Вечірнє засідання 6 липня
Народні депутати розглянули 671 поправку до законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України. Представляючи підготовлений до другого читання законопроект, перший заступник голови Комітету ВР з питань бюджету Владислав Лук’янов (Партія регіонів) зауважив, що Бюджетний кодекс вважається особливим законом у системі законодавства і фактично є бюджетною конституцією. Він взаємопов’язує соціальну, економічну, бюджетну, податкову та грошово-кредитну політику. На думку депутата, підготовлений законопроект відповідає поставленим завданням і має низку переваг. Зокрема, подальший розвиток програмно-цільового методу бюджетування; запровадження середньострокового бюджетного планування; застосування сучасних методів управління бюджетними коштами державним та місцевим боргом; посилення бюджетної дисципліни, вдосконалення системи контролю та відповідальності, впорядкування процедур розгляду і прийняття Закону про державний бюджет. «У законопроекті зроблено подальші кроки на шляху до фінансової самодостатності місцевих бюджетів, передано до місцевих бюджетів окремі джерела доходів, — стверджував В. Лук’янов. — А право на отримання 50 відсотків понадпланових надходжень податку на прибуток підприємств та акцизного збору додають місцевим бюджетам ресурс в обсязі щонайменше 23 мільярдів гривень».
Під час підготовки законопроекту до другого читання було опрацьовано більше тисячі поправок. Опозиція, навпаки, вважала, що запропонований законопроект посилює централізацію розподілу державних коштів і звужує повноваження органів місцевого самоврядування в регіонах. Однак жодну поправку від опозиції фактично враховано не було, тому фракція БЮТ майже в повному складі залишила сесійну залу.
Комітет ВР з питань бюджету рекомендував прийняти законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу в другому читанні та в цілому як закон.
Однак після розгляду всіх поправок остаточне рішення парламент так і не ухвалив. Голова Верховної Ради Володимир Литвин запропонував профільному бюджетному комітету разом із Головним юридичним управлінням ще раз пройтися по тексту, щоб він повністю відповідав Конституції, вивчити можливість врахування зауважень, щоб документ був збалансований. А остаточне рішення щодо Бюджетного кодексу ухвалити в четвер, 8 липня. В. Литвин також нагадав, що парламентарії домовлялися розділити цей законопроект на два: перший — це основне тіло Бюджетного кодексу; другий — внесення змін до законів у зв’язку з прийняттям Бюджетного кодексу. Але приймати такі рішення одночасно, щоб «не розірвати» прийнятий документ, який надовго визначатиме бюджетний процес у країні.
Лідер фракції БЮТ Іван Кириленко висловив стурбованість щодо звуження в законопроекті функцій парламенту. «З 1992 року, коли були запроваджені так звані декрети, коли Верховна Рада делегувала Кабінету Міністрів прийняття документів найвищої ваги, з того року по крупинках парламент відвойовував притаманні йому функції, в тому числі формування бюджету, зміни до бюджету, механізми бюджетування і так далі, і так далі. Сьогодні цим документом функції парламенту суттєво звужуються», — сказав депутат.
Лідер фракції Партії регіонів Олександр Єфремов також підтримав пропозицію доопрацювати законопроект, враховуючи його системний характер. «Ми можемо порадитися ще і з Кабінетом Міністрів, і Міністерством фінансів, і адміністрацією Президента, і в четвер цілком усвідомлено прийняти остаточне рішення, яке буде зрозуміле всім», — сказав він.
Олег Зарубінський (Блок Литвина) відзначив, що такий серйозний документ, як Бюджетний кодекс, має бути підготовлений «не під конкретні посадові особи, а під державні інтереси».
За відкладення прийняття остаточного рішення стосовно законопроекту до четверга, 8 липня, проголосували 257 депутатів.