
Ще одна проблема — триває забудова територій, на яких колись працювали колгоспи і радгоспи, що забезпечували столицю сільгосппродукцією. Насамперед, ідеться про землі навколо Києва — Броварський район, Бориспільський... Тим часом традиційна плодоовочева, приміром, продукція на полиці супермаркетів прямує з інших країн (картопля — з Єгипту, яблука — з Польщі, цибуля — з Голландії тощо). Наскільки гостра ця проблема нині для Київщини? А може, взагалі має сенс сільгоспугіддя поблизу столиці віддавати під котеджні містечка, а на інше владі не зважати?
Ці та інші запитання наша газета переадресувала нинішньому голові Київської обласної державної адміністрації Анатолію Присяжнюку.
— Справді, — каже він, — земля — чи не найцінніше, що є в області. На жаль, на сьогодні майже 150 тисяч громадян Київщини ще не отримали державні акти на землю. Зараз я розбираюся з цим питанням. Але одна з причин тут полягає в недосконалій структурі, яка донині працює не тільки в області, а й в Україні — Держкомзем призначає самостійно керівників земельних управлінь від міста, району, області — в тому числі й без погодження. Ці керівники мають працювати на людей. Водночас вони підпорядковані напряму Держкомзему. Саме він збирає заявки від людей. У них — вертикаль, за ці акти громадяни їм платять гроші. Сьогодні ми хочемо поламати цю схему. На нараді за головуванням Президента я порушив питання щодо призначення Держкомземом керівників районної ланки, обласної. І що вони повинні робити. Бо саме сьогодні дуже багато бід іде від цих керівників. Тобто треба змінити механізм призначень. Ті чи інші кандидатури мають узгоджуватися з головою облдержадміністрації. Бо нам працювати з цими людьми і нам наводити порядок.
Щодо питання зловживань. Справді, так сталося, що останнім часом робота того чи іншого керівника полягала в тому, щоб виділити земельну ділянку і задовольнити чиїсь інтереси — приватні чи бізнесові. Ніхто не думав, як розвиватиметься область і куди ми будемо йти. Повірте, сьогодні аграрії були самі собі віддані. Президент чітко поставив перед нами завдання: виправити ситуацію, і люди мають знати, що вони будуть захищені.
Зрозуміло, що я не Бог і не цар, і не зможу одноосібно поскасовувати те, що видавали мої попередники. Вирішуватимемо усі ці питання у правовий спосіб і подаватимемо в суди. Якщо виділення стосувалося громадян, вони реалізували своє право на земельну ділянку — ніхто це питання не відпрацьовуватиме і не скасовуватиме рішення. І, повірте, збаламутити цю ситуацію, щоб громадяни зайвий раз переживали — цього не буде. Дій з нашого боку варто боятися приватним особам або бізнес-структурам, які десятками-сотнями гектарів брали в оренду і або змінили цільове призначення, або просто перепродували, або закріпили землі за собою і чекають кращих часів. От такі моменти разом з новопризначеними головами райдержадміністрацій відстежуватимемо, аналізуватимемо і разом з правоохоронними органами прийматимемо рішення щодо надання землі з порушенням чинного законодавства.
— Наскільки мені відомо, багато питань на Київщині, приміром, з відведенням землі ніби під фермерські господарства. Якщо поділити продукцію, яку виробляють фермерські господарства області на ті площі, які вони займають, отримаємо дуже мізерні показники.
— Так, є питання, коли свого часу якійсь наближеній людині, як кажуть, куму, брату, свату — виділяли сотні гектарів в оренду, і офіційно брали мізерні кошти — вони платили за це півтора-два відсотки вартості. Якщо надавали під бізнес-структури, фермеру два, три, п’ять гектарів — брали максимально 10—12 відсотків орендної плати. Зрозуміло, що це неправильно. Це — по-перше.
Друге — маємо дуже багато випадків, коли чиновники виділяли землю, вона використовувалася по три-п’ять років, причому не сплачувалась орендна плата. Хоча на гектарах вирощують урожаї — держава від цього нічого не отримує. І такі, на жаль, є моменти. Це якраз наші першочергові завдання і перші кроки — де місцевий бюджет може отримати після таких ревізій буквально завтра додаткові кошти, і ті кошти можуть піти на місцеві громади.
— Тобто ви починаєте справу з інвентаризації?
— Певною мірою — так.
— Ревізія документів, визначення зловживань на місцевості...
— Однозначно буде ревізія за 2009 і 2010 роки. І я вже дав команду правоохоронним органам, податковій адміністрації, щоб вони відстежували ті моменти, де вирощуються врожаї або експлуатується та чи інша земельна ділянка, а за неї місцева громада нічого не отримує.
— Значну частину узбережжя Дніпра займають приватні маєтки. Це порушення. І ви про це вже говорили, будучи головою облдержадміністрації. Адже, відповідно до законодавства, біля річок державного значення має бути прибережна смуга — принаймні 100 метрів. Як практично протистояти цьому явищу? Можливо, як у Росії — знести кілька хатинок, щоб іншим не кортіло на узбережжі будуватися. Чи маєте ви намір ініціювати такі жорсткі заходи?
— Я маю намір навести порядок, і Президент акцентував увагу саме на це. Думаю, буде створено комісію, куди увійдуть правоохоронні органи, і ми вирішуватимемо виключно у правовому полі. Якщо буде рішення суду про знесення, або про те, що незаконно збудована споруда, діятимемо згідно з чинним законодавством.
— Тобто для наведення порядку можуть бути використанні бульдозери?
— Може бути.
— Інколи говорять про те, що інвентаризація землі проводиться для того, щоб виявити незайняті ділянки. А боротьба за справедливість може перетворитися на прозаїчне: забрати в одних, щоб віддати землю іншим.
— Ви знаєте, земля і є для того, щоб її використовували. Але, повірте, передусім право на цю землю мають люди, які проживають саме в тій місцевості. Ті, котрі згідно із законодавством, мають право на безплатну приватизацію, на паї. Ми маємо задовольнити передусім цих осіб. Що стосується подальшого розподілу — вирішуватиме місцева громада. Я проти того, щоб я сидів у кабінеті і вирішував, займався цими питаннями.
— Раніше навколо Києва працювало багато колгоспів, радгоспів, які забезпечували столицю сільгосппродукцією. Ці землі пішли під приватизацію тощо. Що стосується людей, які отримали землю, — скажімо, якщо людина свій пай поруч з Києвом поділила на частинки, продала і відчула смак великих (незароблених) грошей, то вона вже ніколи не працюватиме на цій землі. Багато масивів не використовується — стоїть табличка «Приватна власність»... Чи можливе якесь залучення таких гектарів у сільгоспвиробництво, приміром, вилучення землі, що роками не обробляється, у державну власність, створення господарств, які б забезпечували агропродукцією столицю . Чи, навпаки, треба навколо Києва будувати котеджні містечка, бо таке використання землі доцільніше і прибутковіше. А картоплю завозити з Єгипту чи Голландії?
— У нас достатньо землі в цілому по області для того, щоб забезпечити себе продуктами. На жаль, справді, так сталося останнім часом, що чимало людей перестали працювати. Але життя змусить їх, бо манна з неба не впаде і ніхто за них трудитися не буде. Ви знаєте, якщо є попит, припустімо, в будівництві, чи в іншому напрямі — люди самі собі визначатимуть, як їм діяти. Зрозуміло, що під Києвом масово вирощувати картоплю і буряк, з точки зору бізнесу, — не цікаво й не рентабельно. Громадяни свій пай використають так, як хочуть. Але ще раз кажу: в області достатньо землі для збільшення посівів, для того, щоб ми засаджували тим, що потрібно киянам, і де люди можуть заробляти кошти.
Я працюю кілька тижнів, але до мене приходять інвестори, котрі цікавляться землею — не під Києвом. Вони цікавляться в цілому землею, щоб вирощувати буряк, інші овочі, ті ж фрукти, побудувати сучасні холодильні камери і забезпечувати населення продукцією не тільки під час сезону, коли вирощується врожай, а й у період міжсезоння . Ці проекти ми приймаємо, аналізуємо і, сподіваюся, найближчим часом підемо по тому шляху. Бо добре, якщо під Києвом людина отримала цей пай і земля дорога. А коли наділ за 100 кілометрів від столиці і громадянин не знає, що з ним робити — коштів немає, колгоспу немає, район — не цікавиться. Такий інвестор укладе договори з цими людьми і використовуватиме їхню землю, вирощуватиме врожаї, а люди отримуватимуть дивіденди.
— Де може бути таке сховище для зберігання овочів-фруктів. Чи це поки що комерційна таємниця?
— Ніякої таємниці — тривають переговори. Вже була компанія зі Швеції, німецькі компанії... Ми створюємо робочі групи і визначатимемося. Інвестор підбиратиме під себе, де зводити таке сховище. По-перше, мають бути електромережа, газ і під’їзні шляхи, тому що кожен сьогодні рахує гроші. Але цією дорогою ми підемо — увесь світ іде цією дорогою.
— Мова про оренду площ чи викуп?
— Чому викуп? Усе залежить від хазяїна — він може і продати, й укласти договір про передачу в користування й отримувати дивіденди. Певне, нині це найоптимальніший шлях.
— У суспільстві роками точаться дискусії про допустимість чи недопустимість купівлі-продажу товарних земель сільгосппризначення. У країні діє мораторій на купівлю — продаж до 2012 року. Ваше ставлення до цього?
— Усе-таки більшість людей схиляються, до того, щоб вони мали право землю продати. Все залежить від людини — якщо вона отримала землю і не має коштів і не може її використовувати, скажіть, навіщо, ми обманюємо один одного. Людину ми не можемо змусити працювати — навіть, коли вона хоче, а в неї немає коштів і немає сил. У неї два шляхи — або віддати у користування, або її продати й отримані гроші, можливо, вкласти у спорудження будинку чи організувати якийсь бізнес. Людина має право вирішувати сама. Але яким шляхом ми підемо — побачимо.
Спілкувалася Галина КВІТКА.