— Любонько, ви не порадите засіб від колорадського жука?
Енергійний столичний пенсіонер екзаменував учасницю ярмарку органічних продуктів, що саме зважувала покупцеві два кілограми борошна. Відповідь його явно розчарувала.
— Отакої! Ніхто не знає, чим жука кропити, я вже всіх обійшов! А традиційна отрута тут аж ніяк не підходить! — скаржився сам собі ентузіаст органічного землеробства.
Гуманне ставлення до шкідників (а водночас і до людей) днями на Контрактовій площі в Києві демонстрували близько двох десятків сільгоспвиробників, представників переробної промисловості та торговельних компаній. Організатори «Органічного дивограю» — асоціація «БІОЛан» та Торговий дім «Органік Ера» — надали киянам можливість посмакувати екологічно чистою продукцією переважно вітчизняного виробництва.
З імпорту мені вдалося знайти хіба що парагвайський чай та бразильські арабіку з робустою. Тим часом у чергах доводилося вистоювати не кавоманам, а любителям... гарбузового фрешу. За пластиковий стаканчик свіжовичавленого напою радісного кольору правили 2 гривні. У сусідній ятці продавали справжнє вершкове масло (120 гривень за кілограм), сир (60 гривень за кілограм) та іншу смакоту. Навпроти пропонували органічну картоплю, буряки, яблука й ті самі гарбузи, але в первісному вигляді. Втомлені фаст-фудом діти асфальту скучили за «бабусиним» меню і не шкодували грошей. І мало хто запитував, чи сертифікована ця продукція як органічна, тому що у нас звикли вірити людям на слово і ще погано собі уявляють, що таке справжній «органік».
— А чим ви обробляєте картоплю від жука? — цікавлюся в директора фермерського господарства з Івано-Франківщини Дмитра Виноградова.
— Є дозволений для органічного виробництва препарат «Актофіт». Це унікальна бактерія, коштує недешево. Ми взагалі не використовуємо гербіциди, пестициди, ГМО, синтетичні добрива, іншу шкідливу хімію. Тим органічне виробництво і вирізняється. За врожайністю поступаємося «неорганічним» конкурентам, підтримки від держави не маємо жодної, тому й ціни у нас дещо вищі. Проте люди готові платити цю надбавку заради власного здоров’я. Наші буханці з органічної пшениці — самі бачите! — розлетілися, як гарячі пиріжки.
З органічним тваринництвом — ще цікавіше, каже Дмитро Виноградов. Органічні кури ростуть повільніше, а тому інколи більше нагадують перепелів порівняно зі своїми родичами, вирощеними на комбікормах, анаболіках і антибіотиках.
— А яйця органічні у продажу є? — запитую директора мережі магазинів «Натур-бутік» Вікторію Ле Хак.
— Органічних немає, проте є яйця від курок вільного вигулу, яких годують природними кормами. Узагалі наші магазини вже можуть забезпечити любителів здорової їжі всім необхідним — скажімо так, мінімальною органічною продуктовою корзиною.
Поряд на ярмарку пропонують чернігівське молоко від щасливих корів, які так само гуляють досхочу. Господарі їх так оберігають від стресів, що ніколи не прив’язують і забезпечують вільний доступ до корму 24 години на добу. Годують не силосом (у нього — підвищена кислотність), а виключно екологічно чистим сіном.
— Якщо корови утримуються в таких умовах, вони просто не хворіють і дають здорове молоко, — пояснює технолог групи господарств «ЕтноПродукт» Наталя Олексієнко.
— Ну а коли все-таки доводиться лікувати антибіотиками?
— Тоді корова на півроку виводиться з органічного статусу, — додає технолог Віталій Кузьмич.
Схоже, про тварин у нашій країні іноді дбають більше, ніж про людей. Від сумних думок мене відволікла розмова з ресторатором Галиною Лосєвою, яка уважно придивлялася до пакунка з написом «Пшениця озима полба». Чимось таким, здається, в Пушкіна годували «працівника Балду»...
— Полба — це дуже давній сорт пшениці, їй більш як три тисячі років, — розповів менеджер підприємства «Галекс-агро» Єгор Решетник. — Це невибаглива культура, яка має дуже добру врожайність. І хліб з неї винятково смачний.
— Вважають, що саме таку дику пшеницю колись навчилися вирощувати трипільці, — каже Галина Лосєва. — Добре, що я її на ярмарку побачила. Ми із задоволенням додамо до ресторанного меню таку «фішку» — кашу з полби. Люди прагнуть повернутися до натурального. Через штучну їжу ми втратили здоров’я цілого покоління!
За іронією долі, полбу на ярмарку рекламувало підприємство Олександра Ющенка — однофамільця одного з відомих шанувальників трипільської культури. На цьому низка символічних збігів не закінчилася, адже на прилавку поряд із дикою пшеницею я побачила пакунки з написом «Просо омріяне» та «Овес парламентський» (зауважте, це не жарт, а сорт!). Шкода все-таки, що на ярмарок не запросили народних депутатів! Можливо, тоді в буфеті Верховної Ради теж скоригували б меню, а в сесійній залі народні обранці пришвидшили б ухвалення закону «Про органічне виробництво», який давно блукає десь у владних коридорах.
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.
Громадська думка
Лише 38 відсотків наших співгромадян задоволені якістю продовольчих товарів. Такого висновку дійшли експерти під час соцопитування, проведеного компанією Appleton Mayer. У ньому взяли участь 2450 респондентів із семи міст України. На запитання: «Чи готові ви купувати екологічно чисті товари, враховуючи, що їхня вартість буде вища за вартість стандартних товарів?» 60 відсотків відповіли ствердно. Найбільше споживачі цікавляться екологічно чистою молочною продукцією (36 відсотків), а також овочами-фруктами (29 відсотків) та хлібобулочними і макаронними виробами (16 відсотків). Екологічно чисте м’ясо шукатимуть на полицях магазинів 4,39 відсотка респондентів.