14 жовтня в Києві нарешті почне працювати швидкісний трамвай. У цьому городян переконують столичні чиновники. Днями вони побували на об’єкті й з усією відповідальністю заявили: роботи з реконструкції лінії від кільцевої дороги до вулиці Старовокзальної виконано на 95%. Чи так це, вирішив пересвідчитися «Голос України» і поглянув на «п’ять відсотків», що залишилися, очима власних кореспондентів.
Київська лінія швидкісного трамвая була першою в Радянському Союзі, її було відкрито в 1978 році. З тих пор капітальний ремонт жодного разу не проводили. «Будову століття» затіяли кілька років тому. Так, відразу двом житловим масивам — Борщагівці й Відрадному — довелося «пересісти» на маршрутки.
Відкриття оновлених станцій і запуск експреса переносили безліч разів. Про це вже писав «Голос України». Не обійшлося й без кримінальних справ: на корупційних схемах «погорів» заступник директора «Київпастрансу» Володимир Асадчий. Разом з ним за ґрати відправили й виконувача обов’язків директора «Київміськбуду №2» Сергія Куща. І ось тепер «блудний трамвай» має повернутися «на шляхи своя».
«З тринадцяти станцій шість до призначеної дати вже повністю обладнають платформами, турнікетами й металевим покриттям. Ремонт інших проходитиме поступово, але всі вони з 14 жовтня приймуть пасажирів», обіцяють у КМДА.
Ми побували на будівництві. Вигляд завершених (з натяжкою) мають чотири зупинки: кінцева на Кільцевій, Ромена Ролана, Гната Юри і Сім’ї Сосніних.
Там спорудили бетонні платформи й уже встигли обкласти їх синьою плиткою. Поруч «красуються» цегляні будинки, де, як розповіли нам робітники, незабаром з’являться туалети для пасажирів і технічні приміщення.
Також на станціях закінчують обладнання переходів. А в приміщеннях, де продаватимуть талони, вже встановили турнікети. Поки вони запаковані в целофан, а всередині приміщення ведуться облицювальні роботи. Ще не скрізь є поручні.
На зупинці «Гната Юри» — роботи в розпалі. Там саме облагороджують прилеглу територію: зводять конструкції під майбутні магазини. За процесом спостерігають інвестори.
Залізничні колії змійкою в’ються до Індустріального моста, де... різко обриваються.
Ремонтні роботи в годину пік заважають рухові і провокують кілометрові пробки. Шлях від Борщагівки до центру, що раніше можна було проїхати за сорок хвилин, тепер розтягується на півтори години. Тепер там тільки прокладають рейки. Але ще потрібно побудувати зупинку, встановити огорожу, шумоізоляцію, ліхтарні стовпи!
— Працюємо без вихідних, зміна — з ранку й до вечора, — розповів шляховий майстер Віктор. — Поки що підготовляємо земполотно, потім почнемо укладати рейки. Роботи ще багато, але часу дали до 25 вересня, потім начебто почнеться обкатка трамваїв.
Інші станції мають, м’яко кажучи, убогий вигляд. Розповідають, зараз навіть немає проекту їхньої реконструкції. Цегляні бункери із плиткою, що облупилася, — ось і вся панорама, що відкривається погляду киян. Чи ризикнуть вони зайти на такі платформи, залишається загадкою. Почуття страху викликають і підземні переходи під зупинками. За розповідями місцевих жителів, у тунелі на вулиці Героїв Севастополя донедавна не було навіть освітлення. Нещодавно, щоправда, там вкрутили дві лампочки. Досі в темряві на дотик пересуваються й у пішохідному переході на Гарматній.
Нагадаємо, тема швидкісного трамвая обговорюється в місті не перший рік. Черговий скандал розгорівся навколо безпеки прокладених рейок. Говорилося, що при їх укладанні використовувалися кріплення, що не відповідають стандартам. Чиновники кажуть, що вже замінили всі рейки РП-65 на Р-65 і вони повністю відповідають технічним вимогам.
— Усього замінено 360 тонн рейок. Крім того, тривають роботи з їх зварювання — залишилося зварити близько 1000 стиків. Роботи виконуються трьома зварювальними машинами, які на наше прохання були оперативно надані керівництвом «Укрзалізниці». У встановлений термін будуть замінені всі пружинні кріплення — а це 96 тис. одиниць, — рапортує заступник голови КМДА Анатолій Голубченко.
До речі, за безпеку швидкісного трамвая ручаються й у Мінрегіонбуді. Під особистий контроль процес завершення реконструкції об’єкта взяв профільний міністр Володимир Яцуба.
На чому кататимемося
Генеральний директор «Київпастрансу» Микола Ламбуцький каже, що на лінії, крім нових вагонів українського й російського виробництва, курсуватимуть і старі, ще чехословацькі, капітально відремонтовані вагони.
М. Ламбуцький прогнозує, що пасажиропотік на лінії швидкісного трамвая потребуватиме щонайменше 17 трамвайних потягів. До жовтня ж готовими будуть лише десять — з нових вагонів. Нові трамваї розраховані більше на холоднечу, ніж на спеку. Кондиціонери в них не передбачені — забракло фінансування. За словами М. Ламбуцького, з необхідних 40 мільйонів гривень на відновлення трамвая «Київпастранс» поки що одержав від міста трохи більше половини цієї суми.
Зате, запевнив гендиректор «Київпастрансу», нові трамваї будуть швидкі й тихі. «Лінія передбачає систему шумозахисту, що і в самій колії передбачена, і в екрані, вмонтованому в 15 сантиметрах від вагона, — пояснює М. Ламбуцький. — Досвід показує, що шум радикально знижується, особливо неприємні для людського вуха частоти. Офіційно — мінус дев’ять децибелів». Зменшення шуму й було одним з основних завдань реконструкції, додає М. Ламбуцький. Адже жителі розташованих поблизу від колії будинків постійно скаржилися на сильний гуркіт трамвая, передає «Радіо Свобода».
Інші фото з цієї події шукайте у фотомагазині на сайті www.golos.com.ua.