Протягом останніх п’яти років Цюріх передав місту над Південним Бугом 105 своїх трамваїв. Дехто з бажаючих проїхатися у таких вагонах заради цього спеціально приїздить до Вінниці з інших міст. Інформацію з цього приводу можна знайти в Інтернеті. «Їздили до Вінниці дивитися на швейцарські трамваї, — пише один із користувачів мережі. — Сподобалося. Вагони набагато кращі, ніж у нас у Києві. Салони комфортабельні. І не гримлять у дорозі так сильно, як наші...»
Навіть за доставку не платили
Повністю оновити свій трамвайний парк Вінниці вдалося завдяки активній участі в одній з урядових програм. «Поки в деяких містах роздумували: брати чи ні швейцарські трамваї, наші фахівці вже були в Цюріху й вивчали їхні технічні характеристики, стан вагонів, можливість використовувати їх на нашій колійній базі, ситуацію із запчастинами, — каже міський голова Вінниці Володимир Гройсман. — Коли фахівці переконалися, що швейцарські вагони кращі від тих, які ми експлуатували на той час, міськрада підтвердила готовність співпрацювати з муніципалітетом Цюріха».
Швейцарські трамваї дісталися вінничанам безплатно. Це передбачено меморандумом між Кабміном України та урядом Швейцарії. Цюріх оновлює свій трамвайний парк. Придбали нові вагони. Старі, які експлуатували протягом сорока років, дівати нікуди. «Коли швейцарці приїздили до нас, розповідали, що могли б відправити вагони на брухт і не морочитися з ними, — каже керівник комунального підприємства «Вінницьке трамвайно-тролейбусне управління» Володимир Бугайчук. — Але в них, схоже, на генному рівні закладено бережливо ставитися до всього. Тому й запропонували їх українським містам на безплатній основі. Ми навіть за доставку не платили. Швейцарці й це взяли на себе».
Вінниця отримала найбільшу кількість такого електротранспорту. Вагони двох марок — «Карпфен» і «Міраж». До того ж швейцарці передали вінничанам запасні частини до своїх машин. «Їх вистачить не менше, а може, й більше, як на десять років ремонтів, — продовжує Володимир Бугайчук. — Далі будемо справлятися своїми силами. Так само, як це робили з чеськими трамваями. Вмілих спеціалістів у нас не бракує. Маємо ремонтні цехи...»
На кожному зі швейцарських трамваїв можна прочитати напис: «Цюріх вітає Вінницю». Після того, як перші «швейцарці» вийшли на маршрути, представники трамвайно-тролейбусного управління провели опитування пасажирів. Переважна більшість із них позитивно оцінила вагони з Цюріха. Тільки дехто нарікав на деякі незвичні деталі. Наприклад, двері в таких трамваях не відчиняться доти, доки пасажир не натисне кнопку. Такі кнопки є при виході із салону й назовні при вході. Так само незвично сприймається деякими пасажирами рухома підніжка — вона опускається і закривається автоматично після зупинки трамвая. Втім, до такого звикаєш швидко. Бо ж є суттєва перевага — просторий салон. Навіть у години пік пасажири почуваються краще, ніж у тих вагонах, якими користувалися раніше.
Передамо Житомиру
Адміністрація підприємства «Вінницьке трамвайно-тролейбусне управління» звернулася до міськради з проханням надати дозвіл на продаж чеських трамваїв. Нині вони зайві. Міськрада підтримала електротранспортників. Перші п’ять чеських трамваїв марки «Татра» будуть продані в Житомир.
— Експерти оцінили вартість однієї одиниці такої техніки в більш як двісті тисяч гривень, — каже Володимир Бугайчук. — Виручені кошти частково витратимо на переобладнання трамвайного депо для обслуговування швейцарських трамваїв.
Деякі з чеських трамваїв уже відправили на металобрухт. «Це найстаріші машини, які вже відпрацювали не один амортизаційний ресурс», — пояснюють на підприємстві. Новіші машини законсервують. З часом їх теж планують продати. Є у Вінниці й німецькі трамваї марки «Гота». Виготовляли їх за радянських часів у НДР. Вони працювали в 1970—1980-ті роки минулого століття. На реставрацію таких машин потрібні великі кошти. Схоже, їх також перетворять на металобрухт.
— Один вагон все-таки реставруємо, — продовжує Володимир Бугайчук. — Збережемо для історії. У 2013 році виповниться сто років вінницькому трамваю. Можливо, вдасться до того часу створити музей. До речі, в Цюріху мають музей електротранспорту. Вінничани також не проти представити в себе зразки електротранспорту, яким протягом майже ста років перевозили пасажирів. Уже відновили вагон початку минулого століття. Той, що першим використовували в 1903 році для перевезення пасажирів. Його встановили при вході в адмінбудинок управління у вигляді музейного експоната.
У планах управління — відкриття кількох нових маршрутів. Зниження кількості перевезень пасажирів у багатьох містах Володимир Бугайчук пояснює зменшенням кількості самих трамваїв. А також внесенням змін до графіка руху. «Якщо проміжок між поїздками становить двадцять хвилин, це вже неповага до пасажирів», — каже співрозмовник і додає, що цифру назвав не умовну, сам бачив такий графік в одному з міст. У Вінниці кількість трамваїв збільшилася, графіки їх руху залишаються стабільні. Тому й високий показник пасажиропотоку — 114 мільйонів вінничан і гостей міста перевезли торік електротранспортом. Вартість проїзду не мають намір підвищувати. Одна поїздка в трамваї і тролейбусі коштує одну гривню. «Це та золота середина, якої намагаємося триматися, — пояснює Володимир Бугайчук. — Якщо знизимо ціну, будуть втрати в підприємства, підвищимо — втратить пасажир»..
На знімках: у Вінниці пасажирів перевозять швейцарськими трамваями.
Фото автора.