Житлове комунальне господарство — головний біль чи не кожного керівника міста. Задачу з багатьма невідомими вдається вирішити не всім, та й на ризик не кожний наважиться. Певною мірою міська влада Рубіжного ризикувала, коли п’ять років тому довірила обслуговування половини міста одній приватній комунальній компанії. Але ризик було виправдано.
Не ризикує той, хто ... не ризикує
Ситуація на той момент у місті була, м’яко кажучи, не з приємних. Вісім житлово-комунальних контор з поставленим завданням не справлялися, і однією з причин такої роботи була низька платоспроможність населення за надані послуги. Одне слово, грошей не було, отож про нормальний розвиток Рубіжного залишалося лише мріяти. На щастя, на комунальному ринку з’явилися нові гравці — приватна компанія, яка запропонувала свої послуги. Упевненість її керівників у своїх можливостях була очевидною, оскільки вони одразу запропонували взяти під свою опіку все міське комунальне господарство. Але в міськвиконкомі міркували так: треба створити умови для здорової конкуренції, тому нехай «на поле» вийдуть два гравці — комунальне підприємство міста «Житлосервіс» і новачок, що рветься в бій, — ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Рубіжне».
Господарство розділили майже порівно. Приватній компанії дісталися 509 під’їздів 5- і 9-поверхових будинків. Хоча частина з них побудована в 80-х роках, стан деяких був жахливий. Позначилося те, що останні мікрорайони будувалися на піску, і зсуви ґрунту почали руйнувати стіни. Насамперед приватні комунальники взялися за температурні шви, потім замінили покрівлю там, де ситуація була критична. А третім моментом докладання сил вибрали енергозбереження. Крім заміни лампочок і ремонту електромереж, на вході багатоповерхівок поставили прилади загального обліку електроенергії й почали контролювати її витрату. Такі дії приватних комунальників жителі оцінювали по-різному. Були такі, що оголосили бойкот і перестали сплачувати комунальні послуги. Наприклад, у перший місяць роботи «КомЕнерго» одержало лише ...9 відсотків сплати за послуги. Це був чи не найгірший показник за останні роки. Як виявилося, психологію жителів багатоповерхівок змінити важко. Люди дотепер з недовірою ставляться до приватних компаній, покладаючись на можливості держави. Але ситуація не така вже й безнадійна. Ставлення до приватника зміниться за умови поліпшення житлово-комунальних послуг. Що, власне, і відбулося. Інвестиційний план компанії було складено так, щоб на кожний квадратний метр обслуговуючого житлофонду вкласти як мінімум 2 грн. додатково до того, що йде від тарифів. Це дало змогу впоратися з поставленими завданнями. Сьогодні, наприклад, уже відремонтовано близько 200 під’їздів, більше, ніж планувалося. Біля кожного під’їзду поставили лавочки, урни, встановили дошки оголошень, обладнали місця для сміття. Здавалося б, дріб’язок, але жителі оцінили таку турботу про себе. Почали порівнювати роботу міського «Житлосервісу» і приватної компанії. Це, у свою чергу, поклало початок здорової конкуренції. Міські комунальники почали інакше ставитися до своїх обов’язків, переймати кращий досвід. У підсумку комунальне господарство Рубіжного вийшло на рубіж більш цивілізованого обслуговування населення. А це, у свою чергу, поліпшило платіжну дисципліну. Якщо в 2007 році проплати за послуги становили 76 відсотків, то в 2009-му цей показник поліпшився — 98, а в січні поточного року «КомЕнерго», можна сказати, одержав рекордний показник — більш як 100 відсотків.
Ще раз про тарифи
Як розповідають у компанії, до їхнього приходу в Рубіжне тарифи на комунальні послуги складалися з урахуванням встановлених нормативів. Однак нормативи завжди вищі, ніж факт показання лічильника. Сьогодні компанія веде роботу в тому напрямку, щоб тариф був реальний.
— Якщо обчислювати тариф без встановлених нормативів і враховувати тільки зафіксований показник спожитих ресурсів, то він має бути нижчий від чинного, — пояснює головний бухгалтер компанії Алла Ковтун. — Тому під час формування нових тарифів ми не наполягатимемо на зростанні складової. Зрозуміло, що нормативні показники спрямовані передусім на те, щоб взяти з жителів більше. Але встановлені прилади обліку показали, що споживачі переплачують на користь монополіста. А ми прагнемо того, щоб оплата надаваних послуг була реальна. Водночас якість послуг має поліпшуватися. Ми, наприклад, механізували багато процесів, придбали сучасне устаткування й механізми. Прибирання міста механізовано. Жителі нам вдячні.
На запитання чи важливий корпоративний стиль для двірника, головний бухгалтер відповідає з посмішкою:
— І для двірника, і для жителя. Приємно бачити працівника в гарній спецівці із сучасним знаряддям праці. До речі, з мітлою з лози ми вже розпрощалися.