Одним із ключових аспектів проведення реформ у сфері європейської інтеграції є забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування висококваліфікованими фахівцями. Як готуються президентські кадри і наскільки це важливо саме сьогодні, в умовах кардинальних змін у державі — про це в бесіді з президентом Національної академії державного управління при Президентові України Юрієм Ковбасюком (на знімку).

— Юрію Васильовичу, сьогодні держава перебуває у складних умовах. На вашу думку, що є найважливішим пріоритетом для Національної академії як головного навчального закладу з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців. Як ви плануєте розпочати новий навчальний рік?

— Безперечно, цей рік ми розпочинаємо в досить складних умовах (фактично війни на сході України). Але я усвідомлюю, що кожен із нас повинен працювати ефективніше, розуміти свою місію та якісно виконувати обов’язки. Це ті прості речі, які ми можемо зробити для України в цілому задля припинення війни, швидшого виходу з фінансової кризи.

Наразі на сході України перебуває доцент кафедри політичної аналітики і прогнозування академії, пізніше й деякі слухачі будуть залучені до складу ЗСУ. Працівники академії долучилися до допомоги українським військовим, перерахувавши свій одноденний заробіток на потреби армії у рамках Всеукраїнської акції «Підтримай українську армію».

Незважаючи на такі складні обставини, академія цьогоріч виконала план вступної кампанії. Слід зазначити, що за останні роки — це найбільший конкурс. Це пов’язано з проведеною широкою передвступною кампанією в органах державної влади, місцевого самоврядування. Але необхідно підкреслити, що академія та її регіональні інститути до цього року охоплювали всю територію України; на жаль, АРК Крим та  Севастополь були втрачені — з цього регіону щорічно подавали 80—90 заяв на навчання. Складна ситуація також зі вступниками була і на сході України...

У сьогоднішніх умовах ми повинні говорити про нові підходи до навчального процесу. Мова йде про виховання у слухачів патріотичності та порядності. Це ті якості, які повинні бути притаманні всім державним службовцям.

— Чи планує академія у зв’язку з прийняттям закону про вищу освіту привести національну систему підготовки управлінських кадрів до європейських стандартів?

— З метою інтегрування в європейський освітній простір академія підтримує партнерські зв’язки із зарубіжними і міжнародними інституціями із 48 країн світу, бере участь у реалізації низки міжнародних проектів, програм.

Сьогодні заклад є членом Мережі інститутів і шкіл державного управління країн Центральної та Східної Європи (NІSPAcee), Міжнародного інституту адміністративних наук (ІІAS), Міжнародної асоціації шкіл та інститутів управління (ІASІA), Навчальної мережі глобального розвитку Світового банку (GDLN), постійним учасником Мережі директорів Інститутів і шкіл державного управління ЄС (DІSPA).

Нещодавно під час участі у конференції ІASІA я провів низку важливих ділових зустрічей: із президентом Міжнародної асоціації шкіл та інститутів управління (ІASІA) Мішелем де Врізом, президентом Американської асоціації державного управління (США) Аланом Розенбаумом, виконавчим директором Мережі інститутів і шкіл державного управління країн Центральної та Східної Європи (NІSPAcee) Людмилою Гайдашовою, генеральним директором Міжнародного інституту адміністративних наук (ІІAS) Ролетом Лоретаном, віце-президентом акредитаційного комітету Європейської акредитаційної асоціації з державного управління (EAPAA) Юраєм Немецом. У ході зустрічей обговорено питання співпраці, академічного обміну, проведення спільних наукових заходів тощо. Важливим результатом стало обговорення питання можливого проведення конференції ІASІA в Україні.

У планах створення за підтримки ЄС регіональної школи держуправління країн східного партнерства, до якої увійдуть Україна, Білорусь, Молдова, Грузія, Вірменія, Азербайджан та представники інших країн. Наразі академія спільно з ЄС опрацювали цей проект. Очікуємо, що нашими партнерами стануть Роттердамський університет Еразмус (Нідерланди), Голландський інститут державного управління (Нідерланди), Німецький університет адміністративних наук (м. Шпаєр, ФРН).

Цьогоріч слухачі з Університету прикладних наук з державного управління та менеджменту Північної Рейн-Вестфалії (ФРН), Кавказького університету (Грузія) пройдуть семестрове навчання у магістратурі академії. У свою чергу, наші слухачі мають змогу стажуватися у Франції в Національній школі управління (ENA), Берлінській вищій школі економіки і права. Крім того, викладачі академії читають лекції у польських університетах.

Розуміючи необхідність і важливість приведення національної системи управлінських кадрів до європейських стандартів, саме іноземний досвід у поєднанні з кращими національними традиціями покладено в основу реформування академії.

— Досвід яких країн ви використовували?

— Упродовж 2009—2011 рр. у Національній академії реалізовувався проект ЄС Twіnnіng «Підтримка розвитку та вдосконалення системи підготовки державних службовців в Україні». Метою проекту була модернізація існуючої системи підготовки державних службовців в Україні, визначення нових стратегічних засад державної політики у підготовці державних службовців, покращення ефективності діяльності академії та її регіональних інститутів у сфері підвищення кваліфікації, формування нових професійних навичок державних службовців. Партнерами академії у рамках проекту були французька Національна школа управління (ENA), польська Національна школа державного управління (KSAP), також співпрацювали з експертами з Прибалтики, Іспанії, Німеччини та інших країн.

— З цього випливає, що в академії мало відбутися реформування, чи не так? Яка мета таких змін?

— У структурі академії вже створено Інститут державної служби і місцевого самоврядування, Вищу школу державного управління, Інститут вищих керівних кадрів. У Вищій школі державного управління навчання слухачів здійснюється на засадах New Publіc Management. Вони навчаються за спеціальною магістерською програмою «Публічне адміністрування», яка розроблена академією спільно з Вищою школою управління і права (Берлін) за сприяння Німецького товариства технічної співпраці (GTZ) та підтримки уряду ФРН. У цьому закладі навчається майбутня управлінська еліта. Вже стало доброю традицією проводити для них першу лекцію у Національному історико-культурному заповіднику «Софія Київська». Як правило, першу лекцію читають відомі особи, чиї прізвища говорять самі за себе, так звані «хрещені батьки» — Мирослав Попович, Василь Кремень. У цьому році лекцію прочитає Богдан Гаврилишин.

В Інституті державної служби і місцевого самоврядування здійснюється підготовка магістрів із галузевого управління (зокрема, у сфері парламентаризму та парламентської діяльності, освіти, охорони здоров’я, національної безпеки, регіонального і місцевого самоврядування тощо). Програми підготовки фахівців спрямовані на забезпечення європейського рівня надання адміністративних послуг на засадах запровадження у практику діяльності принципів «Good Governance» — доброго «належного» врядування.

Інститут вищих керівних кадрів здійснює навчання топ-менеджерів І—ІІІ категорій посад державних службовців за спеціальною магістерською програмою «Управління суспільним розвитком». Навчання керівників вищого рівня здійснюється на засадах Executіve Programs, що орієнтоване на розвиток сформованих лідерських якостей і навичок стратегічного управління.

— Які навчальні дисципліни є найважливішими в підготовці сучасного держслужбовця?

— В академії запроваджено такі нові дисципліни, як «стратегічне управління», «стратегічний менеджмент», «управління проектами», «антикризове управління», «державна політика» тощо. Вони є базовими для державного управління.

— Цілком очевидно, що кожна спеціальність має свої окремі дисципліни. Чи мають ці дисципліни спільний компонент?

— Найважливішим компонентом будь-якої дисципліни є євроінтеграція. Якщо раніше ми вивчали історію становлення ЄС, його правові та інституційні основи, то сьогодні — питання, пов’язані з регулюванням аграрного ринку, засадами функціонування енергетичного, фінансового ринків в країнах ЄС, діяльністю Європейського інвестиційного банку тощо. Академія готує висококваліфікованих фахівців у цих сферах.

— У суспільстві існує переконання, що державна служба — глибоке й минуле сторіччя, так само думає і молодь. Чи реалізували випускники навички, здобуті в академії, фактично в європейському напрямі, європейських підходах? Назвіть випускників, якими ви пишаєтеся.

— За роки діяльності (а це майже 20 років) закладом підготовлено понад 22 тисячі магістрів. Назву деякі прізвища: перший віце-прем’єр-міністр, міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Володимир Гройсман, заступник міністра юстиції України Ігор Бондарчук, перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Анатолій Максюта, перший заступник міністра Кабінету Міністрів України Олег Паракуда, київський міський голова, голова КМДА Віталій Кличко, міські голови Львова — Андрій Садовий, Українки — Павло Козирєв, Броварів — Ігор Сапожко, голова Вищого адміністративного суду України Олександр Нечитайло. Серед випускників і 63 народні депутати України, з них — 27 народних депутатів України VІІ скликання. Цей список можна продовжувати.

— Чи дозволено громадянам інших країн вступати до академії?

— Ми отримали ліцензію МОН України, що надає право навчати іноземних слухачів. Йдеться про Вищу школу державного управління, у якій з часом навчання проводитиметься англійською мовою. Ми надаватимемо перевагу тим, хто вже досяг успіхів у навчанні чи у професійній сфері, шукатимемо лідерів з інших країн, які з часом зможуть обіймати високі посади в органах державного управління. У минулому році розпочали прийом іноземців на навчання на умовах контракту. Сподіваємося, що наші випускники з часом очолюватимуть міністерства, стануть членами парламенту, впливатимуть на політику і, безперечно, матимуть гарні дружні відносини з колегами з України.

— Відомим є факт, що громадяни України віддають перевагу навчанню за кордоном, вважаючи таку освіту престижнішою та такою, що відкриває широкі можливості. А навіщо іноземцям наші дипломи?

— Кожна навчальна програма академії розроблена спільно з іноземними партнерами. Це дає змогу нашим викладачам, науковцям спільно з міжнародними експертами працювати над вузькими сегментами вдосконалення окремих дисциплін. Як результат — наші навчальні програми розроблені з урахування кращого світового досвіду.

Слід підкреслити, що одним із пріоритетів діяльності закладу залишається запровадження подвійних дипломів із європейськими вищими навчальними закладами за різними спеціальностями підготовки магістрів.

— Яким критеріям повинні відповідати працівники, науковці, завідувачі кафедр академії?

— Перед собою, своїми колегами я завжди ставлю питання щодо якості та досягнутих результатів. Якщо мова йде про посади завідувачів кафедр, необхідно зазначити, що в академії призначення особи на цю посаду здійснюється на контрактній основі. Однією із головних умов контракту є чітко визначений строк перебування особи на посаді завідувача кафедри (не більше двох термінів). Потрібно не зупинятись на досягнутому.

— Сформулюйте головну мету для академії на найближчі п’ять років.

 

— Я мрію про лідерство, першість та якість у всьому. Для цього ми повинні мати все найкраще: навчальні програми, викладачів, слухачів і матеріально-технічну базу. Ми над цим працюємо. Ставимо ціль і досягаємо результатів. У нас була мета видати «Енциклопедичний словник з державного управління», що її ми успішно реалізували. Далі була «Енциклопедія державного управління» у 8 томах, базові навчальні підручники «Державне управління», «Державна служба». Цьогоріч вийшли підручники «Державна політика», «Регіональне управління». На наступний рік плануємо видання підручників «Місцеве самоврядування», «Державне управління в умовах глобалізації». У планах також видання англо-українського енциклопедичного словника з державного управління.