Своїми міркуваннями щодо нового проекту Податкового кодексу ділиться голова Державної податкової адміністрації в Закарпатській області Василь ІВАНЧО:
— Відомо всім: Податковий кодекс уже не один раз виносився на розгляд Верховної Ради України. А загалом це питання активно обговорюється протягом останніх десяти років. Безсумнівно, прийняття Податкового кодексу позитивно вплине як на платників податків, так і на податківців. Його відсутність є проблемною: сьогодні маємо сотні законодавчих актів, які регулюють відносини між платником податків і податковою службою. До того ж вони постійно змінюються. Навіть посеред року.
У нас є всі кодекси: і Кримінальний, і Цивільний, і Господарський. Тобто майже всі відносини врегульовані систематизованим законодавчим актом. Податкового кодексу до сьогодні, на жаль, немає.
Тому зараз говоримо про прийняття одного систематизованого законодавчого акта у вигляді Податкового кодексу, який би регулював усі відносини між платниками податків і державою.
Загалом Податковий кодекс, прийнятий парламентом у першому читанні, націлений на зменшення як кількості податків, так і ставок деяких податків. Скасовуються малоефективні податки. Водночас запроваджуються і нові податки, наприклад, актуальний для нашої області туристичний збір, який справлятиметься з вартості проживання в готелях. Це забезпечить додаткові надходження саме до місцевих бюджетів територіальних громад.
Позитивним є і те, що проектом Податкового кодексу передбачено підвищення ролі органів місцевого самоврядування. До прикладу, якщо зараз частка зборів до державного й місцевого бюджетів, які адмініструються податковою службою, була приблизно рівною — 50% на 50%, то даним проектом передбачено, що більшість зібраних коштів буде залишатися регіонам. Яскравий приклад — це податок на прибуток, який завжди і повністю спрямовувався до держбюджету. Проектом Податкового кодексу передбачено, що 20% залишатиметься органам місцевого самоврядування. Хочу сказати, що це значні кошти. За рік, приміром, у Закарпатській області це сотні мільйонів гривень, які додатково залишаться в краї. Важливою і очікуваною зміною є зближення податкового та бухгалтерського обліку.
Кодекс чіткіше прописує взаємодію платників і податкових інспекторів: від технологій листування і надання податкових консультацій — до порядку оскарження рішень податкової служби і повернення надмірно сплачених податків.
Вважаю, пожвавить підприємницьке середовище таке нововведення, як податкові канікули, передбачені проектом Податкового кодексу для підприємців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування і надають побутові послуги населенню з обсягом виручки до 300 тис. грн. на рік. Ці норми торкнуться саме тих підприємців, яким в умовах нинішньої економічної ситуації найважче.
Сьогодні триває широке публічне обговорення проекту Податкового кодексу. Переконаний: усі сторони повинні надати своє бачення цього документа, щоби зробити його простим, доступним та зрозумілим. Звичайно, предметом дискусій залишаються норми, які регулюють відносини між платниками податків і органами державної податкової служби, особливо статті, що визначають права податкових органів, облік платників податків, здійснення податкового контролю, процедуру адміністрування податків і зборів та інше.
Сумніваюся, що Податковий кодекс влаштує одразу всіх. Але його ухвалення дозволить створити в Україні стабільну податкову систему, яка забезпечить однаковий підхід до всіх категорій платників податків і встановить усталені правила відносин на певний період часу.
Записав Василь НИТКА.
Фото автора.