Обдурити покупця можна і цілком невинними з погляду закону способами, і не дуже. Найпоширеніші пастки для споживачів проаналізувало видання www. aіf. ru.
Спеціальна ціна («особлива пропозиція», «спецакція»). Така «заманушка» зазвичай розташовується на найвиднішому місці на полиці. Фокус у тому, що ця ціна часто поширюється лише на один вид товару (скажімо, тільки на апельсиновий сік), тоді як на стенді представлено кілька варіантів. Відповідно, натхненні інформацією про знижку покупці кладуть у кошик, не дивлячись, і яблучний сік, і гранатовий, що стоїть поряд, який насправді коштує втричі дорожче.
Лід замість м’яса. Уважно оглядайте шматки, купуючи заморожені продукти. Найчастіше половину їхньої ваги становить налиплий лід. Особливо обдаровані продавці навчилися робити важчими продукти, розфасовані заводським способом. Приміром, пакет із замороженими кальмарами за допомогою шприца «накачують» водою, яка потім теж замерзає.
«Упаковка, що схудла». За останні 2—3 роки упаковки круп, цукру, борошна тощо, які десятиліттями важили 1 кілограм, «схудли» — тепер їхня вага становить 900 або навіть 850 грамів. Хоча оформлення упаковки — ідентичне й ціна не знизилася.
Один за ціною чотирьох. Звертайте увагу на товари, які продаються блоками (йогурти, набори печива тощо), — на ціннику вказується ціна за весь блок цілком (скажімо, 1х4), а на касі найчастіше... множиться на 4!
Обважування. Візьміть за правило перевіряти ще раз вагу розфасованих тут же, в магазині, товарів (контрольні ваги за законом повинні бути скрізь!) — часом розбіжність становить від 50 до 200 грамів.
Ще один виверт діє під час продажу їжі на вагу — овочів, фруктів, солодощів, салатів. Указується ціна, але... за 100 грамів, а не за кілограм, як усі звикли. При цьому вага «100 г» надрукована найдрібнішим шрифтом у куточку цінника. Формально ніхто нічого не порушив. Але в покупця цілковите відчуття, що він купує за цією ціною кілограм.
Зайва пачка. Коли на касі продавець пробиває кілька однакових продуктів (скажімо, три пакети молока), він нібито випадково прокочує штрих-код один зайвий раз. Мало хто помітить, що в чеку напроти позиції «молоко» з’явилася цифра 4 замість 3.
Експерти радять уважно вивчати зміст чека ще в магазині. Що ж стосується різночитань у ціні продукту, то згідно із Законом України «Про захист прав споживачів» продавець повинен продати вам товар за ціною, зазначеною на ціннику, навіть якщо вона нижча за реальну. Прагнете знижки? Розплатившись за товар, що раптово подорожчав, поверніться в зал і сфотографуйте цінник на ньому (інакше після скандалу його можуть одразу забрати або замінити) і вимагайте адміністратора. Він зобов’язаний вирішити ситуацію — продати вам товар дешевше або компенсувати різницю, в найгіршому разі — повернути вам гроші й забрати товар.