Деякі провідні економічні експерти країни вважають за некоректне коментувати якість проекту Податкового кодексу на тій підставі, що вони не є фахівцями у податковому законодавстві.
Тим часом, кандидату економічних наук, заслуженому економісту Ярославу Жалілу оцінити відправлений на всенародне обговорення законопроект, як то кажуть, сам Бог велів — під його редакцією цього року побачила світ аналітична доповідь «Пріоритети реформування податкової політики України: як перейти від фіскалізму до стимулювання ділової активності?». Запитую у нього, чи дають підстави для такого переходу позитивні місця урядового законопроекту?
— Важко сказати. Бо позитивні аспекти урядової редакції законопроекту межують з ризиками втратити економічну активність. Але позитиви є. По-перше, нова редакція узагальнює і кодифікує силу-силенну нормативних актів податкової політики. По-друге, кількість загальнодержавних та місцевих податків скорочується, що має знизити податкове навантаження. По-третє, здійснюється спроба забезпечити стимулюючий потенціал політики з одночасним збереженням чи навіть посиленням фіскальної ефективності. Я маю на увазі низку податкових пільг, спрямованих на активізацію інноваційного розвитку, запровадження системи прискореної амортизації основних фондів, тощо. По-четверте, зростає фіскальна ефективність податків. Хіба секрет, що держава втрачає значний обсяг ресурсів через нездатність підвищити, скажімо, продуктивність ПДВ. За деякими розрахунками, втрати становлять 26 відсотків від загальних зборів. Разом з тим саме надмірна увага до фіскальної ефективності може звести нанівець найкращі наміри. Слід визнати справедливість багатьох зауважень, пересторог і навіть протестів з боку бізнесменів і промисловців, яким жити за цим кодексом. І добре, що залишився якийсь час для того, щоб звірити позиції, думки, підходи до розв’язання дуже важливого для країни документа.
З тим, що урядовий законопроект дуже доречно узгоджує наявні податкові нормативні акти, цілком погоджується директор Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ігор Бураковський. На його думку, законопроект недоопрацьований. Але про це судити не йому, а фахівцям з податкового законодавства.
Наостанок телефоную колишньому раднику двох останніх президентів країни Олександру Пасхаверу. Він, на жаль, із законопроектом ознайомитися не встиг, проте переконаний, що до написання таких документів не можна долучати податківців. І після паузи додав: «Я згоден з тими, хто розцінює законопроект як подарунок для податківця».
Пропонуємо читачам приєднатися до обговорення проекту Податкового кодексу. Пишіть, телефонуйте — обговоримо.