І чи не стане їм легше дихати, якщо городяни пересядуть на велосипеди?
Дослідження атмосферного повітря у малому транспортному кільці Львова, під час якого було використано 42 фіксовані точки відбору проб, лягло в основу створення карти рівня забруднення атмосферного повітря, над створенням якої працювало ЛКП «Адміністративно-технічне управління» Львівської міської ради. Аналогів таких карт Україна не має. А перша ластівка, можливо, не є ще досконалою, однак визначила, куди має місто просуватися.
Результати дослідження його автори не називають трагедійними (відсутність індустріальних гігантів у даному випадку працює на позитив, як і чимала кількість паркових зон), але певну загрозливу ситуацію з рахунку не скинути, особливо в центрі Львова. Визначено 16 помірно небезпечних зон, де відмічено значне перевищення допустимих норм таких хімічних речовин, як оксид вуглецю та азот діоксиду. Точок із небезпечним ступенем, чи, тим більше, із сильно небезпечним, у центрі міста, на щастя, не виявлено. Щоправда, дослідження проводилося взимку, а про карту заговорили лише зараз, улітку, коли рівень забруднення однозначно збільшується. Однак за будь-яких умов проблема — в центрі уваги місцевої влади та громадськості, і вона знайшла своє втілення в розробці Транспортної стратегії Львова. Минулого року місту навіть вдалося купити пересувну лабораторію, яка проводить виміри стану забруднення атмосферного повітря і води. Нині — працює над картою, і в останньому кварталі цього року можна буде говорити про більш ґрунтовні висновки. Та про один безумовний висновок можна сказати й зараз — перенавантаження автотранспортом згубно впливає не тільки на здоров’я мешканців, а й на архітектурні пам’ятки міста. Останнім шкодить надмірна вібрація та вихлопні гази автомобілів, які вступають у хімічну реакцію з будинками. Що стосується людей, то недосконале повітря Львова негативно впливає на кровотворну, дихальну, серцево-судинну й центральну нервову системи. І якщо Львів планує справді стати міжнародним туристичним центром, на все це потрібно зважати серйозніше.
Отже, місто потребує розбудови мережі автостоянок поза центром; організації роботи громадського транспорту, як альтернативи приватному; пріоритету електротранспорту в його центральній частині. А ще — популяризації велосипедів та активізації велосипедного руху. Про це йшлося на громадському обговоренні, участь у якому взяли місцеві депутати, журналісти та міські чиновники. Член депутатської групи львівської міськради «Громадянська позиція» Анатолій Забарило навіть представив свій проект ухвали концепції розвитку велосипедного руху й облаштування велосипедної інфраструктури у Львові.
Остання пропозиція в місті розглядається цілком серйозно, хоча в багатьох може викликати й посмішку. А дарма. Концепція була винесена на останнє засідання Львівської міської ради. До того ж велосипедний рух і облаштування велосипедної інфраструктури в місті активно підтримує молодь. Вона навіть провела акцію «Велосипедисти за чистий Львів!», представила концепцію організації велосипедного руху у Львові в її графічному форматі та макет велодоріжки з велосипедистом.
До слова, біля міської Ратуші давно встановлено місце для паркування кількох велосипедів. Можливо, їхня кількість у Львові невдовзі збільшиться.