1 липня відбулася нарада під головуванням Президента України, на якій роботу щодо протидії незаконному обігу наркотичних засобів оцінено як безсистемну та неефективну. Водночас главою держави поставлено завдання в найкоротші строки піднести боротьбу з цим негативним явищем на якісно новий рівень.
У зв’язку з цим мною доручено провести відповідні перевірки та вжити узгоджених заходів до виправлення становища. Їхні результати засвідчили, що останнім часом у більшості регіонів діяльність прокурорів і правоохоронних органів активізовано — порушено 177 кримінальних справ, опротестовано 139 незаконних актів органів місцевого самоврядування, виконавчої влади та контролю. За внесеними документами до відповідальності притягнуто більше тисячі посадових осіб.
Лише апаратом Генеральної прокуратури внесено 9 приписів і протестів керівникам центральних органів влади, які задоволено. Порушено кримінальну справу стосовно службових осіб Державного фармакологічного центру.
Загалом ефективною була робота в Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій, Харківській областях.
Протягом липня практично в усіх регіонах посилено протидію незаконному обігу наркотичних засобів кримінально-правовими засобами. Перевірки також засвідчили, що система протидії незаконному обігу наркотиків у державі належним чином не працює.
Унаслідок недостатньої взаємодії правоохоронних, контролюючих, медичних органів і місцевого самоврядування, відсутності фінансування та контролю з 35 пунктів Програми реалізації державної політики у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів на 2003—2010 роки виконано лише 22. Міністерством внутрішніх справ із 26 заходів здійснено тільки 5.
Неналежно виконуються функції з реалізації зазначеної політики Міністерством охорони здоров’я.
Зокрема, за різними оцінками рівень наркотизації в Україні є одним із найбільших у Європі. Водночас ми не маємо навіть достовірної статистики щодо кількості наркозалежних осіб. Відомості причетних органів нерідко різняться між собою у рази, а єдиний механізм отримання та опрацювання таких даних досі не вироблено, що значно ускладнює роботу всіх відомств.
За даними Міністерства внутрішніх справ кількість споживачів наркотиків в Україні становить 158 тис. осіб.
Водночас за даними Міністерства охорони здоров’я, їх кількість налічує від 324 тис. до 424 тис. осіб.
Соціологічні дослідження свідчать, що майже кожен п’ятий житель нашої країни хоч раз уживав наркотичні речовини.
Органами виконавчої влади не вжито дієвих заходів, спрямованих на запобігання розповсюдженню наркотиків серед підлітків. Не забезпечується раннє виявлення дітей зі шкідливими звичками та розширення мережі відповідних медичних установ.
Відсутня належна медична допомога майже 20 тисячам наркоманів в установах виконання покарань.
Міністерством охорони здоров’я не забезпечено також своєчасне внесення пропозицій стосовно приведення у відповідність із міжнародними нормами Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.
Державний комітет України з питань контролю за наркотиками повною мірою не виконує обов’язки щодо анулювання ліцензій на здійснення діяльності з обігу підконтрольних речовин у разі порушення ліцензійних умов. Через відсутність взаємодії з МВС не відомі результати розгляду сотень інформацій Комітету про виявлені порушення. У низці областей за цими повідомленнями не проведено жодної перевірки.
Істотні недоліки допускаються при державній реєстрації наркомістких лікарських засобів. Неефективним є контроль за діяльністю аптечних закладів.
Фактично згорнуто роботу Національної координаційної ради боротьби з наркоманією.
Водночас постійно змінюються, стають дедалі агресивнішими та витонченішими злочинні схеми тіньового наркобізнесу.
На ґрунті наркоманії скоєно 280 особливо тяжких злочинів та більш як 2 тисячі тяжких. Учетверо зросла кількість вчинених наркоманами крадіжок.
Невпинно удосконалюється мережа збуту наркотиків, у тому числі в місцях масового відпочинку.
Встановлено непоодинокі випадки продажу цього зілля навіть педагогами в приміщеннях навчально-виховних закладів.
З цих причин не можна визнати задовільною роботу правоохоронних органів стосовно виявлення та профілактики вказаних правопорушень.
За підсумками 7 місяців у сфері обігу наркотичних засобів виявлено на 7% менше злочинів, ніж за аналогічний період минулого року.
Негативна динаміка відзначається практично за всіма статтями розділу ХІІІ Кримінального кодексу.
Істотно знизили ефективність боротьби з незаконним збутом наркотиків у Херсонській, Сумській, Полтавській, Волинській областях, на Львівській, Придніпровській, Південно-Західній залізницях.
Майже не проводиться робота щодо виявлення злочинів у сфері незаконного обігу наркотиків через мережу інтернет. Поодинокі факти виявлено в Запорізькій, Тернопільській, Чернігівській областях, Автономній Республіці Крим та м. Києві.
За таких обставин слідчими підрозділами значно менше надіслано до суду справ цієї категорії (майже на 20% за І півріччя), у тому числі, про злочини, вчинені організованими злочинними угрупованнями (на 8% за 7 місяців).
Зазначена статистика змушує поставити питанням щодо ролі Департаменту боротьби з незаконним обігом наркотиків — спеціалізованого підрозділу МВС, до основних завдань якого належить, цитую, «документування злочинної діяльності збувальників наркотиків та організовано-злочинних груп наркоділків; вилучення з незаконного обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів».
Для характеристики ступеня виконання цих завдань, окрім наведених даних, достатньо додати таке. Впродовж року за матеріалами ОРС, що перебували у провадженні департаменту, не виявлено жодного організованого злочинного угруповання.
Водночас прокуратура Харківської області закінчує слідство у справі за обвинуваченням оперуповноваженого відділу БНОН обласного управління міліції, заступника начальника відділу карного розшуку Харківського міськуправління та начальника відділу кримінальної міліції у справах неповнолітніх Ленінського райвідділу міліції, які разом із п’ятьма іншими громадянами налагодили систему збуту наркотичних засобів і прекурсорів на території кількох областей України.
У цій області 11 червня порушено кримінальну справу стосовно колишнього начальника відділу БНОН УМВС України на Південній залізниці, який організував групу в складі 5 осіб, що займалася збутом опію.
Прокуратурою м. Києва притягнуто до кримінальної відповідальності заступника начальника Бориспільського міського відділу ГУ МВС України в Київській області — начальника кримінальної міліції, начальника сектора БНОН і оперуповноваженого цього сектору, які в складі організованої злочинної групи збували наркотичні засоби, в тому числі кокаїн.
На жаль, аналогічні приклади можна наводити далі. Лише поточного року прокурорами надіслано до суду 13 справ стосовно 18 працівників міліції, з яких 9 — службові особи БНОН. Крім збуту наркотиків, обвинувачення пред’явлені за фактами отримання хабарів, фальсифікації кримінальних справ тощо.
Матеріали справ дають також достатні підстави для висновку про існування налагодженої системи постачання наркотиків до установ виконання покарань і слідчих ізоляторів за прямої участі їх працівників.
Цього року прокуратурою надіслано до суду 26 справ стосовно 27 службовців кримінально-виконавчої служби.
У Донецькій області до суду направлено справи за обвинуваченням 9 інспекторів колоній. У Березанській виправній колонії №95 (Київська область) у незаконному збуті наркотиків викрито вже трьох інспекторів.
З огляду на викладене першочерговими завданнями для правоохоронних органів є очищення власних рядів від «перевертнів» і нероб, укомплектування підрозділів відданими справі професіоналами, орієнтування на виявлення та ліквідацію каналів постачання наркотиків до України, припинення діяльності місцевих «виробників», руйнування існуючих мереж збуту.
Водночас наголошую: ми повинні боротися не з наркоманами, а з тими явищами, що породжують і підтримують наркоманію.
Відтак позитивних результатів не можна досягти виключно правоохоронними засобами. Для їх досягнення мають бути об’єднані зусилля всіх причетних органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та громадськості.
Ця робота потребує значного часу та ресурсів і не повинна перетворитися на короткотермінову кампанію. Водночас  уже найближчим часом суспільство має відчути зрушення на краще.
Наразі нами зроблено лише перші кроки на цьому напрямі. Тому я очікую конкретних подальших заходів, які повинні вжити органи прокуратури.
Зокрема, результати проведених перевірок уже тепер дають підстави порушити питання про відповідальність посадових осіб за бездіяльність у сфері протидії розповсюдженню наркотиків у державі.
Вважаю також за необхідне зосередити увагу на вдосконаленні чинного законодавства.