Головною особливістю відносин у сфері прав споживачів є не в останню чергу можливість обміняти товар, який хоча й відповідає вимогам за якістю, проте не підходить вам з інших причин. Таке право надається Законом «Про захист прав споживачів».
Відповідно до ст. 9 зазначеного закону споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Тобто закон не обмежує споживача у можливих причинах, з яких товар йому не підійшов. Тому й пояснювати такі причини не є обов’язком покупця: просто не підійшов.
Таке право споживач має лише протягом чотирнадцяти днів з дати покупки, не рахуючи дня купівлі. Тобто якщо товар придбаний першого числа місяця, то відлік строку для обміну починається з другого числа і закінчується відповідно п’ятнадцятого.
Важливо пам’ятати, що обмін товару належної якості провадиться лише якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із проданим товаром. Тому не поспішайте одразу відривати всі ярлики — спочатку поміряйте, огляньте і коли точно впевнитеся, що це саме те, що ви хотіли, можете знімати всі торгові позначення. Також не можна обміняти товар, який був у використанні.
Окремо важливо звернути увагу на наявність розрахункового документа, про який ішлося в попередніх публікаціях. Тут особливе питання постає з ринками. Там як правило не видають розрахункових документів, і ми їх, чесно кажучи, майже ніколи не просимо. Зазвичай на ринку продавці все-таки міняють товар і конфліктів не виникає. Проте що робити, коли торговець виявився не зовсім добросовісним? Дуже добре, якщо ви робили покупку з товаришем, який може підтвердити факт купівлі, — це зайвий плюс. Також потрібно пам’ятати, що є служби, покликані вам допомагати. У цьому разі можна звернутися до органу захисту прав споживачів. Факт невидачі розрахункового документа є також порушенням з боку продавця. Після відповідних перевірок, думаю, товар вам таки поміняють. У будь-якому разі в подальшому продавець дуже добре подумає перш ніж порушувати права споживача.
Отже, ви прийшли поміняти товар. Проте з’ясовується, що на даний момент аналогічного товару немає. В такому разі ви маєте право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або повернути товар та одержати назад гроші у розмірі його вартості, або ж зачекати та здійснити обмін товару на аналогічний за першого ж надходження відповідного товару в продаж. Якщо ви вирішили чекати, то продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити вас про це.
Під час повернення товару розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день повернення товару, а в разі неможливості повернути гроші цього дня — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше, ніж протягом семи днів.
Окремо потрібно наголосити, що обміну підлягають не всі товари. Передусім не підлягають обміну в будь-якому разі продовольчі товари належної якості. Також не можна поміняти лікарські препарати і предмети сангігієни. Крім цього, є список деяких непродовольчих товарів належної якості (затверджений постановою Кабміну №172 від 19 березня 1994 року), які не підлягають обміну. До них, зокрема, належать фотоплівки, парфумерно-косметичні вироби, пір’яно-пухові вироби, дитячі м’які, гумові та надувні іграшки, зубні щітки, апарати для гоління, розчіски, рукавички, тканини, метражні килимові вироби, натільна і постільна білизна, шкарпетки, товари в аерозольній упаковці, друковані видання, плінтуси, деревоволокнисті та деревостружкові плити, фанера, скло та інші матеріали, що нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем, аудіо-, відеокасети, диски, інструменти для манікюру, ювелірні вироби з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та інші.
Ігор Сандугей, юрист.