Профтехосвіта країни підсумувала здобутки у 2009—2010 навчальному році та визначила завдання на наступний
Дмитро Табачник, міністр освіти і науки, на серпневій колегії, зокрема, зазначив, що стратегія і динаміка розвитку сучасної ПТО визначаються перспективами в соціально-економічній сфері країни та в структурі зайнятості населення. 2010 року прийнято на навчання до ПТУ за державним замовленням 207,5 тисячі осіб, що на 20,4 тисячі осіб (12 відсотків) більше, ніж торік.
На це вплинуло кілька чинників. Основний — ефективний механізм держзамовлення, участь в якому беруть місцеві органи влади, навчальні заклади, організації роботодавців, об’єднання профспілок, служби зайнятості.
Торік міністерство разом із методичними службами, науковцями, педагогічними колективами, роботодавцями провело значну роботу щодо оновлення змісту навчання. Її результатом стала розробка й впровадження державних стандартів ПТО за 192 робітничими професіями. Також розроблено експериментальні навчальні плани і програми за модульним принципом для 22 професій. Впроваджено нову форму підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Дмитро Табачник наголосив на необхідності якісно змінити принципи взаємодії центральних і регіональних органів влади щодо функціонування та розвитку ПТО. Насамперед підвищити роль і відповідальність регіонів за підготовку робітничих кадрів з урахуванням інфраструктури виробництва. Проблемним залишається питання забезпечення автономності державних навчальних закладів. Потрібно залучати інвестиції в оновлення матеріально-технічної бази, створювати додаткові ефективні стимули.
Навіть за наявності сучасної матеріально-технічної бази, впровадження інноваційних технологій виробництва і навчання, але за відсутності кваліфікованих педагогічних працівників система забезпечення якості не працюватиме, упевнений міністр. Тому важливим завданням є формування системи якісного кадрового забезпечення ПТУ, зокрема, підвищення кваліфікації педагогічних працівників через запровадження нових програм, спрямованих на практику.
У новому навчальному році серед основних завдань для методичних служб усіх рівнів, відділень професійно-технічної освіти інститутів НАПН України повинно стати забезпечення якості підготовки учнів.
Міністр поставив завдання щодо забезпечення училищ навчальною літературою, адже дефіцит сучасних україномовних підручників та навчальних посібників негативно позначається на якості підготовки кваліфікованих робітників. Забезпеченість ПТНЗ літературою профтехциклу сьогодні становить 76 відсотків, підручниками із загальноосвітніх предметів — 68 відсотків.
Протягом року заплановано видати 11 найменувань підручників загальним накладом 240 тисяч примірників. Водночас будуть підвищені вимоги щодо наукового, навчально-методичного та поліграфічного рівня навчальної літератури, створення сприятливих умов для роботи авторських колективів.
Міністр констатував: важливою складовою роботи структур профтехосвіти є моніторинг потреб ринку праці. Збирати інформацію про його стан і розвиток у конкретному регіоні слід шляхом опитування випускників, роботодавців, інформаційних та аналітичних матеріалів тощо.
Протягом року залишають робочі місця 30—40 відсотків молодих робітників. Причини: відсутність належної співпраці навчальних закладів із замовниками кадрів, перспектив професійного зростання, відповідного рівня заробітної платні, незадовільні умови праці на підприємствах.
Впровадження сучасних технологій, доступність освіти — це реальний шлях до інформаційного суспільства, роком якого Президент України визначив 2011 рік. Міністерство підготувало і подало на розгляд уряду пакет нормативно-правових документів, які повинні стимулювати нові системні зміни в змісті професійної освіти, управлінні нею, підходах до створення інноваційного середовища, пошуку активних та інноваційних форм співпраці профтехосвіти з усіма зацікавленими сторонами, що забезпечить модернізацію галузі.