Опозиції не вдалося провести в парламенті законопроект про запровадження мораторію на підвищення тарифів на комунальні послуги. Однак відмовлятися від ідеї навести лад у цій сфері, схоже, БЮТ наміру не має. Так, дев’ятого вересня вручено для ознайомлення у Комітет з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики проект змін до деяких законодавчих актів, які стосуються вдосконалення порядку розрахунків за житлово-комунальні послуги та підвищення якості їх надання.
Автор, Наталія Королевська, в пояснювальній записці аргументує необхідність ухвалення документа тим, що порядок розрахунків, визначений законами та підзаконними актами, містить подекуди суперечливі норми. Наголошується, зокрема, на позиціях закону про житлово-комунальні послуги, в яких ідеться про те, що до істотних умов договору між виробником та споживачем належить порядок оплати саме за отримані послуги. У цьому документі йдеться про те, що розмір плати розраховується, виходячи із розміру затверджених цін і тарифів та показників засобів обліку. Тобто існує низка норм, які «цілком однозначно визначають, що споживачі оплачують лише ті послуги, які були надані протягом попереднього розрахункового періоду, а послуги, що надаються у поточному місяці чи будуть надаватися у наступні розрахункові періоди, передоплаті не підлягають», — підсумовує автор законопроекту. Однак абзац сьомий статті 25 цього документа наділяє теплопостачальні організації правом отримувати від споживачів авансовий платіж. Подібні неточності містить і стаття 276 Господарського кодексу.
У пояснювальній записці вказується: відсутність належного контролю за порядком проведення розрахунків призводить до того, що підприємства нараховують споживачам, які не мають газових лічильників, гроші за нібито спожитий газ у періоди, коли йде планове відключення гарячого водопостачання. Звертається увага й на той факт, що опалювальний сезон починається здебільшого із лікарень і дитячих дошкільних закладів та шкіл. Це положення автор законопроекту вважає несправедливим. Мовляв, люди хворіють не лише в лікарнях, а більшу частину дня діти проводять все ж вдома. Тож, на думку Наталії Королевської, опалювальний сезон має починатися для всіх категорій населення одночасно.
У проекті змін № 7099 народний депутат намагається зняти всі ці неточності, що дасть змогу впорядкувати відносини між суб’єктами господарювання, які надають житлово-комунальні послуги. Цей документ, вважає вона, сприятиме підвищенню прозорості у розрахунках, поліпшенню якості надання комунальних послуг. А що думають з цього приводу пересічні громадяни, власне, споживачі комунальних послуг?
Бліц-опитування
Олександра, 53 роки, Тернопіль:
— У нас тепла вода подається за графіком — по декілька годин на день, а сплачуємо за захмарними рахунками. Узимку те, чого майже не маємо, коштує нам до 400 гривень за місяць. Влітку — сума менша, бо немає опалення, але й теплу воду відключають на місяць. Не кажучи вже про те, що майстра, щоб відремонтував кран, з якого ллється гаряча вода, викликати неможливо, бо це «парафія» водоканалу, а ЖЕК ремонтує лише крани з холодною водою. Які зміни в законах можуть тут зарадити? У нас вся система гнила. Якщо міняти, то все докорінно.
Степан, 40 років, Київ:
— Фактично, ми отримуємо чи не третину від того, за що платимо... Що таке ремонт від ЖЕКу, взагалі забули. І йдеться навіть не про заміну батарей чи сантехніки (це взагалі утопія), під’їзди — як після бомбардування. Лампочки самі купуємо, бо, якщо вона над нашими дверима, то вважається, що ми й маємо її міняти... І чому сміття треба з гуркотом вантажити о третій ночі, коли люди сплять? І чому сантехніки приходять за викликом лише парами, нетверезі й розказують, що усе зараз грошей коштує? А щоб усе працювало, думаю, треба, щоб начальники ЖЕКів несли кримінальну відповідальність.
Петро, 45 років, Кіровоград:
— Не знаю, чи знайдуться люди, що задоволені якістю наших комунальних послуг. Кіровоград користується дніпровською водою, а це дорого і не завжди якісно. Старі водогони не оновлюються, а постійно латаються, а звідси — перебої з водою. Ціни на все це — захмарні. Але найголовніше, що люди навіть не знають, куди звертатися зі своїми проблемами. Мені в одному із ЖЕКів порадили поскаржитися на свої проблеми з каналізацією до міської ради. Можливо, ситуації можна було б зарадити, якби схема, за якою працюють наші комунальники, не була такою заплутаною. Якби була одна структура, яка відповідала б за всі послуги, що отримує населення, і кожен чітко знав, куди звертатися, то якість послуг стала б кращою. Думаю, жодні зміни до законодавства не здатні цьому зарадити. «Косметичним ремонтом» тут не відбутися.