Ігор Шаров (голова фракції Блоку Литвина):
— Ми можемо констатувати, що вертикаль влади в Україні відновлена. Є чинний Президент, є працююча Верховна Рада і, зокрема, парламентська коаліція, є повноцінний уряд, здатний очолити всі процеси і сприяти розвиткові суспільства. У цілому подальша робота цієї сесії буде спрямована на закріплення цих позицій.
Єдина, консолідована, стабільна влада має стати основою та серйозним поштовхом для проведення якісних економічних реформ. Податковий кодекс має враховувати всі конструктивні пропозиції від підприємців, громадськості, виконавчої влади, опозиції. Пропозиції повинні бути узгоджені між собою. Це має бути працюючий документ, який збалансовуватиме фіскальну та стимулюючу функції та даватиме чітку, прозору основу для адміністрування податків. У свою чергу Податковий кодекс має стати основою для бюджету, який повинен грунтуватися на вдосконаленій системі оподаткування. Дуже важливо, щоб бюджет прийняли вчасно. Дуже сподіваюся, що так і буде. Від того, наскільки фінансовий документ буде реалістичним, залежатиме успіх та результативність запланованих економічних реформ. Ми маємо зробити все, аби кожен громадянин відчув на собі, на своїх родинах результати цих змін якомога швидше. Сподіваюся на конструктивну, ефективну, зважену роботу парламенту. Працювати має не тільки коаліція. Відповідальність за самопочуття країни і людей лежить на плечах і опозиції. Часу для зведення політичних рахунків вже немає.
Петро Симоненко (голова фракції КПУ):
— Ми і надалі обстоюватимемо ті інтереси виборців, і в цілому народу України, які сьогодні їх хвилюють. Це проблеми робочого місця, заробітної плати, соціальної політики (тарифи і платежі), майбутнього для дітей (можливість отримати освіту і мати належний захист), здоров’я наших громадян.
Комуністична партія з самого початку заявляла і залишається на позиції недопущення таких рішень, які ставлять людей в умовах кризи на межу виживання. Ми — проти того, щоб наша внутрішня політика будувалася на рекомендаціях МВФ. Рано чи пізно це призведе до втрати економічного суверенітету. Ми вважаємо, що має проводитися національна політика щодо тарифоутворення. А фінансові проблеми НАК «Нафтогаз України», яка збанкрутувала за попередньої влади, не повинні вирішуватися за рахунок населення.
Крім того, Компартія виступає проти підвищення пенсійного віку та збільшення мінімального строку страхування з 5 до 15 років, а також збільшення на 10 років кваліфікаційного періоду для отримання повної пенсії. Комуністи не голосуватимуть за такий законопроект, якщо його внесуть на розгляд Верховної Ради.
Що стосується ситуації на зерновому ринку, то комуністи вважають, що Україна у першу чергу зобов’язана забезпечити свою продовольчу безпеку. Тобто забезпечити зерном і хлібом внутрішній ринок, не допустити зростання цін на хліб і основні продукти харчування. Відтак без введення хлібної держмонополії та держзакупівлі зерна за світовими цінами безпосередньо у виробників, тобто у селян, оминаючи зернотрейдерів та інших хлібних спекулянтів, не обійтися.
Ще один пріоритет — захист студентів, які в кризових умовах не мають змоги самостійно заробити чи отримати пільговий кредит на освіту. Держава має дати їм можливість сплачувати за навчання пізніше, коли ситуація в економіці стабілізується. Задля цього комуністи пропонують на законодавчому рівні запровадити гнучку систему оплати за освіту, яка дозволятиме тимчасове відтермінування оплати. Відповідний законопроект № 4352 ми вже внесли до парламенту.
Спрогнозувати, навколо яких питань можуть виникнути серйозні дискусії, непросто, бо в сесійній залі вони виникають навколо тих питань, які зачіпають інтереси різних промислових груп. Дискусій у залі поменшало б, якби серед народних депутатів було більше найманих працівників, тобто тих, хто працює на шахті, металургійному заводі, у полі...
Андрій Кожем’якін (перший заступник голови фракції БЮТ):
— Цей політичний сезон ставить різні завдання на різних ділянках. У парламенті — одні, на виборах у місцеві ради — інші. У Верховній Раді одним із найважливіших завдань стане питання про запровадження мораторію на підвищення ціни на газ і тарифів для людей. Також вважаємо: обов’язково треба прийняти постанову чи закон про неможливість примусового виконання рішень Стокгольмського арбітражного суду стосовно відшкодування коштів «Росукренерго». Окрім того, ми завжди порушуємо питання соціальної захищеності населення, цей політичний сезон також не буде винятком. Вважаємо, що в сесійній залі, як і минулої сесії, законопроекти, запропоновані нашою політичною силою, коаліція ігноруватиме. Тож плануємо за допомогою засобів масової інформації роз’яснювати нашу позицію, і, я думаю, до неї прислухатимуться.
Про перспективу головного фінансового документа нічого не можу сказати. Але зрозуміло, що влада повинна робити якісь кроки. Судячи з того, що відбувається з комунальними платежами, цінами на газ, пенсійним віком для жінок тощо, нічого позитивного від бюджету не очікую. В коаліції є голоси, хай приймають, а потім за нього відповідають. А ми говоритимемо, що це поганий бюджет. Податковий кодекс ми критикуватимемо і наполягатимемо на своїх змінах.
Звичайно, будь-які вибори або політична подія однозначно впливають на парламент. Гадаю, що з опозиції перебігатимуть у коаліцію. Що більше перебіжить, то краще. Люди мають бачити те місце, де гниє. Але ще прийде час і доведеться пояснювати народу, чому саме так вдіяли.
Тарас Стецьків (заступник голови фракції «НУ—НС»):
— Поки що важко спрогнозувати, на чому саме робитиметься акцент цієї сесії. Найближчі два місяці будуть зайняті виборами до місцевих органів влади, і я сумніваюся, що будь-яка фракція пропонуватиме щось серйозне в парламенті. А вже за результатами виборів може щось і намалюється. Тобто поки що для мене парламентські перспективи виглядають дуже туманними. Тим більше, ми все одно тут не гравці. Тут все визначатиме «псевдокоаліція». Наші законопроекти швидше за все і надалі ігноруватимуть, але ми все одно їх вноситимемо, хоча би з пропагандистською метою. Але не маємо жодних ілюзій з приводу того, що навіть най-ідеальніший документ може бути прийнятий. Коаліція і надалі діятиме так само безпардонно, як діяла. Відтак ми багато роботи проводитимемо поза межами парламенту. Приділятимемо увагу формуванню самоорганізації громадян України, пошуку громадських і політичних активістів.
Наші опоненти можуть працювати над своїми документами, бюджетом, але, на мою думку, основною їхньою проблемою стане падіння власного рейтингу після підняття тарифів на житлово-комунальні послуги. Тож маємо велику перспективу посилення «поліцейщини» ближче до кінця року, оскільки рейтинги Партії регіонів і Віктора Януковича падатимуть. Результати місцевих виборів для них будуть гіршими, ніж вони очікують. Я не виключаю, що відбудеться перехід до політики закручування гайок, бо нічого оригінального, окрім здачі українських інтересів Росії і взяття грошей у Міжнародного валютного фонду, на жаль, ця команда не запропонувала українському суспільству. І думаю, не запропонує.
Анатолій Кінах (заступник голови фракції Партії регіонів):
— Новий політичний сезон буде дуже насичений подіями. Нині для нас має принципове значення консолідація всіх політичних сил. Бо настає дуже відповідальний етап — реалізація необхідних реформ. Насамперед треба ухвалити Податковий кодекс. Він має бути збалансованим і системним, виконувати не тільки фіскальну, а й стимулюючу функцію. А ще — залучати інвестиції. Окрім того, потрібно негайно зайнятися пенсійною реформою, удосконаленням системи соціального захисту, створенням сприятливих умов для малого та середнього бізнесу, енергозбереженням. Усе це має бути чітко сформульовано через податкову, бюджетну політику на 2011 рік та через низку рішень, які дали б можливість Україні значно і динамічніше підвищувати свою конкурентоспроможність. Тобто в центрі уваги мають бути питання соціально-економічного розвитку. Також, безумовно, треба удосконалювати систему влади, кадрову політику, щоб обирали не за політичним кольором, а за професійними якостями.
У нас немає запасу міцності на проведення конфронтації в державі. Весь світ іде вперед. За більшістю характеристик, які визначають конкурентоспроможність економіки, рівень і якість життя громадян, Україна поступово здає позиції по відношенню до держав Східної Європи, Балтії. А багатьом державам СНД поступаємося у рівні середньої заробітної плати, в залученні прямих іноземних інвестицій, умовах життя тощо.
Сьогодні економічна статистика свідчить про позитивну динаміку — промислове виробництво за півріччя зросло на 12%, ВВП — приблизно на 5%, постійно поліпшується структура експорту, зовнішньоторговельний баланс країни. Проте це не предмет для переможних реляцій. Дуже важливо орієнтуватися не тільки на боротьбу із кризою, а й створювати умови для розвитку, підйому економіки. Для нас одне з головних завдань — відновити кредитування економіки.
Надзвичайно важливими є перетворення у військово-промисловому комплексі. В України ще зберігся значний потенціал, ми можемо виробляти інтелектуальну, наукомістку й технічно складну продукцію. У надрах ОПК, як правило, формується від 50 до 70 відсотків інноваційних технологій, які потім використовуються і всіма іншими галузями. ОПК — це також важливе джерело експортної продукції.
Дуже сподіваюся, що нам удасться відкоригувати державні програми в цій сфері й домогтися їхнього фінансування. Час прийняти системні рішення, насамперед — на законодавчому рівні, які сприятимуть підйому ОПК.
Надія СМІЯН, Сергій МЕЛЬНИК.