За всіх часів пошта була й залишається одним із символів країни. Сьогодні робота цього державного підприємства безпосередньо стосується кожного з нас. І його рівень — це ще й авторитет держави в очах пересічних громадян. На жаль, українська пошта сьогодні — не гордість, а об’єкт для справедливої критики. Хто винен і як змінити ситуацію? Про це ми поговоримо в цій статті.
Українське державне підприємство поштового зв’язку «Укрпошта» — єдина державна мережа поштового зв’язку, яка охоплює всі регіони країни, і має у своєму складі 14 тисяч стаціонарних відділень зв’язку, де працюють майже 110 тисяч людей. Щотижневик «2000» протягом декількох років розповідав про серйозні зловживання, яких припускалося колишнє керівництво цього підприємства. Нагадаємо читачам про найрезонансніші публікації.
Лампочки та іграшки замість листів і газет
У 2008 році на посаду керівника «Укрпошти» було призначено Таїсію Замкову. «Пані Замкова основні свої зусилля спрямувала не на ефективне керівництво довіреним їй відомством, а на побудову комерційних схем, які обіцяли великі дивіденди їхнім творцям», — зазначає видання в публікації «Безмовний зв’язок з Мінтрансзв’язком» (№48 (440) 28 листопада — 4 грудня 2008 р.). «Як приклад можна навести договір з фірмою «УніТел» на поставку карток мобільному зв’язку на суму 124 млн. грн., тоді як раніше «Укрпошта» одержувала картки винятково під реалізацію», — пояснює видання в публікації «Поштмейстер поза конкурсом» (№36 (428) 5 — 11 вересня 2008 р.). Автор статті відзначає, що «чи не головними контрагентами «Укрпошти» стали кілька фірм, засновником яких є Михайло Куницький (ВАТ «УніТел», ТОВ «Ф. С. К.», ТОВ «Українські інноваційні системи», ТОВ «Інтегральні рішення і технології» тощо). Інший приклад, який наводить «2000»: «Тендерний комітет «Укрпошти» визнав тендер із закупівлі велосипедів для листонош таким, що не відбувся (сума — близько 9 млн. грн.). Єдина й основна причина такого рішення в тому, що згідно з поданими пропозиціями, ТОВ «Українське креативне агентство», керівником якого є все той самий Куницький, ніяк не могло бути визнане переможцем. За цим фактом порушено кримінальну справу». Крім того, в 2009—2010 роках були підписані договори комісії із дніпропетровськими фірмами ТОВ «ТИНО» і ТОВ «Вертикаль» без конкурсного відбору на поставку товару на загальну суму в 240 мільйонів гривень.
В іншій публікації — «Чи буде продано «Будинок зв’язку на Хрещатику?» (№41 (433) 10 — 16 жовтня 2008 р.) автор газети «2000» наводить нові приклади комерційної діяльності керівництва «Укрпошти»: «Коло особливих бізнес-партнерів «Укрпошти» ... новий гендиректор поповнила як мінімум двома товариствами з обмеженою відповідальністю — ТОВ «БіТуБі» і ТОВ «Газотрон-Люкс». Першу фірму «Укрпошта» виручає, реалізуючи через мережу відділень зв’язку дитячі іграшки, другу — продаючи енергозберігаючі лампочки. Причому роздрібна ціна зазначеної продукції вища, ніж у спеціалізованих магазинах». За словами автора публікації, Таїсія Замкова давала вказівки директорам філій розрахуватися за ще не реалізований товар. «Результат — з підприємства вимиваються державні кошти, частина яких, наважимося припустити, лягає в кишені, а частина — акумулюється для фінансування ймовірних дострокових парламентських виборів». Чи не лояльність до колишнього керівництва Кабміну втримувала в кріслі Замкову? Юлія Тимошенко не могла не розуміти, який пропагандистський ресурс являє собою система державної пошти.
У статті «Безмовний зв’язок з Мінтрансзв’язком» газета «2000» вказує, що на публікацію «Чи буде продано «Будинок зв’язку на Хрещатику?» відреагували в управлінні по боротьбі з організованою злочинністю ГУ МВС України в м. Києві. «Там у процесі розгляду нашого звернення було виявлено й документально зафіксовано, що, будучи на посаді в. о. генерального директора УДППЗ «Укрпошта» Замкова Таїсія Федорівна підписала договір комісії з ТОВ «Бітубі» 
№ 82-127 від 21.07.08 на загальну суму 2 699 914,50 грн., всупереч умовам якого було безпідставно перераховано на розрахунковий рахунок ТОВ «Бітубі» кошти в розмірі 800 000 грн... Згідно з отриманою відповіддю від УБОЗ ГУ МВС України в м. Києві нам стало відомо, що матеріали зібрано й відпрацьовано в повному обсязі й передано в прокуратуру Шевченківського району м. Києва для ухвалення рішення згідно зі ст. 97 КПК України».
Менше листів, посилок і поштових відділень
Підсумок діяльності колись міцного державного підприємства невтішний: в 2009 році порівняно з 2008-м обсяг письмової кореспонденції по УДППЗ «Укрпошта» знизився на 23 відсотки до менш як 300 мільйонів одиниць. Кількість посилок 2009-го знизилася на 14 відсотків — до менш як 15 мільйонів одиниць. Неухильно скорочувалася мережа об’єктів поштового зв’язку. Громадськість била тривогу: адже в багатьох населених пунктах відділення пошти — чи не єдиний засіб для спілкування із зовнішнім світом. Кількість відділень танула з року в рік: на 1 січня 2007 року налічувалося 15 567 об’єктів поштового зв’язку, на 1 січня 2008-го — 15 495, на 1 січня 2009-го — 15 271 відділення. Особливо «постаралася» пані Замкова торік: на 1 січня 2010 року чисельність поштових відділень скоротилася до 14 738. Замість боротьби за доходи й ефективність роботи відділень їх просто закривали. Як бачимо з вищенаведених фактів, найбільших збитків завдавали державному підприємству не поштові відділення в провінції, а бізнес-проекти київського начальства.
Претендент без профільної освіти і досвіду
Після президентських виборів 2010 року до керівництва країною на зміну дилетантам прийшли професіонали. Оголошено конкурс на заміщення вакантної посади керівника «Укрпошти». Здавалося б, нарешті галузь зможе очолити відповідальна людина, котра розглядає державне підприємство не як джерело особистого збагачення чи політичних дивідендів, а як структуру, що визначає обличчя держави. Хто ж вони, кандидати на головного поштмейстера країни?
Серед претендентів на посаду — нинішній виконуючий обов’язки генерального директора Євген Заєць. Серед вимог, які висувають до кандидатів, — базова освіта відповідного профілю й досвід успішної роботи на керівних посадах підприємств галузі зв’язку та сфери інформатизації не менше п’яти років. Ні спеціалізованої освіти, ні необхідного досвіду пан Заєць, котрий працював у будівельних, комунальних підприємствах і управлінні земельних ресурсів Дніпропетровська, не має. І ця головна обставина не стала перешкодою для допуску п. Зайця до участі як претендента на заміщення вакантної посади керівника «Укрпошти». Що є прямим порушенням постанови Кабінету Міністрів № 777 від 03.09.2008 р. «Про проведення конкурсного відбору керівників державних об’єктів господарювання». Але ця тема заслуговує окремої публікації.
Про ступінь компетентності виконуючого обов’язки генерального директора промовисто свідчить підписаний ним наказ від 17 травня 2010 року «Про внесення змін у структуру управління УДППЗ «Укрпошта». Як відомо, Президент України Віктор Янукович у перші дні своєї діяльності на посту глави держави розпорядився скоротити на 20 відсотків кількість чиновників державних структур і витрати на державний апарат. А Євген Заєць збільшив наказом чисельність своїх заступників до дев’яти! Що і казати, гідна відповідь на заклик до економії. Голова Національної спілки журналістів України Ігор Лубченко у своєму інтерв’ю газеті «Україна молода» («Яке село без пошти», № 112 за 22 червня 2010 р.) зазначив: «Я уважно прочитав біографії нових керівників «Укрпошти». Може, вони чудові люди — не знаю, ми ще не зустрічалися. Але! Вони не працювали на пошті! А це вселяє песимізм».
А якщо правоохоронні органі сьогодні зацікавить історія тендерних закупівель УДППЗ «Укрпошта», вони можуть не виявити на підприємстві багатьох важливих документів. 7 червня 2010 року в. о. генерального директора видав наказ № 204 про службове розслідування. Читати без посмішки документ неможливо. «У зв’язку з випадком розморожування холодильника, яке сталося в ніч з 03.06.2010 р. на 04.06.2010 р. у приміщенні відділу тендерних процедур (каб. 739), що призвело до залиття документів з проведення тендерних процедур закупівель наказую: 1. Створити комісію з проведення службового розслідування...» Цікаво, де ж зберігалася тендерна документація — у морозильній камері? У підпіллі? Чи лід з холодильника, що розтанув, залив водою весь кабінет?
Президент України Віктор Янукович пообіцяв провести «справжню чистку влади й керування в державі від непрофесіоналів і корупціонерів». Для більш як ста тисяч працівників УДППЗ «Укрпошта» і мільйонів клієнтів ці слова пролунали, як ніколи, обнадійливо. Хто і коли розірве сіті бізнес-структур, які обплутали державне підприємство? Хто приведе свіжу команду фахівців, здатних відновити й зміцнити «Укрпошту»? У системи поштового зв’язку — величезний потенціал зростання, який може й має бути використаний на благо країни. Поки що на шляху реформ поштова карета застрягла в глибокій ямі. Хто витягне галузь? Не віриться, що серед 110-тисячного колективу підприємства немає грамотних, відповідальних, досвідчених кадрів, які вболівають за доручену справу. Чи втрутяться Президент і Прем’єр-міністр у розв’язання проблеми? Або це доведеться зробити трудовому колективу?
P. S. До речі, проведення конкурсного відбору на посаду генерального директора «Укрпошти» призначено на сьогодні, 25 червня. У пункті 13 «Порядку проведення конкурсного відбору керівників державних суб’єктів господарювання», затвердженому постановою Кабінету Міністрів України № 777 від 03.09.2008 р., зазначено: «Обов’язковою умовою проведення конкурсного відбору є його відкритість. Представники засобів масової інформації мають право бути присутніми на засіданнях комісії під час розкриття пакетів документів, поданих претендентами, їх розгляду й оголошення переможця». Наша газета повідомить читачів про розвиток подій.