Після прем’єри витонченого спектаклю «Прості історії Антона Чехова», коли на сцені вирували пристрасті «Пані з собачкою», «Чорного монаха» і «Скрипки Ротшильда», Харківський державний академічний театр ляльок ім. Афанасьєва подарував дорослим глядачам шекспірівського «Короля Ліра». Чому саме історія британського короля з далекого ХІ століття привернула увагу режисера-постановника Оксани Дмитрієвої? Чи тільки через те, що порушені Шекспіром питання співвідношення влади і гуманності залишаються актуальними і тепер? Чи, може, через те, що в наш час так само гостро, з тенденцією до подальшого загострення, болять суспільству проблеми відповідності і відповідальності влади?

Могутній король Лір відчув наближення старості і зробив свідомий вибір — переклав тягар влади на своїх спадкоємниць. Старші дочки хитріші — вміють давати красиві обіцянки. А молодша Корделія — не вміє, через свою природну щирість і відвертість. За це король-батько не дає їй нічого. З часом король, якого знехтували, розуміє свою помилку, безсилля і незворотність трагічних подій, що насуваються на нього і країну. Від розпачу і відчуття власної провини, від гніву на себе і дочок він втрачає розум. Підступність, зрадливість і цинізм нових вінценосців культивують у суспільстві найнегативніші явища. Король-злидар прозріває в безумстві. Країну охопила війна, яку розпочала (під чужими знаменами!) вірна королю-батькові Корделія. Її вчинок — виклик жорстокості сестер, суцільний відчай, відсутність вибору.

Врятувати короля Ліра неможливо. Він переоцінив свої можливості й штовхнув суспільство на шлях без моралі і моральності. Світ, який тримається на жорстокості, кривді і невідповідності, не схибить, руйнуючи колишні цінності. Хоча й сам він приречений до руйнування...

Шекспірівську історію відтворили справжні майстри сценічних експериментів. Неперевершені Олексій Рубінський (Лір), Володимир Бардуков (граф Глостер), яскраві і талановиті актори Тетяна Тумасянц і Наталя Гранковська (Гонерилья і Регана), Олександр Коваль (Кент) і Михайло Озеров (Освальд), Олександр Маркін і Антон Андрющенко, Володимир Шапошников і Олексій Бойко. Вражаюче зрілі наймолодші виконавці, дебютанти Анастасія Грунська (Корделія) і Віталій Бурлеєв (Блазень). Заслуговують на найвищі оцінки робота художника-постановника Наталі Денисової й чудове світлове рішення Володимира Мінакова.

Чи не хворіє наш Світ на те саме лірове безумство — десять століть потому?! Всі так поринули в політичні ігрища, що вже плутають реальне життя з театральними підмостками. Граючись, ми віддаємо владу в руки тим, хто вміє обіцяти...

На знімку: Король Лір (Олексій Рубінський) поки що на коні.

Фото Наталі ДенисовоЇ.