцькістсько-націоналістичних концепцій, викладання курсу української літератури відірвано від літератури й мови братніх народів СРСР, викидання з курсу зовсім пролетарської літератури — як жовтневої, так і післяжовтневої, — давання студентам для опрацювання троцькістсько-націоналістичної літератури... викладача мови та літератури звільнити».
Як патріоти ставали ворогами
І марно Дмитро Лученко намагався переконати, пояснити, що він однаково уважно ставився до викладання і української, і російської літератури, але словам «троцькіста» вже ніхто не йняв віри. Вчителя, який потрапив до категорії «неблагонадійних», доправили від гріха подалі — до Середино-Будської середньої школи — з надією, що школярам ідеї троцькізму навряд чи будуть цікаві.
Важко нині сказати, чи зрозумів він тоді, що хмари над головою аж занадто згустилися, і кожен його крок — під пильним контролем. Він занурюється у світ української і російської літератури. Українська викликала у нього справжнє захоплення. У матеріалах справи є показання одного з його колег, який з повагою розповідав про Лученка: «Завжди, коли він до мене заходив.., казав, що любить Україну і український народ, українські пісні, музику. Він мені розповідав, що у 1934 році, будучи ще членом партії, читав у партшколі лекції з української історії. Так він читати їх спокійно не міг: уся Україна залита кров’ю її синів, які боролися за самостійну Україну». Бідний Лученко...
І вже навряд чи опальний викладач—«троцькіст» міг передбачити, у що виллється завдання, яке дав шестикласникам під час вивчення творчості І. С. Нечуя-Левицького. Він запропонував дітям знайти в повісті «Микола Джеря» опис села Вербівки та доповнити його власним малюнком, що учні старанно виконали...
Коли директор школи побачив їхні роботи, то зробив зауваження вчителю: у дореволюційних селах панували злидні та голод, а діти намалювали Вербівку квітучою, з яскравими церковними куполами. Малюнки були барвистими, світлими та радісними. Вчителю нічого не залишалось, як дати учням інше завдання: зобразити нове, радянське село.
Згодом з’ясувалося — на свою біду, бо практично всі шестикласники продемонстрували очевидну «політичну неблагонадійність і класову несвідомість»: обрали для виконання завдання здебільшого коричневий, чорний, сірий олівці. Навіть не тому, що не розуміли: зображати старе, дореволюційне село потрібно було бідним, похмурим, замордованим. А нове, післяреволюційне — веселим, багатим, яскравим. Тож малюнки вийшли по-дитячому безпосередніми і щирими. Ще не треба забувати, що малювали після страшних і голодних років, що їх пережило тодішнє село. Ці «кричущі» факти, разом з «троцькістським минулим», стали для вчителя практично вироком: НКВС порушило проти неблагонадійного викладача кримінальну справу...
Україна на все багата
10 березня 1938 року Лученка заарештували та доправили до Новгород-Сіверської в’язниці: слідчий вважав, що 46-річний учитель міг втекти від слідства та суду. У справі було допитано декілька свідків, проведено очні ставки і навіть створено експертну комісію з вивчення творів ... шестикласників і їхніх малюнків за повістю І. С. Нечуя-Левицького «Микола Джеря».
Із допиту свідка Самуїла Бондаренка: «Він (Лученко. — Авт.) казав, що український народ на все здатний, і вміє все робити, і можуть прожити вільно без інших держав, тому що Україна на все багата, має свої фабрики, заводи, важку промисловість, усе те, що необхідно для держави. А головне — вона багата на хліб. І це все тому, що український народ працелюбний».
«Наприкінці робіт учні дають висновки щодо класової спрямованості опису природи у Нечуя-Левицького. З висновків видно, що викладач давав дітям установку про буржуазний націоналізм письменника, що проявлявся в пейзажі... Оскільки було недостатньо опрацьовано тему «нове село», в окремих малюнках учнів є ідеологічні неправильності: хати колгоспників зображено маленькими, кособокими, зелені дуже мало. У пейзажі нема життя та художності... Не відображена красота життя нового, колгоспного села. Судячи з малюнків, діти її не відчули». (З висновку експертної комісії, яка вивчала твори шестикласників).
А слідчий у справі намагався встановити, де саме запозичив учитель свої антирадянські методи навчання. З матеріалів допиту Лученка дізнаємося, що він під час сесії заочників 4-го курсу Київського педінституту запам’ятав, як «один професор рекомендував у викладанні літератури застосовувати більше наочності.., якщо йдеться про письменника, то необхідно показати портрет цього письменника, фотографії та інші наочні речі, які характеризують життя і творчість письменника».
Зостанешся людиною, лише пам’ятаючи про вічність
Сторінки справи Дмитра Лученка увібрали в себе почуття та емоції, зраду колег, дуремарство і тодішнього режиму, і його поплічників, а також смиренність пригніченої від безвиході, безпорадної людини. А ще — кволу надію на порятунок, яка зрештою справдилася. Але якою ціною!
«Проведеним попереднім слідством у даній справі матеріалів, які б були достатньою підставою для передачі справи до суду, не виявлено. Крім того, здоров’я Лученка Д. Я. перебуває в дуже поганому стані. Лученко страждає на міокардит серця, а також на повну втрату зору». (З постанови, датованої 28 липня 1939 року).
Майже рік поневірянь у в’язниці забрали у Дмитра Лученка здоров’я, улюблену справу і, напевне, віру у справедливість. Утім, зважаючи на особливості того часу, йому ще пощастило. Адже обставини могли скластися ще трагічніше, оскільки вчителя звинувачували за ст. 54-10, ч. 2 КК Української РСР («Контрреволюційна пропаганда або агітація»). Вироки, які виносилися суддями за скоєння цього злочину, — від виправдання підсудного до його розстрілу. Кримінальний кодекс того часу передбачав покарання у вигляді «позбавлення волі на строк не менш як шість місяців», а в окремих випадках — «вищу міру соціального захисту — розстріл або оголошення ворогом трудящих з конфіскацією і позбавленням громадянства союзної республіки, а тим самим — громадянства Союзу РСР і вигнання за межі Союзу РСР назавжди».
Наслідки «буржуазно-націоналістичного» впливу вчителя на учнів його колеги ліквідували у своєрідний спосіб: наприкінці кожного твору з’явилося дописане іноді схожим почерком, але іншим чорнилом продовження у вигляді єдиного речення, яке вочевидь мало підкреслити усвідомлення учнями хибного відтворення І. С. Нечуєм-Левицьким справжнього стану дореволюційного села. Тож роботи практично всіх шестикласників набули такого «класово свідомого» вигляду: «Усі вулиці у Вербівці ніби зумисне обсаджені високими вербами: то поросли вербові кілки тинів. Усе село наче в розкішних алеях. Як заллє Вербівку літнє палке сонце, як засипле її зверху золотом і сріблом сонячне марево, то вся кучерява долина здається залитою буйними зеленими морськими хвилями, що десь набігли з моря, й залили, й затопили долину, й скам’яніли, піднявшись високо вгору. Дивишся й не надивишся, дихаєш і не надихаєшся тим чистим, гарячим і пахучим повітрям. Таким чином, пейзаж Нечуя-Левицького буржуазно-націоналістичний».
Може, не обірвалася ниточка долі?
Мені не вдалось установити, як склалася подальша доля Дмитра Лученка. Чи залишився він, сліпий та безпорадний, живим після страшного жерла війни, яка за кілька років спопелила половину України? Чи канув у небуття, як і мільйони таких само жертв? Його життя загубилося і розчинилося у вирі глобальних подій історії. Але хіба його доля — не докір будь-якому авторитарному суспільству, яке зневажає і гнобить найвищу цінність — людське життя в усій різноманітності його проявів? З неповторним першим коханням, розумінням щастя, відчуттям єдності з цілим світом. У цьому зв’язку мені згадуються слова англійського письменника та святого отця Джона Донна, що їх узяв за епіграф до свого роману «По кому подзвін» Ернест Хемінгуей: «Немає жодної людини, що була б сама по собі, як острів; кожна людина — це грудка землі, частка суходолу. Коли камінь змиває морем з узбережжя, малішає Європа, так само, як і тоді, коли вода поглинає цілу скелю, чи оселю твого друга, або твою власну: тому із смертю кожної людини малішаю і я, бо я — єдиний з усім людством, і тому ніколи не питай, по кому подзвін — він по тобі».
І насамкінець: у Дмитра Лученка було двоє синів. Може, все-таки не обірвалася ниточка його долі? А може, читачі газети доповнять цю розповідь, якщо їм будь-що відомо про цю людину...
(За архівними матеріалами Управління СБУ в Сумській області).
На знімку: село, зображене учнем 6-а класу Щербаковим Петром, як і іншими його однокласниками, до твору про повість І.С. Нечуя-Левицького «Микола Джеря», здалося тогочасним «педагогам» і функціонерам від влади занадто «світлим і радісним».