До донецького корпункту «Голосу України» почастішали звернення пенсіонерів зі скаргами на дії контролерів-енергетиків.
«Беспредел» та «рекет». Це не розповідь про «бандитський Донбас». Це — слова, які вживають читачі газети, розповідаючи про свої конфлікти з енергетиками. Лексика тим більше вражає, що лунає з вуст законослухняних пенсіонерів.
«Я мешкаю сама, будинок успадкувала за заповітом, — поділилася проблемою Євгенія Ткаченко із селища Сердитого під Шахтарськом. — До серпня минулого року будинок був зачинений. Коли я влітку користувалася електроенергією, то своєчасно оплачувала рахунки, заборгованості не мала. В будинку була дуже погана електропроводка. Від стовпа до кухні дроти я замінила (викликала електриків), а в будинку вирішила поміняти навесні. У січні цього року був сильний ураганний вітер. Із виноградника впала труба і обірвала дроти. Багато разів телефонувала до електромережі і просила приїхати полагодити. Але мені відповідали: мовляв, погана дорога, і вони не можуть приїхати».
Пенсіонерка, якій виповнилося 76 років, залишилася без води, оскільки вона підключається від кухні. «У сусідів попрошу — принесуть трохи, а я на двох милицях, інвалід, не можу ходити після хвороби. Поруч жили хлопці, які працювали у відрядженні. Попросила їх підключити до кухні дроти. Вони зробили, і я користувалася водою десять днів. А в лютому 2010-го прийшли перевіряти світло. У мене все було сплачено, але контролери сказали, що кухня до лічильника не підключена. Я пояснювала, що з електромережі до мене відмовлялися їхати через погані дороги. Але перевіряльники сказали: писатимемо акт. Винна — значить, треба покарати. І відключили лічильник. Виписали штраф у 1400 гривень. Із них одразу треба заплатити 412 гривень, а решту розподілили на шість місяців. Я заплатила за підключення, знайшла таксі, поїхала до них, а вони не хочуть мене підключати: змушують придбати електронний лічильник за 551 гривню і заплатити ще 180 гривень за підключення. Хоча всім лічильники встановлювали безплатно. Отримую мінімальну пенсію, інвалід, хворію, мені роблять уколи і ставлять крапельниці, сиджу без світла вже півтора місяці. Новий лічильник мені не потрібен, у мене рік тому міняли. Прошу вашої допомоги. У нас такий хаос в електромережі, нічого не домогтися. Але ж не можна так збиткуватися над хворими літніми людьми».
А ось іще одна історія, цього разу — із міста Шахтарська, де мешкає учасниця війни 83-річна Зінаїда Старшинова. Про поневіряння пенсіонерки розповів її племінник Ігор Попков. «Працівники енергокомпанії відключили електрику і змусили платити пенсіонерку за підключення 285 гривень (тоді як місячна пенсія — 900 гривень). Заявили, що у неї не працював лічильник, тож вирішили, що старенька «хімічить», — говорить наш читач. — Пояснення Зінаїди Василівни, що насправді її кілька тижнів не було в квартирі, тому що вона доглядала хвору родичку, ніхто і слухати не хотів! Працівники енергонагляду заробляли гроші, залякуючи пенсіонерку. Попередили, що коли вона ще раз перед тим, як поїхати до іншого міста, не напише заяву, що буде відсутня в квартирі, їй відключать електроенергію знову. Сусіди-пенсіонери підтвердили, що це — звичайна практика в Шахтарську».
Ігор Попков провів власне розслідування випадку відключення квартири Зінаїди Старшинової. Його візит до начальника РЕС Андрія Колосова дав несподіваний результат. Виявилося, що в базі даних підприємства немає інформації про відключення та повторне підключення пенсіонерки! «Виходить, жінка стала жертвою шахраїв — працівників РЕС, — резюмує читач. — Вони просто скористалися своїм службовим становищем».
Конфлікти енергетиків та пенсіонерів прокоментував правозахисник Ігор Воскобойніков, який має досвід в тому числі судового захисту споживачів електроенергії. «Я порадив би людям жорстко і наполегливо відстоювати свої права, — зазначив правозахисник. — Конституція охороняє недоторканість вашої оселі. Тому ви маєте право не пускати контролерів на подвір’я чи до будинку. Або пускати тоді, коли вам це зручно, коли день і час візиту погоджено з вами. А якщо перевіряльники зайшли без дозволу, то захищайтеся. Звичайно, слабка пенсіонерка мало що може вдіяти проти здорових працівників РЕС (а вони полюбляють ходити на перевірки удвох-утрьох). Вискакуйте за двері, гукайте сусідів, перехожих, викликайте міліцію, але не залишайтеся наодинці із контролерами».
За словами співрозмовника, судові рішення, які виносяться на користь споживачів, мало хвилюють енергетиків: є мораторій на примусове стягнення коштів з таких підприємств. Таким чином держава захищає монополіста. Тому навіть мільярдні суми за виконавчими листами «Донбасенерго» не лякають. Тоді як штрафи із пенсіонерів стягуються справно...
Донецька область.
P.S. Коли матеріал уже підготували до друку, редакція газети отримала відповіді на запити з приводу названих випадків від ВАТ «Донецькобленерго» та Донецького територіального представництва Національної комісії регулювання електроенергетики України. Завдяки втручанню газети на фасаді будинку Євгенії Ткаченко таки встановили новий прилад обліку. Щодо звернення Зінаїди Старшинової, то, за повідомленням «Донецькобленерго», «заборгованості за спожиту електроенергію за цією адресою немає, акти про порушення правил не складалися і завдання на відключення електроенергії не видавалися». Тоді хто ж залякав літню жінку і змусив її заплатити майже 300 гривень: контролери чи шахраї?