Продовжимо наше ознайомлення з правами пасажирів залізничного транспорту та розглянемо найбільш критичні ситуації, в які може потрапити подорожуючий, а також надамо декілька практичних порад, як оскаржувати неправомірні дії залізничників. Отже...
Проблеми зі здоров’ям та нещасні випадки в дорозі
Якщо в дорозі погіршилося самопочуття, а необхідних медикаментів немає під рукою — варто звернутися до провідника. У кожному вагоні поїзда є аптечка з найбільш поширеними препаратами, як от: анальгін, аспірин, валідол, йод тощо. Усі ці препарати призначено для пасажирів і їх повинні надавати безкоштовно. Також провідник має принести воду та максимально сприяти пасажиру, який занедужав. Наприклад, відкрити вікно, щоб краще надходило повітря, або переселити його у вільне купе, якщо таке є в наявності. У разі якщо ситуація потребує невідкладної медичної допомоги, потрібно звернутися до начальника поїзда. Він спробує знайти лікаря серед пасажирів через радіовузол або ж організує на його пошуки провідників вагонів. Це буде більш ефективно, ніж самотужки шукати допомоги. Якщо перелічені заходи не дали бажаного результату, хворому не стало краще і продовження подорожі неможливе, начальник поїзда мусить зв’язатися з начальником найближчої станції та викликати автомобіль «швидкої допомоги». На першій зупинці пасажира, який занедужав, буде передано медичним працівникам і доставлено до місцевої лікарні.
Не всім відомий той факт, що перервану у зв’язку з надзвичайними обставинами поїздку можна продовжити, поновивши проїзний квиток. Для цього необхідно не пізніш як через три години після вимушеної висадки з поїзда надати квиток начальнику станції для проставлення на ньому відмітки «зупинка з продовженням терміну дійсності квитка». Продовжити поїздку пасажир зможе протягом 10 днів від того моменту, як він зійшов із поїзда. Якщо ж після прибуття на станцію пасажира було госпіталізовано, десятиденний термін починає свій перебіг з моменту закінчення лікування, що підтверджується довідкою з лікарні чи лікарняним листом. Зрозуміло, що людина, яка потребує медичної допомоги, навряд чи зможе потурбуватися про майбутнє продовження поїздки. Однак це за неї можуть зробити супроводжуючі або ж просто небайдужі попутники.
Нещасні випадки на залізниці, на жаль, теж трапляються. І хоча втрату здоров’я чи навіть життя важко чимсь компенсувати, та все-таки пасажири повинні пам’ятати: в дорозі вони застраховані. Вартість страховки автоматично включається в вартість проїзного квитка, про що на кожному квитку можна знайти відповідну позначку. І хоча страхові суми, що виплачуються, не надто високі, процедура їх отримання дуже проста і зрозуміла.
Про всі нещасні випадки (травми, тілесні ушкодження), що сталися з пасажирами, складається акт. Якщо випадок стався на території станції, акт складає представник вокзальної адміністрації, якщо ж у поїзді — начальник поїзда. До акта заносять інформацію про обставини, дату та час випадку, а також вказують особу, яка зазнала ушкоджень. Підписує акт працівник залізниці, який його склав, та не менше двох свідків інциденту. Один примірник акта після підписання залишається у справах залізниці, а другий видається постраждалому разом з інформацією щодо найменування, адреси та телефону страхової компанії, в якій можна отримати страхову виплату. У разі смерті пасажира, а також украй тяжких тілесних ушкоджень, акт видається його близьким родичам.
Страхова сума виплачується не пізніше 10 днів з моменту подачі документів до страхової компанії. Розмір цієї суми для кожного окремого випадку різний:
— у разі загибелі або смерті пасажира сім’ї загиблого або його спадкоємцю сплачується 51000 гривень;
— у разі одержання пасажиром травми, що потягнуло за собою встановлення інвалідності, сплачується 45900 гривень (при інвалідності першої групи), 38250 гривень (при інвалідності другої групи), 25500 гривень (при інвалідності третьої групи);
— у разі тимчасової втрати пасажиром працездатності сплачується 102 гривні за кожну добу, але не більш як 25500 гривень.
Оскарження неправомірних дій
Якщо ваші права на залізниці порушують — вимагайте книгу скарг та пропозицій. На вокзалах, у касах попереднього продажу квитків, багажних відділеннях, у пасажирських поїздах, а також інших підрозділах залізничного транспорту, які надають послуги пасажирам, у тому числі на всіх торговельних об’єктах, що розташовані на території залізниці, має вестися книга скарг і пропозицій. Книга розміщується на видному та доступному для громадян місці і видається за першою вимогою пасажира. Якщо вам відмовили у наданні книги — звертайтеся до начальника вокзалу або ж начальника поїзда.
Скаржитися також можна до місцевого управління у справах захисту прав споживачів або ж до Державної адміністрації залізничного транспорту України, що розташовується за адресою: 03680, місто Київ, вул. Тверська, 5 (телефон 044-465-14-65). Для цього потрібно підготувати письмову заяву та долучити до неї копії всіх документів, що є доказом ваших слів. Такими документами можуть бути акти, в яких зафіксовано певні обставини, проїзні квитки, фотографії, пояснення або свідчення очевидців тощо. Якщо подаєте скаргу особисто — обов’язково просіть зробити на копії позначку про її прийняття, а якщо відправляєте поштою, надсилайте рекомендованим листом з повідомленням про отримання. Відповідно до статті 20 Закону «Про звернення громадян» вам зобов’язані відповісти в строк не більш як один місяць.
Звернутися до суду по захист своїх прав можна в будь-який момент, не чекаючи на реакцію залізничників чи заходів з боку управління у справах захисту прав споживачів або Державної адміністрації залізничного транспорту. У разі подання позовної заяви про порушення прав споживачів державне мито не сплачується.