Ознайомившись з опублікованим на шпальтах газети «Голос України» 9 червня 2010 р. зверненням членів Науково-експертної ради державного підприємства «Державний фармакологічний центр» МОЗ України (далі — Центр) до голови комітету Т. Д. Бахтеєвої, народні депутати України —члени Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я поділяють стурбованість авторів з приводу ситуації, що склалася довкола організації діяльності та призначення керівника цього державного підприємства.
Разом з тим народні депутати України — члени комітету зазначають, що повноваження, покладені законом на народних депутатів України та комітети Верховної Ради України, зобов’язують їх ретельно вивчати, аналізувати та здійснювати контроль за станом справ у державі в цілому та у системі охорони здоров’я зокрема.
З огляду на це, у межах виконання передбаченої Законом України «Про комітети Верховної Ради України» контрольної функції, комітет постійно опікується проблемами охорони здоров’я населення та спрямованою на їх вирішення діяльністю Міністерства охорони здоров’я України як спеціально уповноваженого центрального органу державної виконавчої влади в галузі охорони здоров’я.
Змушені констатувати, що ситуація в галузі охорони здоров’я України є критичною. Пацієнти не отримують належної медичної допомоги в державних і комунальних закладах охорони здоров’я, а в аптеках далеко не завжди можна придбати якісні та ефективні лікарські засоби.
Ефективність та результативність діяльності будь-якого регуляторного чи контролюючого органу, в тому числі Міністерства охорони здоров’я України, визначається відповідними реальними показниками. Що стосується таких показників, дотичних до галузі охорони здоров’я, то, на жаль, в Україні вони є далекими від таких, що можуть бути оцінені як позитивні.
Нині Україна за рівнем смертності посідає перше місце в Європі. Наша держава тримає сумне лідерство на європейському континенті за темпами розвитку епідемії ВІЛ-інфекції. Ми займаємо друге місце в Європі за темпами зростання хіміорезистентного туберкульозу. Частка фальсифікованих лікарських засобів на українському фармацевтичному ринку сягає 5—8% загального обігу, а частка ліків з недоведеною терапевтичною ефективністю становить близько 25%.
Застосування неякісних, фальсифікованих, неефективних ліків у багатьох випадках зумовлює відсутність належних результатів лікування, розвиток резистентності збудників хвороб, підвищену смертність пацієнтів.
Ми як народні депутати України та члени Комітету з питань охорони здоров’я не маємо права не звертати увагу на те, що державні закупівлі лікарських засобів здійснюються за корумпованими схемами, переможцями тендерів стають одні й ті ж компанії, які є посередниками, а не виробниками лікарських засобів. Нерідко переможцями тендерів стають посередники посередників, наприклад, з Нової Зеландії чи Республіки Сейшельські Острови.
Проведені контролюючими органами перевірки, в тому числі фінансово-господарської діяльності МОЗ протягом 2008—2009 рр., також свідчать про кричущі системні порушення та зловживання при здійсненні регуляторної та фінансово-господарської діяльності Міністерством охорони здоров’я України та підпорядкованими йому структурами. Такий стан організації роботи центрального органу виконавчої влади в галузі охорони здоров’я становить серйозну загрозу для належної реалізації конституційних прав громадян України на охорону здоров’я та національної безпеки держави.
Позиція комітету чітка — негативні процеси, що впливають на стан справ у галузі охорони здоров’я, спонукають нас як народних обранців посилювати нагляд та контроль за тим, що відбувається у цій сфері, шукати шляхи її реформування, яке неможливе без участі висококваліфікованих та досвідчених спеціалістів. Належне розв’язання кадрових питань є запорукою успіху будь-якої справи.
Враховуючи, що на Державний фармакологічний центр МОЗ України покладено державні функції, і він є головною організацією з підготовки пропозицій Міністерству охорони здоров’я України щодо допуску (чи не допуску) ліків на ринок України, народні депутати України — члени комітету, виключно в межах виконання контрольної функції, передбаченої відповідними положеннями Закону України «Про комітети Верховної Ради України», здійснювали контроль за дотриманням Міністерством охорони здоров’я України вимог постанови Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2008 р. № 777 під час проведення конкурсного відбору кандидатів на посаду керівника зазначеного державного підприємства. Це питання не має жодного політичного забарвлення.
Отримані в результаті здійснення зазначеного контролю дані свідчать про порушення законодавства з боку посадових осіб Міністерства охорони здоров’я при проведенні цього конкурсного відбору. Позиція начальника юридичного управління Міністерства охорони здоров’я України та довільне трактування цією посадовою особою положень Порядку проведення конкурсного відбору керівників державних суб’єктів господарювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2008 р. № 777 (далі — Порядок), що стосуються процедури визначення переможця конкурсного відбору та ухвалення рішення про затвердження результатів конкурсного відбору, призвели до прийняття Міністерством охорони здоров’я подальших неправомірних рішень та дій.
Ці неправомірні рішення та дії полягали, зокрема, у проведенні наступного засідання конкурсної комісії після завершення конкурсного відбору без забезпечення належного інформування всіх її членів про його проведення, переголосуванні пропозицій учасників конкурсу, не затвердженні результатів конкурсного відбору, а також в ухваленні комісією не передбаченого зазначеним вище нормативно-правовим актом Кабінету Міністрів рішення.
Виявлені народними депутатами України — членами комітету порушення процедури проведення зазначеного конкурсного відбору були підтверджені Міністерством юстиції України, до якого за роз’ясненнями офіційно звернувся комітет.
На жаль, безвідповідальне ставлення посадових осіб МОЗ до виконання покладених на них обов’язків призвело до конфліктної ситуації з обранням директора Центру.
На сьогодні відповідним судовим рішенням від 8 червня 2010 року Міністерству охорони здоров’я України заборонено вчиняти будь-які дії, спрямовані на наймання на роботу Бліхара В. Є. на посаду директора Центру та укладати з ним контракт.
Народними депутатами України — членами Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я не ставиться під сумнів створена в Україні нормативна база, що регламентує державну реєстрацію лікарських засобів, яка визнана міжнародними експертами ВООЗ кращою серед країн СНД. Обговорюється лише стан справ на фармацевтичному ринку України та доступність для населення ефективних та якісних лікарських засобів. Увага Комітету до кадрових призначень у сфері охорони здоров’я зумовлена не особистою зацікавленістю та політичними поглядами, а виключно відсутністю протягом останніх років професіоналізму та досвіду роботи серед керівників охорони здоров’я в очолюваних ними сферах управління.
Враховуючи ситуацію, що склалася довкола Державного підприємства «Державний фармакологічний центр», народні депутати України — члени Комітету з питань охорони здоров’я готові на найближчому засіданні обговорити з членами Науково-експертної ради ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України питання, що стосуються діяльності Центру та допуску лікарських засобів на ринок України.
Переконані, що й надалі здійснення комітетом покладених на нього контрольних повноважень сприятиме забезпеченню прозорості та неупередженості у діяльності органів виконавчої влади та формуванню ефективної кадрової політики в охороні здоров’я, що має базуватися виключно на принципах професіоналізму.
Дякуємо за небайдужість до проблем галузі охорони здоров’я та сподіваємось на подальшу плідну співпрацю.
Народні депутати України—члени Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я.