Минулого тижня парламент ухвалив низку доленосних для країни документів. До таких, безперечно, можна зарахувати проект закону про судоустрій та статус суддів. Реформи в цій сфері вже давно назріли. Спроби запровадити їх робила не раз і попередня влада. Тож не дивно, що команда нового Президента не забарилася зі своїми правилами для вітчизняної Феміди. Однак вражає поспіх, з яким документ №4650 потрапив у сесійну залу.
В апараті Верховної Ради його зареєстрували в понеділок, 31 травня. Висновок науково-експертного управління на документ, який займає півтори сотні сторінок (до речі, пояснювальна таблиця — ще 265) надійшов уже в четвер уранці. Тоді ж із текстом напрацьованих спеціальною робочою групою змін могли ознайомитися й законотворці. Вочевидь, часу на вивчення такого фундаментального матеріалу не було. Однак це не завадило 237 народним депутатам проголосувати за ухвалення судової реформи в першому читанні. Нині ці зміни перебувають у процедурі підготовки до другого читання. В адміністрації Президента сподіваються, що закон буде ухвалено до серпня цього року, і вже з вересня правосуддя у нас вершитимуть за новими правилами.
Що саме на нас чекає, якщо документ ухвалять? Найбільш резонансним і водночас очікуваним від цієї влади нововведенням можна назвати так звану реорганізацію Верховного Суду. Нині цю тему активно обговорюють у пресі. Зокрема, планується скоротити чисельність суддів до двох десятків осіб. Коментуючи це положення, представники команди Президента постійно наголошують, що ця позиція втілюватиметься в життя поетапно, з виходом власників мантій у відставку або переходом до інших судів. Зауважимо, що згідно з указом В. Ющенка від 2005 року, сьогодні у Верховному Суді мало б бути 95 суддів. На сьогодні на офіційному сайті установи їх налічується 86. Скільки ж часу знадобиться, щоб скоротити цю установу до вказаних розмірів? Хоч би там як було, але вже тепер нам відомо, що у зв’язку з можливими змінами і звільненнями у Верховному Суді почалася хвиля морального занепаду. Адже суддям, як і всім людям, властиво закривати очі на професійну честь, якщо стілець за робочим столом ось-ось втратить опору.
Інша, але не менш резонансна тема, пов’язана з реформою судочинства, — мовне питання. «У судах, розташованих у місцях компактного проживання громадян іншої національності, можуть використовуватися, поряд із державною, їхні національні мови», — йдеться в тексті законопроекту. Саме це положення чи не найчастіше використовувалося під час розгляду документа в сесійній залі депутатами-опозиціонерами. На їхню думку, це може завдати істотного удару державній мові.
Метою законопроекту, зазначено в пояснювальній записці, є:
— реформування судочинства відповідно до міжнародних стандартів;
— підвищення ролі та статусу судді в суспільстві;
— забезпечення незалежності суддів від впливу, в тому числі, й у системі правосуддя;
— спрощення процедури доступу до суду для кожного громадянина.
Саме ця остання позиція не може не викликати певних сумнівів у тих, хто ознайомився із текстом документа. Пропонується запровадити таку систему судів загальної юрисдикції:
— місцеві суди;
— апеляційні суди;
— вищі спеціалізовані суди;
— Верховний Суд.
Передбачається с  творити три вищі спеціалізовані суди, які стануть судами касаційної інстанції. Йдеться про Вищий спеціалізований суд із розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд та Вищий адміністративний суд. Невже така схема стане доступнішою пересічному українцю, який і нині не знає, до якого саме суду йому звернутися, щоб відстояти справедливість. Те, що один із спецсудів опікуватиметься і цивільними, і кримінальними справами, народний депутат Юрій Кармазін уже назвав схрещенням «вужа з їжаком». Водночас він наголосив, що знищення військових судів може завдати прямих збитків нашій обороноздатності.
Справедливо зауважити: проект закону про судоустрій істотно підвищує рівень вимог до тих, у чиїх руках зосереджується влада над чужими долями. Так, судді змушені будуть звітувати про власні доходи та витрати, а також звітуватимуть за членів своєї родини. Щоб захистити суддівську мантію, їм доведеться складати іспит перед Вищою кваліфікаційною комісією суддів України. Це буде письмове анонімне тестування у спеціально відведеному приміщенні і зафіксоване за допомогою технічних заходів: відео- та звукозапису. Цікаво, що за новим законодавством присягу новообраний суддя складатиме не перед Верховною Радою, а перед Президентом.
Водночас є й ціла низка положень, якими суддям намагаються підвищити статус. Так, приміром, стаття 131 проекту закону встановлює, що не пізніше, як за півроку після призначення, судді Конституційного, Верховного, Вищого спеціалізованого, апеляційного і місцевого судів, «які потребують поліпшення житлових умов», забезпечуються окремою благоустроєною квартирою чи будинком або службовим житлом за місцем розташування суду. Окрім істотного збільшення заробітної плати в кошторисах судів загальної юрисдикції та КС передбачатимуться кошти на представницькі витрати. Ще одне цікаве ноу-хау у вітчизняній юриспруденції — запровадження автоматизованої системи документообігу, завданням якої, зокрема, буде визначення персонального складу для розгляду конкретної справи.
У той само четвер, коли парламент ухвалив проект, про який ідеться, голова Комітету Верховної Ради з питань правосуддя Сергій Ківалов повідомив, що вже наступного дня, у п’ятницю, 3 червня, ці законодавчі ініціативи розгляне Венеціанська комісія. Однак станом на цей понеділок європейські фахівці з текстом документа не ознайомилися. За словами члена Венеціанської комісії Марини Ставнійчук, на засіданні лише говорили про перебіг судової реформи, зокрема, заслухали й інформацію від Сергія Ківалова про президентський документ. Самі ж положення ніхто не розглядав. Це було б можливо тільки якби до комісії надійшло офіційне звернення держави, наголосила М. Ставнійчук.
Команда глави держави в усіх своїх виступах наголошує, що проект закону про судоустрій і статус суддів ураховує всі рекомендації європейських фахівців і має лише благородну мету — провести комплексні і системні реформи для забезпечення реалізації конституційного права громадян на судовий захист з урахуванням міжнародних демократичних стандартів. Їхні опоненти зводять цей законопроект до намагання повністю підлаштувати судову систему «під себе». У будь-якому разі нині робота над документом триває.
Коментар
Леонід ФЕСЕНКО, народний депутат, член Комітету Верховної Ради з питань правосуддя:
— Тривають марні розмови про те, що нібито цим законопроектом скорочуються повноваження Верховного Суду. Ми вважаємо це хибним уявленням. Давайте подумаємо: а чи справа Верховного Суду розглядати тисячі справ про розподіл земельних наділів, гаражів тощо? На наш погляд, Верховний Суд має здійснювати передусім спрямування судової практики в державі, щоб не було правосуддя луганського або львівського, а щоб було єдине застосування закону по всій Україні. Цей суд розглядатиме справи, які не знайшли свого вирішення у вищих спеціалізованих судах.
Водночас істотно підвищується зарплата суддів з коефіцієнтом залежно від юрисдикції судів. Документом фіксується фінансування судів окремим рядком у державному бюджеті. Це завжди декларувалося, але ніколи не реалізовувалося. Законопроектом істотно змінюються підходи до формування судового корпусу. Запроваджується єдина вища кваліфікаційна комісія суддів України для усунення різночитань під час визначення критеріїв професійної готовності кандидатів у судді для здійснення правосуддя.
Окремо хочу звернути увагу на те, що в законопроекті закладено норми, які дають можливість прибрати тяганину під час розгляду судом конкретних справ, а це страшний бич правосуддя.