З 17 березня цього року набрали чинності зміни до Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців». Вони передбачені Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії протиправному поглинанню та захопленню підприємств», який було прийнято ще 17 листопада 2009 року.
Найсуттєвішими, що безпосередньо зачіпають діяльність підприємств, є такі нововведення.
Тепер будь-яка реєстраційна картка, що подається уповноваженою особою за довіреністю від юридичної особи, має бути посвідчена керівником цієї юридичної особи та скріплена печаткою, або посвідчена нотаріально. Тобто для внесення змін про юридичну особу (реєстраційні картки форми 3, 4), підтвердження відомостей (реєстраційна картка форма 6) на реєстраційній картці має стояти, окрім підпису уповноваженої за довіреністю особи, також підпис директора та печатка або ж нотаріальне посвідчення.
Незрозумілими є дії при створенні юридичної особи, а також при подачі реєстраційних карток для фізичних осіб — підприємців. Можливо, в таких випадках також вимагатимуть нотаріального посвідчення підпису уповноваженої особи. Проте уважно прочитаємо текст норми: «Підпис особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), на реєстраційній картці та заяві про втрату (заміну) документів має бути засвідчений відповідною посадовою особою та скріплений печаткою цієї юридичної особи або нотаріально засвідчений». Отже, виходить, що це не стосується фізичних осіб — підприємців. Так само може не стосуватися реєстраційної картки форма 1, що подається при створенні юридичної особи, адже представник діє від імені засновників.
Окрім цього при заміні Свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його втратою тепер потрібно подавати також довідку органу внутрішніх справ за місцезнаходженням юридичної особи (фізичної особи — підприємця) про реєстрацію заяви про втрату оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію.
Також урегульовано питання втрати установчих документів. В такому разі засновники (учасники) юридичної особи або уповноважений ними орган чи особа подаватимуть державному реєстратору заяву про втрату оригіналів установчих документів встановленого зразка. До цієї заяви буде додаватися документ, що підтверджує внесення плати за публікацію про втрату та довідка органу внутрішніх справ за місцезнаходженням юридичної особи про реєстрацію заяви про втрату оригіналів установчих документів.
При зміні керівника або особи, уповноваженої діяти без довіреності від імені юридичної особи, обов’язково потрібно подавати примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення уповноваженого органу про зміну зазначених осіб та/або завірену в установленому порядку копію розпорядчого документа про їх призначення. Якщо зміни стосуються обмежень щодо представництва від імені юридичної особи, додатково подається примірник оригіналу або нотаріально засвідчена копія рішення уповноваженого органу, яким встановлено такі обмеження.
На практиці реєстратори і раніше вимагали такий документ та відмовлялися проводити без нього будь-які реєстраційні дії, тому де-факто ця норма нічого нового не має.
Ігор Сандугей, юрист.