Олександр ЄФРЕМОВ, Партія регіонів:
— Фракція дійшла висновку, що ми не можемо порушувати Конституцію, і нам необхідно готуватись до того, що вибори можуть відбутись у поточному році. Як один із варіантів проведення виборів стояла дата 31 жовтня, і не виключаю, що саме в ці строки буде запропоновано законодавчо вирішити питання виборів.
Парламент повинен до першого вересня врегулювати законодавчу базу. Є така пропозиція, щоб вибори до сільських та селищних рад проводити за мажоритарною системою, а до міських і обласних рад — за змішаною. Фракція Партії регіонів буде визначатися з цим питанням і виходити з того, що такі зміни треба ухвалити до початку виборчої кампанії. Думаю, це питання кількох днів.
Одночасне проведення 31 жовтня цього року місцевих виборів та дострокових виборів до парламенту неможливе. Для цього немає ані підстав, ані законодавчої бази. Парламент повинен буде прийняти рішення про суміщення в майбутньому виборів для того, щоб не проводити їх щороку.
Андрій ПАВЛОВСЬКИЙ, Блок Юлії Тимошенко:
— Насамперед не треба було порушувати Конституцію, виконувати рішення Верховної Ради і проводити вибори навесні цього року, 30 травня. Але нова більшість Януковича, нічим не пояснюючи, на порушення чинної Конституції перенесли вибори на невизначений термін. Зараз почалися розмови про осінь цього року, намагання змінити систему виборів. З одного боку, урядова коаліція має 240 голосів, так що в принципі вони можуть прийняти будь-яке рішення. Справді, можна погодитися з тим, що сільські, селищні, районні ради і сільських голів можна обирати за мажоритарною системою. А щодо змішаної системи до місцевих органів влади — повинно життя показати, наскільки це виправдано. Але хочу нагадати недалеку історію, чому свого часу пішли від мажоритарної системи. Бо на місцях невеличкі округи легко скупити оптом і в роздріб. У кого більше грошей, той і депутат. І якщо повернемося до мажоритарної системи, то прийдемо до того, що в районних та обласних радах засідатимуть лише кримінальні авторитети місцевого значення, підприємці та чиновники місцевого розливу. А представників інтелігенції — учителів, лікарів, не кажучи вже про представників робітничого класу чи селянства — у місцевих радах уже ніколи не побачимо. Якщо змінювати виборчу систему, то краще попробувати відкриті партійні списки. Але не відходити від партійної системи, бо значно легше купити один невеликий округ, аніж цілу партію. Люди повинні привчатися до європейської політичної культури, коли голосують не за окремих осіб, а за партії, політичні програми, певний світогляд.
Анатолій МАТВІЄНКО, блок «Наша Україна—Народна самооборона»:
— Сільські й селищні ради і так уже обираються за мажоритарною системою. Зараз ідеться про повернення до мажоритарки і на рівні району, міста, області. У законопроекті про зміни до виборчого закону запропоновано змішану систему на виборах до районних, обласних і міських рад, 50 на 50. А сільські й селищні ради, як і було, обиратимуться за мажоритарною системою. Але змішана система в тому законопроекті унікальна. По-перше, немає блоків. По-друге, є фінансова застава. По-третє, є дуже цікава норма: якщо були порушення і той, хто порушував, не переміг, то це не є предметом оскарження. Таким чином, скажімо, проти кандидата А ведуться прямі порушення кандидатом С, у результаті перемагає кандидат В, але кандидат А не має права це оскаржити. Не врегульовано й питання строків повноважень голів міських, сільських і селищних рад, які нині обираються на чотири роки, та самих рад, які обираються на п’ять років. Як Янукович хоче проводити вибори вже восени, не розумію. Адже існує правова колізія. Вбачаю у всьому непослідовність і алогічність, оскільки Янукович спочатку заявляв про місцеві вибори навесні 2011 року. А зараз уже каже, що вибори треба проводити восени. Це свідчить про те, що команда проявляє суєту. Очевидно, йде боротьба за владу, бо до весни може бути гірша ситуація, тож владу потрібно зцементувати, зіграти на поки що наявних рейтингах. Іншого пояснення, чому запропоновано таку суєтливу формулу, не бачу.
Олександр ГОЛУБ, Комуністична партія:
— Щодо сільських і селищних рад, то, безумовно, на цьому рівні повинна діяти мажоритарна система. Оскільки партійний принцип на рівні сіл уже не спрацює. Щодо виборів до обласних і міських рад, то ми за збереження пропорційної системи. Бо якщо буде введено мажоритарну систему, це означатиме, що певні клани, олігархи, керівники підприємств запросто скуплять округи і звичайна людина, не пов’язана жодним чином із комерційними підприємствами, комерційними інтересами того чи іншого клану, не матиме можливості бути представленою в місцевих органах влади. Більше того, не буде реалізовано жодну політичну програму. Бо коли не буде політичних партій, політичних програм, яку ж політику реалізовуватимуть депутати? Адже ми вже мали досвід, коли депутати по декілька разів змінювали фракції, політичні партії, спрямування. Треба працювати над системою відкритих партійних списків, щоб справді був зв’язок між конкретним депутатом і конкретним округом, його виборцями. Але повністю повернення до мажоритарної системи буде кроком назад.
Олег ЗАРУБІНСЬКИЙ, Блок Литвина:
— До осені 2010 року суто технологічно не можна внести зміни до Конституції, в такому разі продовжиться дисонанс і дисгармонія у виборах до місцевих рад і місцевих голів. І надалі виникатиме ситуація, коли міський голова обирається на чотири роки, а весь склад міської ради на п’ять. Голосування за законопроект про зміни до Конституції щодо строків повноважень місцевих рад та голів після отримання позитивного висновку КС може відбутися на наступній сесії, скажімо, у вересні. Але оскільки на підготовку до виборів дається три місяці, бо це чергові, а не позачергові вибори, то восени їх неможливо провести. А проводити вибори знову так, щоб була повна дисгармонія між тим, хто на скільки обирається, — не найкращий варіант. Щодо виборчої системи, то наша думка завжди полягала в тому, що вибори на місцевому рівні мають відбуватися за мажоритарною системою. У районній раді хай не політикою займаються, а потребами людей.