Продовжимо наше ознайомлення з правами пасажирів залізничного транспорту та розглянемо окремі непередбачувані ситуації, в які може потрапити кожен із нас.

Ви сіли в поїзд, а ваш квиток залишився у проводжаючого. У цій ситуації потрібно терміново зв’язатися з особою, в якої залишився квиток, та спрямувати його до начальника вокзалу. Останній телеграмою повідомить начальника поїзда, в якому ви їдете, про фактичну наявність викуплених квитків. На підставі телеграми вам абсолютно безкоштовно оформлять проїзні документи на весь шлях прямування і ви зможете спокійно продовжити свою подорож. Зважайте на те, що підтвердити наявність квитків необхідно протягом трьох годин. Після того, як сплине цей термін, вас як безбілетного пасажира можуть попросити залишити поїзд.

Якщо, не розібравшись у ситуації, вас змусили оплатити проїзд повторно, компенсації витрачених коштів можна вимагати в Державної адміністрації залізничного транспорту України, що розташована за адресою: місто Київ, вул. Тверська, 5 (поштовий індекс 03680). Для цього потрібно подати письмову заяву та долучити до неї всі придбані вами квитки. Термін реагування на таку вимогу законодавством не встановлено, тому чекати на відповідь доведеться, за загальним правилом, протягом місяця.

Поспішаючи, ви сіли не в той поїзд. Ситуація прикра, однак і її можна якщо не виправити, то значно мінімізувати негативні наслідки. Пам’ятайте, це не лише ваша помилка, а й недогляд провідника, який мусив уважно перевірити ваш квиток перед посадкою. Тому не баріться — прямуйте до начальника поїзда та вимагайте, щоб він зафіксував відповідні обставини в акті. Зійшовши на найближчій зупинці та маючи на руках такий акт, ви можете повернутися на станцію відправлення, не сплачуючи за проїзд.

Якщо внаслідок помилкової посадки та повернення у вихідну точку (що може зайняти у вас не одну годину) ви запізнилися на свій поїзд — звертайтеся до каси та просіть поновити дійсність вашого квитка. Вам зобов’язані надати квиток на найближчий поїзд у потрібному вам напрямку, при цьому за проїзд платити не доведеться. Оплаті підлягатиме лише вартість плацкарти, яка визначається залежно від обраного вами типу вагона та класу поїзда.

Вийшовши на проміжній станції, ви відстали від поїзда. Перше, про що думає людина, яка потрапила в таку, м’яко кажучи, екстремальну ситуацію, — це наздогнати поїзд на таксі або іншим транспортом. Можливе й таке рішення, але за умови, що ви точно знаєте, де найближча зупинка поїзда, і переконані в успішній реалізації цього плану. Однак найкраще — це заспокоїтися і не гарячкувати. Спочатку потурбуйтеся про збереження своїх речей, які залишились у поїзді. Для цього зверніться до адміністрації вокзалу з проханням надіслати начальнику поїзда телеграму про те, що його пасажир відстав від поїзда. Водночас зазначте, в якому вагоні та на якому місці ви їхали, а також, дайте вичерпний перелік залишених вами речей. Далі залишається тільки чекати. Працівники залізниці мають чіткі інструкції, що необхідно робити в таких ситуаціях. Так, начальник поїзда, отримавши відповідну інформацію, складе акт, в якому чітко опише всі залишені на вашому місці речі. В акті в таких випадках розписуються сам начальник поїзда, провідник вагона та двоє пасажирів, які стали свідками цих обставин. Потім ваші речі разом із квитком та оформленим актом буде знято з поїзда на найближчій станції (час перебування поїзда на якій не менш як десять хвилин). Речі на зберігання прийме начальник відповідної станції, про що відправить телеграму на вокзал, де ви перебуваєте. Із вказаною телеграмою ви маєте право безкоштовно проїхати першим попутним поїздом до станції, на якій зберігаються ваші речі, та забрати їх. Далі ви можете продовжити свою подорож, поновивши дійсність квитка через касу вокзалу. До того ж вартість проїзду сплачувати не потрібно, оплаті підлягає лише вартість плацкарти, тобто окремого місця у вагоні.

Де шукати загублені чи забуті в вагоні поїзда речі? Якщо ви загубили речі на пероні або в приміщенні залізничного вокзалу, зверніться до начальника вокзалу. Всі знайдені речі детально описуються, заносяться до спеціальної облікової книги та залишаються на зберіганні в адміністрації вокзалу. Речі, котрі було забуто в поїзді, потрібно шукати в начальника кінцевої станції прямування поїзда.

Якщо ви вийшли на своїй зупинці та виявили, що щось забули в поїзді, який рушив далі, зверніться до адміністрації вокзалу з проханням телеграмою поінформувати про це начальника поїзда, в якому залишилися речі. Ви можете наполягати, щоб ваші речі було знято з поїзда на найближчій станції та направлено до вокзалу, де ви перебуваєте. Вам потрібно буде лише сплатити залізниці всі належні платежі (за надсилання телеграм, за зберігання, упакування, перевезення багажу тощо).

Звернувшись із проханням про видачу знайдених речей, будьте готові довести своє право на них, письмово вказавши точні прикмети речей та їх уміст. Після перевірки документів, що посвідчують вашу особу, речі буде негайно вам повернуто.