Хочу поділитися своїм баченням проблеми 12-річної освіти з урахуванням особистого досвіду педагогічної роботи. Працюю вчителем історії у старших класах. Утім, зупинитися хочу на доцільності реформування структури дошкільної та початкової освіти.12-річна школа — це краще для учня, учителя, сім’ї чи держави? Однозначної відповіді не знаю, тому розберемо все по порядку.
Для учня
Шестирічна дитина, як правило, уміє читати та писати. Але це за умови, що нею займалися батьки та дідусь з бабусею. Таких малят половина. Інша ж половина не уміє та й не хоче уміти. І це гірка правда, з якою стикається вчитель початкових класів. Хлопчики й дівчатка, які відвідували дитсадки, комунікабельніші та більш підготовлені до шкільних навантажень та вимог. Діти із сім’ї надто інфантильні, вразливі. Поєднання цих особливостей дошкільного розвитку для вчителя — основне завдання, яке, на жаль, не може бути якісно виконано. Як може учитель одночасно працювати з тим, хто уміє читати, писати, лічити, й тими, хто рахує до трьох, не знає абетки і уже злословить? Це перша проблема загальноосвітньої школи.
Її розв’язання, на мою думку, наступне: обов’язкове впровадження початкової освіти (1—2 клас) в ДНЗ з урахуванням напрацьованого досвіду в структурах «школа — сад». Отже, слід кардинально змінити підхід до дошкільної освіти. А саме: заборонити в дитсадках навчати письма, читання, арифметичних дій до 1-го класу. Зосередити основну увагу на розвитку здібностей дитини та фізичних якостей. У 3-й клас вона має приходити з обов’язковою підготовкою на рівні досягнень нинішнього 1-го. У цьому разі вчителька, яка розпочинатиме роботу з дітьми не з 1-го, а з 3-го класу, матиме можливості для впровадження своєї майстерності. А перша вихователька, повторюсь, працюватиме з учнями 1—2 класів у рамках структури «школа — сад».
Чи краще це для дитини? Гадаю, краще. Я працювала музичним керівником у дитячому садку і переконалася, що основна мета роботи в ДНЗ — розвиток творчих здібностей. І їх слід розвивати до восьми років, продовжуючи тим самим дитинство.
Постає запитання: що робити з тими, хто вже з трирічного віку читає, пише, опановує комп’ютерні ігри тощо? Відкривати спеціалізовані заклади, які можуть вгамувати амбіції батьків та реалізувати здібності обдарованих дітей. З цією метою необхідно збільшувати кількість обласних ліцеїв-інтернатів для талановитих сільських дітей.
Для вчителя
Учитель початкових класів (а це 3—4-й) отримує з дошкільного закладу дитину, яка в 1—2 класі показала свої здібності, опанувала програму першого класу нинішньої програми, адаптована для роботи у багатосотенному колективі, знає правила поведінки. Тобто дитина стала учнем. Ось для чого й потрібні два роки обов’язкової дошкільної освіти. Учитель в цих умовах буде більше учителем, ніж вихователем, як це у першому-другому класах нині. Психіка дитини готова до певних мінімальних освітніх навантажень, фундамент для яких закладено у дошкільному закладі. Чи краще це для учителя? Нехай вони самі скажуть.
Для сім’ї
Немає жодних сумнівів, що батьки бачать своє чадо, у першу чергу, здоровим. Я з болем дивлюся на первачків, які на слабеньких плечах несуть здоровенні рюкзаки з підручниками, канцелярським приладдям, спортивним взуттям, їжею тощо. Хребет дитини деформується, змінюється постава і вже з початкової школи третина дітей входить до спеціальної медичної групи. Тому першачки повинні бути звільнені від домашніх завдань з тим, щоб вивчати творчі дисципліни та займатися фізичною культурою.
Я підтримую позицію Олени Кияниці, учителя-методиста з Криму, яка на сторінках газети «Голос України» пропонує, «де це можливо, замінити академічні уроки в класах на рухливі на повітрі. Особливо це стосується 1 і 2 класів. За партою навчати тільки письма» («Голос України» за 16.04.2010 р.).
Для держави
Нещодавно делегація дубенських освітян відвідала Францію. Спілкування з колегами вразило. Виявляється, у французьких школах немає класних керівників, до посадового окладу в розмірі кількох тисяч євро директору доплачують лише 100 євро за виконання виховних функцій; у вчителів вищої категорії (ставка 12 годин) кількатисячна зарплатня; у молодих спеціалістів навантаження більше при меншій зарплаті; на декілька районів один інспектор, і лише він має право атестувати учителів тощо.
Наведені приклади лише підтверджують той факт, що українська освіта далека від потреб учня, учителя, батьків. Держава поки що не знайшла оптимального співвідношення в структурі стосунків дитина — батьки — освіта на користь дитини. Держава винна в жалюгідному забезпеченні шкіл навчальними посібниками (окрім підручників, зміст яких здебільшого викликає подив).
Як правдиво пише згадана Олена Кияниця про підручник історії для 5-го класу: «Сумні параграфи науково-публіцистичного змісту. Розумні статті, а дитину вони гублять, а не розвивають. Це — погано, але я змушена виконувати програму».
Висновок
12-річна освіта в Україні — позитивне явище для суспільства, дитини, батьків, учителів. Мета її впровадження — розвантажити дітей. Сьогодні цієї мети не досягнуто. Причина — відірваність науковців, які розробляють освітянські реформи, від практиків, що змушені впроваджувати ці недолугі ноу-хау.
Поєднання досвіду вчених із досвідом практиків, залучення ресурсів держави для кардинальної зміни пріоритетів у навчально-виховному процесі, використання іноземного досвіду та діаметрально інший підхід до соціального статусу Учителя — запорука подолання проблем, що стоять на шляху запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні.
Людмила ГОНЧАРУК,учитель-методист ЗОШ № 5.
Дубни
Рівненської області.