Комітет з питань правосуддя рекомендував парламенту прийняти в другому читанні та у цілому законопроект «Про судоустрій і статус суддів», повідомляє Інформаційне управління Верховної Ради.
Народні депутати звертали увагу на те, що проектом пропонується підвищити вимоги до кандидатів на посаду судді. А саме: суддею апеляційного суду та вищого спеціалізованого суду можуть стати лише судді, які мають стаж роботи на посаді судді не менше п’яти років, а суддею Верховного Суду України — не менше п’ятнадцяти років. Крім того, передбачена спеціальна підготовка майбутніх суддів, яка проводиться протягом одного року за рахунок коштів Державного бюджету України. А при обранні на посаду на конкурсній основі проводиться кваліфікаційний іспит.
Законопроектом запроваджується скорочена процедура обрання та звільнення суддів, обраних безстроково: ці питання включаються до порядку денного сесії Верховної Ради позачергово без голосування та розглядаються парламентом без висновків комітетів.
З метою вдосконалення системи судів загальної юрисдикції законопроектом передбачається створення Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, який нарівні з Вищим адміністративним судом України та Вищим господарським судом України функціонуватиме як суд касаційної інстанції.
Пропонується майже у п’ять разів збільшити заробітну плату суддям першої інстанції. При цьому така заробітна плата буде нараховуватися не на основі підзаконного акта, а на підставі закону. Водночас пропонується підвищити відповідальність суддів перед суспільством. Зокрема, передбачено зобов’язання судді щорічно заповнювати декларацію не лише про доходи, а й про свої видатки.
Проектом передбачається також, що в судах, поряд із державною, можуть використовуватися регіональні мови або мови меншин відповідно до Закону «Про ратифікацію Європейської Хартії регіональних мов або мов меншин».
На думку народних депутатів, законопроектом «вирішуються проблеми з тяганиною в судовій системі». Так, скорочено строки розгляду справ та строк оскарження рішення. При цьому суди апеляційної та касаційної інстанції не матимуть права повертати справи на повторне вирішення в суд нижчої інстанції. Водночас введено відповідальність за судову тяганину, яку допускає суддя. При цьому такі дії вважаються порушенням присяги, за що передбачено дисциплінарну відповідальність для судді аж до звільнення його з посади.
Законопроектом також передбачається ліквідація кваліфікаційних класів суддів, присвоєння яких, вважають члени комітету, «нерідко використовувалося як засіб тиску на суддів». При цьому пропонується встановити і заборону нагородження суддів до моменту їх виходу у відставку з метою посилення їх незалежності під час здійснення правосуддя.
Суб’єктами законодавчої ініціативи до другого читання було внесено 1724 поправки, з яких близько 400 було враховано повністю або частково.