Чомусь в історії України поділ землі і власності на неї завжди був не лише джерелом багатства, а й причиною постійних конфліктів, які породжували навіть між усобні війни й посягання на життя. Незважаючи на те, що суспільство вже давно живе у третьому тисячолітті, земельні афери продовжують мати місце і в теперішній час незалежної України.

Найслабшою ланкою виявився захист земель державної та комунальної власності
І це зважаючи на те, що, на перший погляд, саме ця категорія земель повинна бути під постійним захистом і органів місцевого самоврядування, органів державної влади, контролю, і правоохоронних органів.
Власне цей предмет цивільного обороту постійно зазнає «рейдерських атак» з боку спритних ділків, які за відвертого потурання органів місцевого самоврядування та виконавчої влади, які часто прикриваються колективною безвідповідальністю, а також за сприяння недобросовісних суддів, які недоторканні, намагаються постійно «відкусити» ласий шматок цих земель.
Сьогодні фактично єдиним державним органом, який протидіє цим явищам, є прокуратура. Саме до неї спрямовано численні звернення і громадян, і депутатів усіх рівнів, до прокуратури звертаються громадські організації і навіть органи влади та контролю, які втратили важелі впливу, коли події перейшли у сферу судових спорів.
Ми всі добре знаємо проблеми зі станом додержання земельного законодавства на території Львівщини. Часто такі питання тісно пов’язані із постановленням судами незаконних судових рішень.
Загалом на цьому напрямку наглядової діяльності впродовж 2009 року органами прокуратури Львівщини порушено 25 кримінальних справ, принесено 788 протестів, внесено 348 приписів та подань, до різного виду відповідальності притягнуто 287 посадових осіб, із них 42 посадові особи органів контролю, за прокурорського втручання відшкодовано 4 мільйони 21 тисячу 800 гривень.
Проте, незважаючи на активізацію прокурорської роботи, на території області продовжують порушувати вимоги природоохоронного законодавства стосовно цього питання.
Зокрема, набули поширення факти незаконного вилучення та надання земель сільськогосподарського та лісогосподарського призначення, їх самовільної забудови тощо, і це зумовлено передусім тим, що на території області землі здебільшого мають рекреаційне призначення та є привабливими для забудови, комерційної діяльності.
Як засвідчили прокурорські перевірки, переважно порушення земельного законодавства допускаються внаслідок прийняття органами виконавчої влади та місцевого самоврядування незаконних рішень. Наприклад, голова однієї із сільських рад Пустомитівського району своїм одноосібним рішенням вилучив із сільськогосподарського обороту та вивів із володіння та користування громади села (надав в оренду для житлової та громадської забудови) земельну ділянку площею 20,7 гектара орієнтовною вартістю майже два мільйони гривень, куди ввійшли навіть земельні ділянки, які перебували у приватній власності мешканців села. Досудове слідство в порушеній кримінальній справі за ознаками складу злочинів, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 366 КК України завершено; справу розглянув суд.
Аналогічні порушення встановлено і під час перевірок, проведених на території Жовківського, Мостиського, Сколівського, Дрогобицького та Яворівського районів, за наслідками яких порушено кримінальні справи.
Також перевірками, проведеними органами прокуратури, встановлено факти нецільового використання земель, зняття родючого шару ґрунту без спеціального дозволу тощо.
Ще однією проблемою на території Львівщини є самовільне зайняття земельних ділянок.
Так, станом на 01.01.2010 року площа самовільно зайнятих земель становить 169 гектарів проти 722,13 гектара станом на 01.01.2009 року.
За втручання органів прокуратури за рішеннями судів станом на 01.01.2010 року повернуто 356,82 гектара самовільно зайнятих земель проти 855 гектарів, повернутих станом на 01.01.2009 року.
Сума заборгованості із сплати за шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття родючого шару ґрунту без спеціального дозволу на 01.01.2010 року становить 453 тисячі 931 гривню. За втручання органів прокуратури відшкодовано 319 тисяч 883 гривні. На розгляді в судах перебуває 79 прокурорських позовів на загальну суму 180 тисяч 23 гривні.
Органами прокуратури вживалися заходи стосовно фактів самовільного зайняття земельних ділянок. Так, прокуратурою Сихівського району м. Львова встановлено, що кооперативом «С» самовільно зайнято земельну ділянку площею 0,19 гектара у Львові із земель загального користування для облаштування платної автостоянки, чим громаді міста завдано шкоди в сумі 56605,56 гривні. За даним фактом прокурором Сихівського району м. Львова 30.06.2009 року порушено кримінальну справу стосовно голови правління кооперативу «С» за ознаками складу злочину, передбаченого ст. 197-1 КК України. Досудове слідство у справі завершено; справу розглянув суд.
Аналогічні кримінальні справи порушено прокурорами Залізничного та Шевченківського районів м. Львова. Після завершення досудового слідства зазначені кримінальні справи розглянуто судами Львова, постановлено обвинувальні вироки.
Органи прокуратури Львівщини також постійно здійснюють нагляд за додержанням законів у діяльності контролюючих органів та державних підприємств, що здійснюють діяльність у сфері регулювання земельних відносин.
Перевірки засвідчили, що внаслідок незаконних дій окремих службових осіб органів лісового господарства, органів влади і місцевого самоврядування допускаються грубі порушення вимог Земельного кодексу України під час вилучення, зміни цільового призначення земель лісового фонду.
Такі порушення набули поширеного характеру на території Пустомитівського, Дрогобицького, Сколівського, Городоцького районів, смт Брюховичі тощо.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.04.2008 року зупинено прийняття рішень про надання згоди на вилучення ділянок, їх передавання у власність та оренду зі зміною цільового призначення органами влади та місцевого самоврядування. Водночас з’ясовано, що на порушення згаданого розпорядження незаконні рішення про вилучення земель лісового фонду приймали органи виконавчої влади на території Пустомитівського, Сколівського, Турківського, Дрогобицького районів.
Проблемою у сфері здійснення захисту лісових ресурсів є те, що саме спеціалізовані лісокористувачі, такі як підрозділи Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства та обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Галсільліс», погоджуються на вилучення в них земель лісового фонду.
Суди приймають рішення замість органів виконавчої влади
Як свідчить вивчення матеріалів справ, судами не завжди забезпечується дотримання вимог матеріального та процесуального права та постановляються законні судові рішення.
До прикладу: під час вирішення справ суди перевищують надані їм повноваження та приймають рішення, які належать до виключної компетенції органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Так, постановою Бродівського районного суду задоволено позов про спонукання до вчинення дій: припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 18,7 гектара ріллі та зараховано її до земель запасу сільськогосподарського призначення Малехівської сільської ради. Зобов’язано відповідача дати дозвіл на розробку проекту відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Зазначена постанова суду залишена без змін Львівським апеляційним адміністративним судом.
Отже, суди прийняли рішення про припинення права постійного користування землями державної власності, а також щодо відчуження прав на землю, хоча правом приймати такі рішення наділений власник — орган державної виконавчої влади як повноважний представник.
За рішеннями судів з розпорядження держави фактично вибуло 43,7 гектара земель сільськогосподарського призначення.
Прокуратура області не погодилась із цими судовими рішеннями та оскаржила їх до Вищого адміністративного суду України, ухвалою якого рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасовано, провадження у справі закрито.
Позивач звернувся до Верховного Суду України зі скаргою про перегляд ухвали Вищого адміністративного суду України за винятковими обставинами. За результатами перегляду справи, з урахуванням заперечення прокуратури області, Верховним Судом постановлено рішення про відмову в задоволенні скарги.
Інколи суди, постановляючи рішення, неправомірно змінюють цільове призначення земель.
До того ж це відбувається не лише стосовно земель сільськогосподарського призначення, а й стосовно земель рекреаційного призначення, вкритих лісами першої групи.
Окрім цього, виявлено факти безпідставного затвердження судами мирових угод, наслідками яких є перехід права власності на землі товарного сільськогосподарського виробництва, тобто фактично відбувається відчуження земель, на яких поширюється дія мораторію. Лише Стрийським міжрайонним прокурором виявлено 8 таких рішень та принесено апеляційні подання, які апеляційний суд задоволив. Загальна площа відчужених земель за рішеннями судів становила 14 гектарів.
Мають місце факти набуття майнових прав на землі, на підставі судових рішень, шляхом укладення угод щодо самочинно збудованих будівель і споруд.
Розглядаючи земельні спори, суди припускаються суттєвих процесуальних порушень, що призводить до неправильного вирішення спору.
До прикладу, приписами процесуального права регламентовано, що обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування. Інформацію про категорію земель, їх цільове призначення, правовий режим, класифікацію тощо належить встановлювати на підставі даних Державного земельного кадастру.
Мають місце випадки, коли суди загальної юрисдикції, на порушення вимог процесуального права, розглядають спори, що підвідомчі господарським судам.
Незважаючи на те, що право безоплатного отримання земельних ділянок у власність набувають лише громадяни, суди визнають це право за суб’єктами підприємницької діяльності.
Непоодинокими є і судові рішення про набуття права власності або користування земельною ділянкою та щодо зобов’язання місцевих рад чи держадміністрацій прийняти на користь позивачів певні рішення. І, що характерно, такі судові рішення стосуються набуття права на земельні ділянки всіх категорій.
Так, Пустомитівським районним судом визнано право власності на землі за давністю користування на підставі довідок сільськогосподарських підприємств та зобов’язано відповідача прийняти рішення про передачу у власність земельних ділянок. Як наслідок, на 13 земельних ділянок по 1,17—1,7 гектара кожна за судовими рішеннями перейшло право власності до фізичних осіб. Рішення судів прокуратурою області та прокуратурою Пустомитівського району оскаржено в апеляційному порядку, скарги розглянуто та задоволено.
Перелічені порушення непоодинокі. Мають місце й випадки, коли суди, розглядаючи справи, не встановлюють, які права позивачів порушено та чи порушено такі взагалі чи виникало в позивача будь-коли право, за захистом якого він звертається до суду.
І таких прикладів можна навести багато.
Органи прокуратури Львівщини й надалі стоятимуть на захисті інтересів держави та територіальних громад у питаннях дотримання законності у сфері земельних правовідносин та вживати всіх передбачених законом заходів прокурорського реагування з метою усунення порушень вимог земельного законодавства, хоч би ким їх було допущено.
Олексій БАГАНЕЦЬ, прокурор Львівської області,  державний радник юстиції 2 класу, заслужений юрист України.